Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge ut CPU, h.kort og minne.


Anbefalte innlegg

Har frem til nå hatt en tre år gammel P4 1,6GHz. Ville først bare oppgradere den litte granne, samt ha en ny harddisk - gikk derfor til innkjøp av disse komponentene:

 

Kabinett:

Raidmax Miditower m/vindu,"Cobra",Sort

 

Strømforsyning:

MIST, 430W, ATX12V, Sort

 

Skjermkort:

Sapphire Radeon X800PRO VIVO 256MB DDR AGP,ATI X800PRO, VIVO, Full-Retail

 

Harddisk:

Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

 

Men etter å ha møtt på noen hindringer (defekt hovedkort) under sammensettingen, har jeg bestemt meg for å kjøpe nytt hovedkort, CPU og minnebrikker også .... med andre ord så og si en ny PC.

 

Hadde satt pris på litt hjelp til å velge ut hva jeg bør kjøpe, da jeg ikke har all verdens peiling på dette ..

 

--------------------------

Etter en kjapp titt på komplett.no fant jeg frem til dette:

 

CPU:

Intel Pentium 4 3.2 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

 

Hovedkort:

MSI 865PE NEO2-V Hovedkort S478/800mhz I865PE,SATA, ATX, LAN, Dual DDR400

 

Minne:

Corsair TWINX512-3200C2 DDR-DIMM 512MB Kit w/two matched CMX256-3200C2 DIMMs

 

Finnes det bedre alternativer til rundt samme pris? Føler spesielt at jeg kommer dårlig ut av minne dealen. Er ikke altfor oppdatert på forskjellene mellom minne løsningene. Hvilke hovedkort som duger vet jeg heller ikke noe om, min kunnskap på dette området strekker seg bare til å finne et som er kompatibelt med CPU'n.

 

Gi gjerne også tips om billigere steder å handle enn komplett.

 

I tillegg til generell PC bruk (surfing, kontorarbeid), er det først og fremst spilling den brukes til. Er avhengig av å ha en PC som kan takle det beste av både nye og kommende titler (2 år frem i tid).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for den hjelpen som er jeg ...... ;)

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Har i grunn bestemt meg for prosessoren som jeg nevnte ovenfor, men har valgt andre minne løsninger og er fortsatt usikker på hovedkort.

 

Hovedkort:

 

... er i grunn der jeg er mest blank. Fikk foreslått kortet i det første innlegget når jeg valgte Prescott prosessoren hos komplett. Er det slik å forstå at HK må være merket enten 865PE eller 875P for å passe til Prescott prosessorer?

 

Regner med at dette er bedre enn det forrige hovedkortet, og at det også går sammen med den valgte prosessoren?:

MSI 875P NEO-PFISR Hovedkort S478/800mhz I875P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR, Firewire

 

Minne:

Corsair Value opp i mot Corsair TwinX - er det store forskjeller, og er Value versjonen god nok?

 

PC3200 - er det bare snakk om minnehastigheten? Kan (bør) jeg velge noe annet, eller er det dette som er standarden for øyeblikket?

 

Slik ståa er nå, er det dette minne jeg har tenkt å handle inn ..

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

 

 

---------

 

Alle svar mottas med takk ... selv om jeg føler at jeg nærmer meg en løsning.

Setter i hvertfall stor pris på om noen sier i fra dersom noen av komponentene ikke går bra sammen ::

Lenke til kommentar

Godt valg av minne :-) 1 GB bør man nesten unne seg i dag. Skal du ha høyere ytelse på minnet, går prisen raskt til værs.

 

Hovedkortet du nevner er et godt valg til cpu´en. Ellers er ASUS P4C800-E en sikker slager.

 

Er PC´en først og fremst tiltenkt spilling, kan kanskje Athlon 64 være et bedre valg. MSI Neo FSR + Athlon 64 3000+ gir høy ytelse for relativt lite penger... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...