Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk, mister kontakt med aksesspunkt


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har ADSL fra Telenor med 3 maskiner i et trådløst nettverk. Aksesspunktet er en SpeedTouch 510. Operativsystem Windows XP.

 

Dette nettverket har fungert helt strålende i 2 måneder. Samtlige maskiner har hatt full signalstyrke stabilt, og hastigheten på internett har ikke vært noe problem.

 

Derimot for 1 uke siden begynte nettet å gå mistenkelig tregt. Dette gjaldt for samtlige maskiner, selv om signalstyrke fortsatt var på 100%, og selve nettverket fungerte helt fint. De trådløse nettverkskortene som blir benyttet er 802.11g.

 

Etter at nettet hadde vært utrolig tregt (0,5 - 5 kb/s) over en uke, datt det plutselig helt vekk. I konfigurasjonsprogrammet ligger Throughput på tx på mellom 0.0 og 0.7, mens rx ligger stabilt på rundt 15-20.

 

Så etter å ha gått inn på konfigurasjonen for aksesspunktet/routeren (litt usikker på hva som er hva, men ting er koblet slik: pc <-> aksesspunkt <-> modem), fikk jeg restartet den og koblet meg til på nytt. Nettet gikk da helt strålende igjen, men plutselig datt det nesten bort, og jeg ligger igjen på 1 kb/sec, uansett.

 

Det som også skjer, er at jeg etter hver restart av PC'en får jeg tilgang til konfigurasjonen til routeren. Men etter 1-2 minutter, mister jeg kontakt med den, og får beskjed av Windows at jeg må sjekke om den er koblet til nettverket osv. Med andre ord ganske merkelig. Internett fungerer nå selv om jeg ikke får kontakt med routeren, men med ekstrem lav hastighet.

 

 

Så det jeg lurer på, er når både signalstyrke og link quality ligger på 100% konstant, hva er det som kan være galt, hvor skal jeg feilsøke? Dette problemet gjelder for alle de 3 maskinene som er koblet på.

 

 

Takknemlig for alle råd og tips.

 

Diagnoseverktøyet til routeren forteller meg at ingenting er galt, men når jeg pinger dns-serverne til Telenor har jeg en ms på over 1000.

 

Må også legges til at det er mulig jeg blander mye sammen, at det er adsl-modemet som fungerer som router og ikke aksesspunktet. Når jeg tenker meg om virker det mer sannsynlig.

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...