Gå til innhold

cpu- og kabinett-temperatur, minne- og cpu-bruk

Anbefalte innlegg

Hei

Holder på å lage meg en viftestyring ++, selve viftestyringen (hardwaren, som blant annet består av en AVR-mikrokontroller, programmert i assembler) funker, men siden dette skal være en litt avansert viftestyring så har jeg noen små problemer...

jeg skal lage et program som kjører på PCen og leser ut innformasjon om systemet og sender den til viftestyringsenheten slik at den kan vise infoen på en liten Lcd-skjerm og styre hastigheten på viftene, programmet skal altså kjøre heletiden mens PCen står på.

Det jeg sliter med er å finne ut hvordan jeg kan lese ut hvor stor % bruk av cpu og minne jeg har på pcen til enhver tid, og hvordan jeg kan lese ut temperaturinfo fra hovedkortet og cpu.

Å få tak i temperaturinfoen fra hovedkortet er det viktigste i dette prosjektet, men alt annet som jeg har nevnt gjør det bare litt mer spennende... annen info om viftehastigheter o.l. kan jo også være moro å ha med... vet ikke helt hva som blir med enda, vi får se...

Noe som vet hvordan denne informasjonen kan leses ut?

hovedkortet er et ASUS P4P800-E

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://msdn.microsoft.com/library/default....n_functions.asp

Denne ser ut til å gjøre noe av det du er ute etter:

http://msdn.microsoft.com/library/default....information.asp

Her er kildekoden til et prosjekt under Linux for overvåking av tempraturer o.l.:

http://secure.netroedge.com/~lm78/

Du kan sikkert fiske ut litt info fra koden om hvordan de leser av de forskjellige kortene. Ta forresten en titt på FAQ'en dems.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

takker for hjelpa :cool:

den Linux-siden ga en del nyttig info etter hvert som jeg fant ut hvordan det hele funka (når det gjelder temperaturen altså), viste seg at i Windows XP/2000 så må en ha en driver som gir tilgang til diverse IO-register , jeg fant en kode som brukte "giveio.sys" og den funker helt greit hos meg....

men noe som er viktig for andre som har tenkt på å gjøre noe liknende er at det kan være forskjell fra hovedkort til hovedkort, sensorschipen trenger ikke være den samme, og det er derfor forskjellige måter å kommunisere med dem, og informasjonen ligger lagret på forskjellige plasser i forskjellige systemer... (trudde at det var lagra på en standardplass i biosen i utgangspunktet jeg, det gjør det altså ikke).

tips for andre som har planer om å gjøre noe liknede er å :

1: finne ut hvilken sensorschip som brukes på ditt hovedkort

2: skaff databladet for denne chipen, der står alt du trenger for å beregne ting rett, og hvilke register ting er lagret i.

3: se på den Linux-siden som ble nevnt over, mye bra der... kanskje du finner din sensor i kildekoden der, det gjorde jeg...

og en liten advarsel kanskje:

pass på hva du gjør, ikke prøv deg så mye fram med å sende informasjon til chipen, du kan faktisk ende opp med å stoppe viftene, og det trenger ikke være helt sunt for prosessoren... har gått bra så langt hos meg... les databladet før du gjør noe, i alle fall de delene som handler om det du kan få bruk for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...