Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg får ikke ip, hjelp!

Anbefalte innlegg

Feilsøking gjør man alltid fra Lag 1 i OSI modellen og oppover til man finner feilen. Lag 1 er det fysiske laget, altså kabling.

Nå vet jeg at du har sjekket kablingen for det skrev du lenger oppe, så den er grei.

Deretter må du feilsøke deg innover til du finner feilen.

Ping er greit verktøy.

Ping localhost (eller ping 127.0.0.1) <-- dette hadde du vel allerede gjort, svarer denne virker nettverkskortet.

Ipconfig (mottar du ingenting fra DHCP skal maskinen ta i bruk en APIP adresse)

Ping 169.254.xxx.xxx (ping APIP adressen) <-- svarer ikke denne ligger det på protokollnivået. Og da betyr det at maskinen ikke får til å sende pakker, eller motta pakker for den del.

Har du en eller annen brannmur installert? Ikke den som ligger i Windows XP. Den vet bedre enn å blokke DHCP request pakker. Norton har en tendens til å kunne gjøre det. I så fall test med å slå av brannmuren. Forsøk igjen med "ipconfig/renew"

Får du IP nå, må du gå gjennom brannmur policiene eller fjerne muren. Den i XP fungerer ganske bra alene. (Sammenlignet med Norton f.eks).

Når det gjelder det der med MAC adressen, skriv ipconfig/all og finn fysisk adresse. Er den 00:00:00:00:00:00 må du inn i BIOS for å slå av MAC cloning e.l.

-Chief-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At du ikke får IP pga en firewall??? hmmm _very_ unlikely

Man skulle tro at et så stort selskap som Symantec klarer å mekke til en bra brannmur, men det gjør de nok desverre ikke. Jobber mye med nettopp det problemet, og godt over halvparten av gangene folk ikke får IP er dette pga. en 3.part brannmur.

Som jeg skreiv oppom. Windows XP SP2 brannmuren stopper ikke DHCP request pakker, eller endre viktige pakker som skal inn og ut fra maskinens nettverkskort. Norton Internet Security er ikke noe som burde vært installert på en hjemme-PC. Folk flest har ikke peiling på hva de ulike prosessene på maskinen gjør, og når de da får spørsmål om å blokke eller tilate så velger de normalt det som er default, noe som ofte resulterer i at den blokker viktige pakker.

-Chief-

Lenke til kommentar
Yess, den står på 10mbit full duplex.

loopbacken funka fint, så det ligger i instillinger..

Mottakerbuffer? Den er på 64 her, standard var 50 på den nye pcen, vetke om det har noe å si, men all erfaring tilsier at feilen er en eller annen banal, ubetydelig ting.

Når du skriver at du tror dette er en banal feil, tror jeg du har helt rett. Har flere ganger vært borti dette problemet selv. Ikke med min egen pc, men når jeg har hjulpet andre å få maskinnen på nett. Det som jeg har kommet frem til nesten hver gang, er at det er brannmur innstillinger som lager problem, ofte :roll: norton. Prøv å skru av den, hvis du har det på, også xp sin. Noen vil kanskje si at det ikke skal skape problem, men det har værtfall jeg opplevd.

At du ikke får IP pga en firewall??? hmmm _very_ unlikely

Kan du gi en annen forklaring enn at jeg mottok ip fra ruteren først etter at jeg slo av norton firewall. Sier ikke at det er kun den type brannmur som kan forårsake dette, men det er den jeg har opplevd dette med. Sikkert bare en instilling som gjør dette. Pc`en det gjaldt kjørte i et tråløst nettverk. Det klarte jeg ikke få ip på, fikk kun opp 169.254........på den, noe som skyldes at den ikke får kontakt med dhcp`en. Forsto ingenting. Etterhvert valgte jeg å teste å koble ut firwalen, Da fikk jeg ip av dhcp`en umiddelbart. Mulig det kan forklares på en annen måte...., men jeg fant det hvertfall mest nærliggende at det skyltes firewalen...... :dontgetit:

Lenke til kommentar

SP2 har innebygd brannmur, og den har jeg skrudd av.

Du som sier jeg skal kjøre på 100mbit full duplex, den funker ikke. Da er det HELT dødt. På 10mbit full duplex får jeg lan connection, men ikke ip. Og nettkortet blinker orange!

Skal sjekke MAC adressen, godt mulig den er på 00:00:00etc.

Takker for all hjelp til nå ;)

Lenke til kommentar

Hjemmelaga. Men altså, nekter å tro det er kabelen, sitter jo her, samme kabel nå =)

MACadresse.. er det den som kommer opp som fysisk adresse? Den var iaffal ikke på 00:00:00.....osv

Og Chief, jeg kjørte ping 169.254.xxx.xxx, og fikk svar og alt så ut som fryd og gammen.

Skjønner mindre og mindre... :\

Lenke til kommentar
Sålenge kabelen fungerer nå ser jeg ikke det som feilkilde. Kan selvfølgelig prøve, men da må jeg skaffe en god og lang kabel først. Men sålenge kabelen funker på en pc så skal den vel strengt tatt fungere på en annen også?

Tja, men ta med deg routeren til PC-en da vel og bruk en kort ferdigkabel så ser du jo om du får IP.

Lenke til kommentar

Kjøpte likesågodt en 20m lang tp nå. Kosta altfor mye, men jeg har masse penger, er desperat og har igrunn savna en lang kabel til div. bruk ganske ofte.

Blir spennende å prøve. Om ikke annet kan jeg kjøre inet direkte fra adsl modem, så slipper jeg å bytte om strøm, skjerm, mus, osv osv for å komme på nett :p

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å si at det mest sannsynlig var kabelen likevel, har vært borti minst like rare tilfeller.

Den rette måten å terminere en cat 5 kontakt på er å splitte par 2, dvs at par 3 kobber mellom par 2.

- 1

- 1

- 2

- 3

- 3

- 2

- 4

- 4

Hvis du bare kobler dem annenhver etter fargene får du en kabel som "bør" funke på 10mbit. Men hvis du kobler dem som over skal det funke på 100mbit (dersom du ikke tvinner opp viklingen i lederene for mye når du setter pluggen på).

EDIT: Så kanskje litt forvirrende ut med de tallene, men hvis du tipper hodet til høyre :!: blir det bedre...

Endret av okidoki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...