Gå til innhold

Skifte HK uten formattering

slaraffen

Anbefalte innlegg

Jeg har et HK Aopen AK77 Plus som har tatt kvelden (kondensatorer lekker) og skal som e erstatning bare få gang på maskin for en kompis.

Har et ASUS A7M 266 som jeg vil sette inn. Om jeg legger inn driverne for dette kortet vil jeg da få OS som er XP pro til å fungere som det skal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du forbruker, og tingen du kjøper er laget for å holde i "vesentlig lengre" tid enn 2 år, er reklamasjonsfristen hele 5 år Mulig du kan reklamere på denne feilen (AK77 Plus kom i 2001?).

Hvis du kan formatere og lage en ny boot-partisjon uten å overskrive den gamle, så er vel det best. Tror drivere fra aopen-kortet kan ligge igjen og konflikte. Evt. jeg ville satt hdd'n som slave på en annen maskin og brent filer jeg hadde bruk for, før ren installasjon.

edit: anbefaler oppdatering av relevante audio-drivere/Bios/miniport til A7M266

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Bare å installere driverene fungere ofte ikke godt. Det vil også ofte være umulig å boote Windows etter hovedkortskifte. Men jeg har selv hatt gode resultater med å kjøre ny installasjon av Windows over den gamle. Denne metoden overskriver alle de maskinspesifike delene av registry, men man beholder programmene som er installert. Det vil ligge igjen en del filer som er relatert til det gamle hovedkortet, men de skaper normalt ingen andre problemer enn at de tar opp plass.

Lenke til kommentar

Hvis du har litt erfaring med sysprep så kan du jo bruke det, bare legg til

[sysprep]

BuildMassStorageSection=Yes

[sysprepMassStorage]

til slutt i sysprep.inf. Da kan du bytte alt du vil av hardware (ikke os disken seff) uten å måtte installere på nytt. Hvis du ikke har vært borti sysprep før kan jeg sikkert forklare det litt nærmere ;)

Lenke til kommentar
Hvis du har litt erfaring med sysprep så kan du jo bruke det, bare legg til

[sysprep]

[sysprepMassStorage]

til slutt i sysprep.inf. Da kan du bytte alt du vil av hardware (ikke os disken seff) uten å måtte installere på nytt. Hvis du ikke har vært borti sysprep før kan jeg sikkert forklare det litt nærmere ;)

forklar.. vær så snill.. ;) vil ikke igjennom samme driten som var sist når jeg byttet hk.. satt med "uregistrert" windows i 29 dager før jeg endelig fikk tak i kundesupport så jeg fikk en ny key :p ( den gamle fungerer ikke etter format hvis du bytter hk pga. hardwareID endres. )

Lenke til kommentar

Okai, her er en liten innføring i sysprep:

Naviger deg fram til SUPPORT\TOOLS på xp cd'en din, der finner du en fil som heter deploy.cab, pakk denne ut til f.eks. c:\sysprep og start setupmgr.exe fra der du pakket ut fila. Da vil du få opp en liten wizard for laging av svarfila (sysprep.inf). Klikk Next, velg opprett ny og klikk Next, velg sysrep installasjon og klikk Next, velg det os'et du skal installere (home ed. eller prof.) og klikk Next, velg ja og klikk Next, så setter du opp de instillinger og info som skal være med i installasjonen, pass på at cd-key er riktig ;) . Så klikke du fullfør og du vil få spørsmål om hvor du vil at svarfila skal lagres, standard forslaget til xp passer jo fint egentlig så det gidder jeg aldri forandre på...Klikk så Fil-->Avslutt.

Da har du laget svarfila for sysprep, hvis du valgte standard valget er banen til den c:\sysprep\sysprep.inf. Åpne opp denne og til slutt i denne skal du legge til

[sysprep]

[sysprepMassStorage]

(Legger ved den svarfila jeg lagde så kan du sammenligne)

Så starter du sysprep.exe fra mappen hvor du pakket ut deploy.cab.

Huk av "Bruk MiniSetup", er ikke helt sikker på om du bør huke av "Ikke tilbakestill henstandstiden for aktivering" siden jeg bruker xp som man ikke trenger å aktivere... Men klikk i hvertfall "Forsegl på nytt" når du har tatt valgene dine og da vil vel maskinen boote. Når maskinen er slått av da, så kan du bytte hk ditt. Boot opp igjen og så vil sysprep installasjonen starte. Den skal være sånn Next, Next, Next osv hvis alt er riktig i svarfila...

Og det er vel alt man trenger å vite om sysprep :p

sysprep.inf

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Funker denne som en "Repair Innstallation"? Har fått en flust med kernel32.dll feil etter at jeg innstallerte Omega Drivers til mitt Radeon kort, noe som jeg IKKE burde gjort. Dette har bevist en ting, og det er at det kun skal kjøres "vanlige" ATI installsjoner her hos meg i framtiden.

edit: skriveleifer.

Endret av Kimme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...