Gå til innhold

Max ISO på Nikon Coolpix 2100, 3100, 3700 ?

Anbefalte innlegg

Når jeg leste litt for å finne info om Nikon Coolpix 3700 fant jeg denne siden:

http://tester13.nm.ru/nikon/

Dette er visstnok en uoffisiell firmware update for Nikon Coolpix 2100, 3100, 3700 og Minolta Z2 som legger til en masse ekstra funksjoner.

Og den mest nyttige er at man kan sette MAX ISO for å unngå at kameraet velger høyere ISO som gir mer kornete bilder.

Men har noen testet dette (det er jo en uoffisiell release 2.0)?

Nikon har jo selv kommet med en 1.2 firware update. Hva inkluderer denne?

Hvis det er mulig med manuall ISO, hvorfor kommer ikke Nikon med en update?

Dette er jo noe som stadig blir kritisert på alle Nikon kompakt kameraene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne firmwaren så veldig spennende ut, men jeg vet ikke helt om jeg tør prøve. Tar jeg noen risiko med å oppdatere firmwaren, er det enkelt å legge inn den gamle igjen, hvis det blir trøbbel? Er det noen som har prøvd denne?

Lenke til kommentar

Ja, dette så veldig spennede ut. Ikke dårlig å få raw og iso-settings på coolpixen. Har lastet ned, men ikke instalert pga at jeg ikke har kameraet for øyeblikket.

Har faktisk aldri lagt inn noe ny firmavare på et kamera før så jeg er ikke helt sikker på hvordan man gjør det, men uansett skal de jo ikke være noe problem å laste inn den orginale nikon-firmavaren igjen. Skal teste det så fort jeg får kameraet, er det foresten noen som vet hva som er trash knappen.

Skikkelig digg hvis dette funker, aller best blir det med manuell iso.

Lenke til kommentar

Hvis du henter ned Nikon sin egen 1.2 firmware så er det en fin web-side der som forklarer upgrade prosessen. Det skal være lett å flashe tilbake igjen også.

http://www.nikonusa.com/template.php?going...productNr=25514

Spør du meg burde Nikon legge inn dette selv i nye oppdateringer.

Eller har de kuttet ut de manualle instillingen KUN for å selge dyrere modeller med dette (selv om de billige HAR muligheten i hardware til å legge inn funksjonene)

Rett å slett altså en "crippled" versjon til lavere pris?

Lenke til kommentar

Ja leste noe om det, men så ikke at bildene skulle bli mindre. Men hvem er det egentlig som har laget denne nye firmawaren. Er det egentlig noe seriøst, man kan risikere at det er en amatørlaget firmaware, med masse feil og mangler, men man vet aldri. Tester den uansett.

Lenke til kommentar

jeg la inn firmwaren på mitt cp 3700 i natt. Kameraet ser ihvertfall ut til å funke fint etterpå. Har ikke testa noe særlig, men tok et par bilder i RAW- format og da kunne jeg forstørre bilde ganske mye mer enn før. Fila ble på nesten 4 mb. Ellers har jeg ikke sjekka noenting foreløpig.

Hvis noen andre prøver denne, legg ut kommentarer!

Lenke til kommentar

Virker fremdeles alle språk (også svensk), og merker du noe annet? Har andre ting blitt borte fra menyene, er menyene organisert annerledes, er de nye tingene lette å finne/bruke?

Lurer på om det går an å få noen kommentar fra Nikon på dette. Hvis kameraet støtter dette i hardware, hvorfor har ikke Nikon det i sin software (det ville jo bøte på de største kritikken mot kameraene, nemlig det med for høy ISO og kornete bilder ved dårlig lys).

Og funksjonen med bedre komprimering/kvalitet vil jo også gjøre kameraet mer ettertraktet for de som er opptatt av bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Har jo egentlig bra peiling på data å slikt, men jeg er ikke særlig stødig på å legge inn ny firmaware. Hvilken mappe på kortet skal den nye bin-filen legges. Rett på kortet, eller i den misc mappa. Har prøvd (nesten) alt, men ingen ting funker.

Lenke til kommentar

firmware.bin skal legges i en egen mappe som du må gi navnet firmware.

