audhage Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Hei Er nå veldig hypp på å kjøpe ny RAM. Men det jeg lurer på er om jeg er ute etter stramme timings eller en høyere frekvens? Det skal overklokkes (Skal "hjelpe" en P4 2,4GHz Northwood til 3,0GHz). Har hørt at ingen socket 478 støtter høyere enn PC3200 men det burde vel bare være lettere å klokke da. Eller? Hva lønner seg? Takker for alle svar! Mvh Audun Hagen Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Er ikke 110 % sikker, men intel er vel glad i høye frekvenser mens AMD er glad i stramme timings, eller er jeg ute og plukker blåbær nå ? Lenke til kommentar
am3k Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Ikke vet jeg om du står ut enga og plukker, ta med noen til meg og da Nei det stemmer nok det lock-aze. Intel liker jøy frekvens og AMD timings. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 AMD64 er ikke så "glad" i stramme timings (lest tester på nettet). Minne minnebenchmark ga bedre res. med CL3@400MHz enn CL2.5@333MHz..... XP serien er glad i timings .... Lenke til kommentar
whom Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Sitter på Socket A jeg... Når man velger høyere timings, så kan man jo clocke høyere på rammen.. Er det verdt det, eller bør man beholde lav timings og heller godta litt lavere frekvens? Edit: skriveflei Endret 19. oktober 2004 av Deuz Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Oppsumering: Intel: Opp med Hz'en SocketA (XP): Tweake timings Socket 754: ???? Hz? Lenke til kommentar
Sink Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 http://www.ocshoot.no/minnehastighet_1.htm Her er en test som sier at timings er best, dette er et intel system da. Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 nettopp, og da ville jeg da regne med at det samme gjelder amd også ikke i noen mindre grad Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) Hei Er nå veldig hypp på å kjøpe ny RAM. Men det jeg lurer på er om jeg er ute etter stramme timings eller en høyere frekvens? Det skal overklokkes (Skal "hjelpe" en P4 2,4GHz Northwood til 3,0GHz). Har hørt at ingen socket 478 støtter høyere enn PC3200 men det burde vel bare være lettere å klokke da. Eller? Hva lønner seg? Takker for alle svar! Mvh Audun Hagen Hvis du skal overklokke å lønner det seg å kjøpe ram som takler høy frekvens. Nå skal det sies at mye av den beste 3200 ram'en fint klokkes mye høyere, men du må gjerne belage deg på å slakke litt på timings for å klare det. Dette fungerer begge veier så hvis man f.eks kjøper PC4000 ram med 3-4-4-8 så kan man fint redusere disse hvis man kjører minnet på lavere hastighet Timings er uansett sterkt overvurdert. Den primære hensikten med å overklokke er å øke hastigheten på CPU, det er derfor viktig at du kjøper ram som ikke setter begrensinger for hvor høyt du kan klokke FSB'en, timings er IMO bare litt ekstra luksus da forskjellene på stramme og normale timings i beste fall er 1-2%, så får man jo selv vurdere om dette er en ytelsesøkning det er verdt å legge penger i Endret 20. oktober 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå