drbass Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Hei Jeg har nå kuttet i sidedøra på mitt kabinett, men jeg har fått et problem: Etter at jeg hadde kuttet så strakk metallet seg noen steder og det buler da ut. Jeg har prøvd og rette det opp ved hjelp av hammer og en flat planke men det hjelper ikke. Har noen et par tips som lan hjelpe meg for det er veldig irriterende at det buler ut fra plexiglasset. Med vennlig hilsen Frank Andre Rui Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 hvordan kuttet du? er det mange mm det er snakk om? Lenke til kommentar
drbass Skrevet 19. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2002 Jeg brukte en elektrisk platklipper. Det er kanskje snakk om en 2-3mm ut ifra plexiglasset flere steder, spesielt rundt dørhåndtaket. Jeg har prøvd å bruke dobbeltsidig teip mellom glasset og døra, men det spretter opp igjen etter kort tid. Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 det at plata buler, er fordi du har fått spenn i metallet. det kan være vanskelig å få retta ut hvis man da ikke er biloppretter eller.no :smile: du kan prøve å varme opp plata der hvor den buler, ved hjelp av en varmluftspistol eller lignende, men som sagt så er det skikkelig vanskeli å få det rett. du kan selvfølgelig prøve å hamre bort bulene, men det krever frykteli mye tid, og ikke minst erfaring og viten om hva du driver med. lykke til :smile: Lenke til kommentar
drbass Skrevet 19. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2002 Ja det var det jeg hadde mistanke om.. det at plata hadde strekt seg. Jeg får spørre en bilopprettingsverksted om de kan hjelpe meg da. Hva er det som egentlig gjør at platen strekker seg? Lenke til kommentar
GizmoRonimo Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Alt her i verden forandrer massetetthet ved temperaturforandringer. Det utvider seg, og krymper.... Samme gjelder tissefanten også... hehe Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 når du klipper i metall, forandrer du metallstrukturen i metallet. i ditt tilfelle er har det ingenting med temperaturforandringer som har gjort at du har fått spenn i metallet. å få ett bilverksted til å gjøre arbeidet for deg, kan bli veldig ugunstig dyrt, men du kan jo spørre de om hvordan du bør gå frem... få litt tips om hvor du skal banke å hvilken vei. d kan være nok med ett lite slag på plata før den blir rett... bare en måte å finne d ut på. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 hadde akkurat samme problem med døra som jeg modder på nå! etter en tur med en elektrisk nibbler tang bula det litt både her og der, så det jeg fant ut var at tre, det er ALT for mykt, så jeg fant meg ei diger 1cm tykk stålplate (rester av en gammel traktorskuffe) og hamra litt over den, malinga på døra dro merkelig ikke av og resultatet ble absolutt akseptabelt, litt riper men ellers ok, har jo tenkt å lakke lell da så Lenke til kommentar
drbass Skrevet 20. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2002 Takk for svar..jeg for finne meg noe metall jeg og da. Jeg må være mere forsiktig (vil helst slippe å lakkere) Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 hmmm! et lite godt råd , IKKE bruk elektriske plate klippere eller sakser av noen slag når dere skal skjære i kabinettet ! det som skjer når dere bruker den type klippe verktøy er at metallet kranser seg og spesielt på tynn plater . Uten at du er klar over det så presser du kantene og hele strukturen i platene ned noe som resulterer i at platene buler . i det du klipper så skjer det en reaksjon i metallet som gjør at det strekker seg fordi du egentlig tvinger metallet opp .Og ikke nok med det men du har ikke noe særlig kontroll over en slik kipper , noe som gjør saken enda værre.det er mange gode råd på denne siden og jeg er enig med de andre , den eneste muligheten du har er å varme opp punktene der de buler , det går også ann å prøve å slå bulene ned men i de fleste tilfeller så er det nytte løst fordi så tynne plater har det med å fjære. så skal du ha noen råd av meg så kan du gjøre følgende : du trenger en opprettnings ambolt , en blåse lampe ( ikke en varmlufts pistol), en flat opprettnings kloss og en noe tung hammer. Legg platen stødigt på ambolten ,varm opp stedet der det buler og litt rundt stedet til det blir lyse rødt ikke altfor rødt ( gjelder kun tynn plater) legg så klossen på stedet der det buler og slå et par løse slag mens det ennå er varmt (rødt), og slik fortsetter du til bulen er borte , hele tiden varme og slå , varier gjærne litt på slag stedene men dette ser du. Når du har gjort dette så kan du begynne på neste sted .Ta bare et sted om gangen. har du fremdeles ugjevnheter i metallet så kan du i værste fall tinn fylle , men det er en annen prosess , har du ikke gjort dette før så anbefaler jeg deg ikke å gjøre dette på egenhånd.Alt har sin risiko og dette er også desverre en av dem : jeg har gjort dette før så det er ikke noe problem for meg men er du nybegynner når det gjelder dette så anbefaler jeg på det sterkeste å snakke med fagfolk for tips. ps. det er utroligt hva jeg kan , er nybegynner på moding men det hele går ut på det samme , nemmeligt metall, i en alder av 33 år så har jeg klart å fått med meg ganske mye lol Lenke til kommentar
oceana Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Quote: ps. det er utroligt hva jeg kan , er nybegynner på moding men det hele går ut på det samme , nemmeligt metall, i en alder av 33 år så har jeg klart å fått med meg ganske mye lol ....de gamle er eldst :smile: Lenke til kommentar
[E.T]SomEThinG Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Blir det slike buler hvis man bruker stikksag med metall-blad? Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Bruk Gule Sider, og finn frem til et blikkenslagerfirma. Kontakt de, og sjekk hva de kan gjøre for deg. Dette anbefaler jeg også til de som går svanger med lignende prosjekter. Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 nei . med stikksag (vippesag) eller nikkesag som det så fint heter på fagspråket , blir det ikke slike buler , men det du skal være obs på er at platen kan begynne å vibrere , noe som ikke er helt bra , det kan føre til stygge kanter og i verste fall meget stygge kutt , dette kan du løse ved å holde av platen intil en bord kant el lignende og hold platen stødigt og godt fast mens du sager. bruk gjærne en vippesag men med et blad som er beregnet på tynn plater , og masker godt der som sagen ligger ann mot platen, ta gjærne et par extra lag med maskerings teip , selv så bruker jeg den brune papp teipen , fordi den er glattere enn maskerings teipen. press ikke sagen men la den jobbe selv , skulle du være i tvil under sagingen så trekk sagen tilbake fra kuttet uten å stoppe den , stopp sagen og dra den så opp. drar du opp sagen mens den er i gang så risikerer du å slå i filer platen med bladet , en annen løsning er å bruke dremel med en kappe skive , den spruter litt og du bruker kanskje litt lengre tid men de som har greie på det sier at den er best :smile: selv så holder jeg meg til nikkesaga :smile:jeg har ikke holdt på med moding noe særligt men har jobbet en god del med stål plater og div. Lenke til kommentar
[E.T]SomEThinG Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Ok, altså teipe der du skal sage da... hmmm, går sikkert fett.. One mod is coming up mvh Øyvind Lenke til kommentar
drbass Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Takker for alle svar. Jeg har nå fått meg sånne chrome lister fra microplex og da ser man det ikke sånn. Skal kjøpe noe sånn silikon som man bruker til å feste bilruter med, da blir det vel bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå