mikehunt Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Ok, jeg har fått ny pc, Shuttle SB83G5, og alt er fint, med ett unntak. Jeg kommer ikke på nett. Får rett og slett ikke ip av routeren. Det er ikke routeren som er problemet for jeg sitter jo her nå på en annen maskin. Jeg fatter ikke hvor feilen er, alt ser tilsynelatende fint ut. Jeg har forsøkt å sette hastigheten på nettet manuellt, det må jeg gjøre her, men det har ingen effekt. Det er mange andre options som står på standard, som kanskje må forandres? WinXP SP2.. Tips, triks? Hjelp mottas med stor takk!! (Begynner å bli d-e-s-p-e-r-a-t her!) Lenke til kommentar
fluke2k Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Du kan jo starte med å sjekke om dhcp serveren er conf'a til å gi ut mer enn èn IP adr. Regner med at PC'n også er satt opp med dhcp? Lenke til kommentar
mikehunt Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Det har vært både 3 og 4 pcer på nett før, så det er den nok. Pc satt opp med dhcp? Tror da det, hva mener du? Lenke til kommentar
fluke2k Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Vel.. det blir jo litt vanskelig for meg å finne ut Hvilket OS har du? På WinXP så høyreklikker du på 'mine nettverkssteder' på desktopen og velger 'egenskaper' Så høyreklikker du på LAN'et ditt og velger 'egenskaper' igjen. I vinduet som dukker opp så markerer du TCP/IP protokollen og klikker egenskaper knappen. Velg så at du vil motta IP og DNS automatisk. Lenke til kommentar
sjbnil Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 start->kontrollpanel->nettverkstilkoblinger. høyreklikk på oppkoblingen din. gå på egenskaper. under feltet tcp/ip trykk egenskaper. sørg for at "motta IP automatisk" er huket av, samt "motta DNS Serveradresse automatisk" er huket av. Lenke til kommentar
mikehunt Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Jaja, det er gjort, jeg er ikke helt blåst. Har resatt router også, oppdaterte firmwire på den i forrige uke så der skal alt være bra. ipconfig /release osv funker heller ikke. Men på den fanen i propertiers hvor jeg endrer hastighet på nettet er det en del andre options. Jeg mistenker noen av disse for kanskje å være feil? Evt driverfeil på nettverkskortet (integrert i hk), men har prøvd både de som fulgte med og lasta ned nye fra shuttle.com. Jeg er rådløs nå. Lenke til kommentar
fluke2k Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Så lenge device manager ikke sier noe annet så er nok driverene i orden. Hvis du tenker på duplex settingsene så skal det gå greit å la de være på default setting. Sikker på at du ikke bruker en kryssa TP kabel mellom router og PC? Lenke til kommentar
mikehunt Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Ja, sitter på nett her nå. AKkurat samme kabel jeg bruker til den andre maskinen. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 det første du må sjekke er link (grønne lys ok orange hall duplex) så prøver du å pinge loopbacken 127.0.0.1 funker det er det ingenting i veien med kortet i pcen. Men hvorfor i alverden relaser du noe du ikke har? du skal bruke /renew har du fått apipa adresse? 169 serien? Lenke til kommentar
mikehunt Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 ja har kjørt /renew får 169 ip av og til ja. såvidt jeg husker så blinker det orange.. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 orange da har du half duples med apipa. Ikke rart det ikke virker har du testet loopback Lenke til kommentar
mikehunt Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 nei ikke enda, må koble om fra denne pcen til den andre for å teste, samler opp en del ting jeg kan prøve før jeg gjør det =) på denne pcen er nettverkskortet innstillt på 10mbit full duplex, er det individuellt for kortene eller må jeg kjøre samme på det andre også? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) effektiv bandwith blir det dårliste du har OM ikke loopback funker heller må du instalere et nytt nettverkskort å disable det intergrerte i device manager Endret 19. oktober 2004 av simalarion Lenke til kommentar
fluke2k Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) 10mbit er halv duplex orginalt. Er egentlig ikke noe som heter 10mbit full duplex.. Sett den til 100mbit full duplex Du har vel et 100mbit NIC?? Endret 19. oktober 2004 av fluke2k Lenke til kommentar
mikehunt Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Yess, den står på 10mbit full duplex. loopbacken funka fint, så det ligger i instillinger.. Mottakerbuffer? Den er på 64 her, standard var 50 på den nye pcen, vetke om det har noe å si, men all erfaring tilsier at feilen er en eller annen banal, ubetydelig ting. Lenke til kommentar
fluke2k Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Yess, den står på 10mbit full duplex. loopbacken funka fint, så det ligger i instillinger.. Mottakerbuffer? Den er på 64 her, standard var 50 på den nye pcen, vetke om det har noe å si, men all erfaring tilsier at feilen er en eller annen banal, ubetydelig ting. Erhhmm... unskyld men du må lese hva jeg skrev;) Sett den til 100mbit full duplex IKKE 10mbit Er router'n bare 10mbit eller? default settings på TCP/IP skal være greit nok. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 på denne pcen er nettverkskortet innstillt på 10mbit full duplex, er det individuellt for kortene eller må jeg kjøre samme på det andre også? Prøv den nye på 10Mbit/s halv duplex. Lenke til kommentar
ludomp3 Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Jeg vet at Windows native driver til Realtek nettverkskort har hatt en tendens til å bugge litt med registrering av MAC-adresser til enkelte kort. Kortene kommer opp med MAC adresse 00:00:00:00:00:00:00 og det er en tydelig feil. Det som skjer er at routeren ikke vil dele ut en ip til en ugyldig MAC-adresse, feilen kan ligge der. Dersom du setter ip manuelt så skal det funke om det er dette som er problemet... Lykke til ! Lenke til kommentar
Jonassen Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Yess, den står på 10mbit full duplex. loopbacken funka fint, så det ligger i instillinger.. Mottakerbuffer? Den er på 64 her, standard var 50 på den nye pcen, vetke om det har noe å si, men all erfaring tilsier at feilen er en eller annen banal, ubetydelig ting. Når du skriver at du tror dette er en banal feil, tror jeg du har helt rett. Har flere ganger vært borti dette problemet selv. Ikke med min egen pc, men når jeg har hjulpet andre å få maskinnen på nett. Det som jeg har kommet frem til nesten hver gang, er at det er brannmur innstillinger som lager problem, ofte norton. Prøv å skru av den, hvis du har det på, også xp sin. Noen vil kanskje si at det ikke skal skape problem, men det har værtfall jeg opplevd. Lenke til kommentar
fluke2k Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Yess, den står på 10mbit full duplex. loopbacken funka fint, så det ligger i instillinger.. Mottakerbuffer? Den er på 64 her, standard var 50 på den nye pcen, vetke om det har noe å si, men all erfaring tilsier at feilen er en eller annen banal, ubetydelig ting. Når du skriver at du tror dette er en banal feil, tror jeg du har helt rett. Har flere ganger vært borti dette problemet selv. Ikke med min egen pc, men når jeg har hjulpet andre å få maskinnen på nett. Det som jeg har kommet frem til nesten hver gang, er at det er brannmur innstillinger som lager problem, ofte norton. Prøv å skru av den, hvis du har det på, også xp sin. Noen vil kanskje si at det ikke skal skape problem, men det har værtfall jeg opplevd. At du ikke får IP pga en firewall??? hmmm _very_ unlikely Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå