Zeph Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 hvor får man en støvsuger beregnet på slike "vanskelig å nå plasser"? Luft på boks Til trådstarter: Kanskje dette kan være til hjelp?? Er jo reine Tore På Sporet historie det Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 hvor får man en støvsuger beregnet på slike "vanskelig å nå plasser"? Luft på boks Til trådstarter: Kanskje dette kan være til hjelp?? Er jo reine Tore På Sporet historie det hehe, jau. Men litt uenighet om rødsprit da . Blir nok nytt HK uanz... Litt kjipt ettersom jeg egentlig har planer om å selge og kjipe bærebar istede... Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Jeg har sølt artic silver3 i en av ram slottene maskinen fungerer helt fint har ikke forsøkt med rengjøring. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Elektrospray funker meget bra for å vaske elektronikk. Lenke til kommentar
Aztro_Merkur Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Stemmer det. AS 5 skal visstnok ikke lede strøm AS Leder strøm. Alle AS består av konduktive partikler som igjen kan føre til små kortslutninger. En pasta som IKKE har slike partikler (altså som ikke leder strøm) er SHIN ETSU Og det er et FAKTUM. Overklokking.no har en helt enkel og grei rengjørings-guide for de som skal overhale pc'en litt. Å bruke vann på mikroteknologi er idiotisk. Hver en ape burde fatte det. Støvsuging funker men pass på å dytt støvsugerrøret borti noe metall regelmessig for å avlede statisk elektrisitet. Hvis det er skitt som har sneket seg innimellom bittesmå områder vil det kanskje funke bra å blåse. Ei sånn mini-blåse (et eller anna) dingsboms som funker jævli bra finner man sikkert på Clas Ohlsons til en 50-lapp. Men hvis man klarer å grise brus eller noe annet fremmed dritt som klistrer sammen komponentene....og i tillegg oppi cpu-socket'en og ram-socketene fortjener man å få pc'en sin oppføkka Endret 22. oktober 2004 av Aztro_Merkur Lenke til kommentar
enl Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Som kanskje noen vet, er ikke rødsprit ren sprit. Den er tilsatt et denatureringsmiddel, som sørger for at ingen skal makte å drikke det. Det er dette stoffet som legger igjen fettfilmen. Lenke til kommentar
Aztro_Merkur Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Som kanskje noen vet, er ikke rødsprit ren sprit. Den er tilsatt et denatureringsmiddel, som sørger for at ingen skal makte å drikke det. Det er dette stoffet som legger igjen fettfilmen. You got that right. Hvis man først skal RENSE noe med SPRIT....er kanskje rødsprit den værste og mest urene av alle spriter å bruke. Hell på Aceton, tenn på og brenn bort skjitn....så blir pc'en som ny. Lenke til kommentar
om_ikke Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Som kanskje noen vet, er ikke rødsprit ren sprit. Den er tilsatt et denatureringsmiddel, som sørger for at ingen skal makte å drikke det. Det er dette stoffet som legger igjen fettfilmen. Endelig en som kan sakene sine! Til trådstarter: Det er nevt her tidligere men Aceton og eller Toluen er det du er på jakt etter. (Husk å gjøre dette ute eller med GOD ventilasjon) Datablad for rødsprit Datablad for Sprit inblandet toluen Endret 22. oktober 2004 av om_ikke Lenke til kommentar
guge Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 På 80-tallet jobbet jeg i et lite datafirma. Vi vasket hardware med et middel som het "swipe". Jeg tror ikke det finnes på markedet lenger. Er det noen som vet noe om det, eller husker det? Vi hadde det på spruteflasker, og sprayet rikelig ned i møkkete tastaturer. Deretter tørket vi av med papir og blåste med luft på boks. Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Til rens av PCBer genrelt benytter jeg personlig kun 70% eller 96% desinfeksjonssprit. Har aldri brukt noe annet, da jeg har fri tilgang på desinfeksjonssprit uten å betale for det (min far er lege). Har lest at isopropanol og skal gjøre susen. Men som tidl. nevnt, ikke bruk rødsprit, for denne legger igjen en fettfilm...tror det er en artikkel på overklokking.no om nettopp det. Regner med at du har forsøkt å resette cmos.... Lenke til kommentar