De eneste forskjellen som jeg merka med denne firmwaren var to nye oppløsninger som erstatta de to dårligste - den ene er raw-format.

For å kunne lese disse bildene måtte jeg konvertere de til .nef format (det er en link på samme sida). Jeg fant ingen annen måte ihvertfall....

Ellers skal det jo være gjort noe med iso-innstillingene på noen av programmene, men jeg har ikke testa disse noe særlig.

Ellers er alle menyer som de var før

Lenke til kommentar

Jeg siterer fra dokumentasjonen som følger med jeg. Kanskje noen som kan mer om foto kan si mer hva dette innebærer (mye tekniske uttrykk her). Trenger jeg "Ultra Quality Mod"? Hvor mye bedre blir bildene (kan de forstørres bedre da?), og hvor mye større blir dem (plass)?

PS! e-mail til forfatteren er: mailto:[email protected]

Improvements list:

1) Ultra Quality Image Mode (3MP)

- much improved compression ratio.

2) RAW mode(3MP),

- in this mode camera saves small preview image and

large (about 3MB) RAW file. Pure RAW file have JPG extention

and can be converted to NEF file using special utilities.

3) Minimum shutter speed improved from 2 sec to 8 sec.

4) Proper icons for Ultra Mode and RAW Mode.

5) Changed programs (no EV correction), so, use :

[Night Landscape] for photography with enabled noise reduction(NR).

[Dusk/Down] for photography at fixed ISO 100 with NR enabled.

[beach/Snow] for photography at fixed ISO 100

[Museum] for photography at up to ISO 200 speeds

Custom firmware makeup for you:

1) Direct ISO to next ISO shutter speed jumping setting

(2 sec, 1 sec, 1/2 sec, 1/4 sec, 1/8 sec, 1/16 sec).

With small values smearing are much less trouble. While large values

allow to stay with low ISO as long as possible.

2) Maximum allowed ISO setting (100,200,400,800(!)).

3) Ability to modify settings for program modes.

4) And much, much more...

Installing

1) Format your CompactFlash card

2) Copy firmware.bin from this archive to "firmware" folder created in root of

your compactflash drive.

3) Insert card in camera (if you used CF reader).

4) Turn on camera in setup mode with TRASH button pressed.

5) Select Yes to Upgrade question.

6) Do not turn camera off until you see "Done" message.

7) Turn Off camera.

8) Turn camera on, it is advisable to reset all settings.

Lenke til kommentar

Hmmm.... Finner ikke noen andre nye menyer enn økt bildekvalitet (JPG bildene blir 50% større, men jeg kan ikke se noen forskjell med blotte øyet). Hvor har de gjemt instillingene for endre "shutter speed jumping" og "maximum allowed ISO setting"? Har dere sett om noe annet er endret eller har blitt borte?

(skulle likt å høre Nikon sin kommentar til denne firmwaren)

Lenke til kommentar

på min cp 3700 står det fortsatt at jeg har firmware versjon 1.2 men jeg har fått med endringene - det er altså visningen av firmware-versjon som er feil

når det gjelder endringer så sier han jo

3) Minimum shutter speed improved from 2 sec to 8 sec.

4) Proper icons for Ultra Mode and RAW Mode.

5) Changed programs (no EV correction), so, use :

[Night Landscape] for photography with enabled noise reduction(NR).

[Dusk/Down] for photography at fixed ISO 100 with NR enabled.

[beach/Snow] for photography at fixed ISO 100

[Museum] for photography at up to ISO 200 speeds

pkt 5 her er endrinene i iso, vi kan ikke justere iso, men disse programmene inneholder en fast iso. Jeg har ikke testa hvordan dette funker men..

Lars-Erik, har du vært i kontakt med Nikon ang. denne firmwaren?

Lenke til kommentar

Niks, ikke vært i kontakt med Nikon. De vil sikkert ta avstand fra den, tror du ikke det? Jeg hadde håpet firwaren gjorde noe med at den "booster" ISO for lett inne, men kanskje det er noe med disse "steppene" som er nevnt? Klarer forresten ikke å se noen forskjell på bilder med den nye høyere kvaliteten (annet enn at de tar 50% mer plass, men jeg antar de kanskje da er litt mindre komprimert eller noe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...