om_ikke Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Toluen/aceton finnes i hendige blikkbokser under handelsnavnet "tynner" eller noe deromkring. (Boksen ser ut som en litt slapt utformet lommelerke) PS Lykke til med vaskingen PPS Væske og datamaskiner går fint, bare ikke velg noe som leder strøm eller korroderer innholdet i komponentene. Det var en nettside som lagde en væskekjølt PC (ingen kjøleribber på cpu, men væske som ble pumpet ned på cpu'en. Hele pc'en var bygd inn i et tanklignende kabinett), men jeg finner ikke linken i farten. Lenke til kommentar
guge Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) PPS Væske og datamaskiner går fint, bare ikke velg noe som leder strøm eller korroderer innholdet i komponentene. Det var en nettside som lagde en væskekjølt PC (ingen kjøleribber på cpu, men væske som ble pumpet ned på cpu'en. Hele pc'en var bygd inn i et tanklignende kabinett), men jeg finner ikke linken i farten. Jeg husker den godt. De hadde brukt en fluorinert elektronisk væske fra 3M. Info om slikt finnes på 3M produktside. Se: http://overklokking.no/prosjekter/3m_utstilling/ Endret 22. oktober 2004 av guge Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Væske og datamaskiner går fint, bare ikke velg noe som leder strøm eller korroderer innholdet i komponentene. Det var en nettside som lagde en væskekjølt PC (ingen kjøleribber på cpu, men væske som ble pumpet ned på cpu'en. Hele pc'en var bygd inn i et tanklignende kabinett), men jeg finner ikke linken i farten. er det denne, på Overklokking.no du tenker på? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Jesus, her er det visst opptil flere som ikke vet hva de snakker om i det hele tatt.. Undersøkte litt mer og trengte ikke engang gå ut fra dette forumet for å finne dokumentasjon. Dere som babler om "fettfilm" bør lese det nøye! Enkel logikk sier jo også at ting som brukes som avfettingsmiddel(rødsprit) ikke legger igjen fett! Hvis man har rødsprit, så bruk det. Hvis man ikke har rødsprit kan man kjøpe isopropanol; eller rødsprit. Og sistnevnte løser ikke opp noe mer plast enn isoproanol. Og jeg kan ikke unngå å se at det blir en liten motsetning nå en sier at rødsprit ikke er kraftg nok. Det har forøvrig vært ørten slik diskusjoner før, og en endte med at jeg kontaktet arcus... Både rødsprit og blå isopropanol inneholder flyktige komponenter. De vil fordampe. Det som er av faste stoffer og som vil bli liggende igjen er fargestoffene, og da snakker vi om små mengder. I 1 liter rødsprit/ blå isopropanol er det ca. 3 mg/l fargestoff. Håper dette svaret er greit. Vennlig hilsen Eli B. Petterson Lab.sjef > -----Opprinnelig melding----- > Fra: > Sendt: 1. oktober 2003 16:48 > Til: [email protected] > Emne: Rødsprit vs Isopropanol > > Hei. > > Jeg har havnet i en diskusjon om hvorvidt Rødsprit legger igjen > produktrester etter fordampning - og dette i forhold til blå Isopropanol. > Begge deler blir jo brukt som rens og avfetting. > Med andre ord, hvor store forskjeller er det mellom disse to stoffene fra > Arcus i forhold til produktrester? > Og hva vil eventuelt ligge igjen? > > På forhånd takk. > > > Med vennlig hilsen, Lenke til kommentar
stol Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 for jo kjøpt sånn trykk luft på boks da for rundt 100 kr. funer fint å blåse regn komponenter med den Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Stemmer det. AS 5 skal visstnok ikke lede strøm AS Leder strøm. Alle AS består av konduktive partikler som igjen kan føre til små kortslutninger. En pasta som IKKE har slike partikler (altså som ikke leder strøm) er SHIN ETSU Og det er et FAKTUM. Helt riktig at AS5 leder strøm, AS5 inneholder sølvpartikler/krystaller og sølv leder meget godt strøm. En pasta som ikke leder strøm er (i tillegg til SHIN ETSU) Arctic Silver Ceramique. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Og til alle som tydeligvis har leseproblemer: ( http://www.arcticsilver.com/as5.htm ) Not Electrically Conductive: Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity. (While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.) Endret 23. oktober 2004 av Vice Lenke til kommentar
haakka Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 du vasker det i vaskemaskin på 40* uten sentrifuge og bruk gjerne tøymykner. unngå stryking..... og helst ikke tørketrommel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå