Gå til innhold

Hvordan vasker jeg hovedkortet?

Anbefalte innlegg

Det høres gjærne litt sprøtt ut, men hvordan kan jeg vaske hovedkortet?

Jeg tviler på at vann gir meg særlig mye tilbake, utenom rust og veldig liten garanti fra Norek AS...

Det jeg har tilgjengelig er masse alkoholprodukter, blant annet rødsprit...

Kan jeg vaske hele hovedkortet med rødsprit?

- Og, kan jeg bruke en veldig myk børste uten å ødelegge hovedkortet?

Er det noen som evt. kan komme med noen tips?

takk.

Mvh. Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blås eller sug! For al del ikke tenk på noe form for vasking!

:dribble: Jeg har prøvd alt... men klarte å redde prosessoren (hadde klart å søle kjølepasta under CPUen ;) )

Fikset det med rødsprit...

Men jeg er redd for at HKet også fikk seg en liten overdose av drit (Masse støv og muligens litt kjølepasta)

Så dette er egentlig siste utvei... Det er nesten "småe prikker" over alt på strømkretsene av støv og drit...

Jeg har testet å støvsuge, blåse, og hærjet på... Men jeg ikke fått noe ut av det...

Edit: Rødsprit fungerte veldig bra på CPUen, men jeg bør kanskje ikke gå løs på hovedkortet?

Endret av Dasse
Lenke til kommentar

:dribble: Jeg har prøvd alt... men klarte å redde prosessoren (hadde klart å søle kjølepasta under CPUen ;) )

Men jeg er redd for at HKet også fikk seg en liten overdose av drit (Masse støv og muligens litt kjølepasta)

Så dette er egentlig siste utvei... Det er nesten "småe prikker" over alt på strømkretsene av støv og drit...

Jeg har testet å støvsuge, blåse, og hærjet på... Men jeg ikke fått noe ut av det...

Edit: Rødsprit fungerte veldig bra på CPUen, men jeg bør kanskje ikke gå løs på hovedkortet?

Du.. se på siggen din .. 500 ghz :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Men fra spøk til alvor 500 mhz med radeon 9800 pro.. hehe, jaja..

Endret av Janivars
Lenke til kommentar

Du.. se på siggen din .. 500 ghz :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Men fra spøk til alvor 500 mhz med radeon 9800 pro.. hehe, jaja..

hehe, bør kanskje fikse det :!:

Edit: skal være riktig nå :whistle:

Men skal jeg vaske? :roll:

Endret av Dasse
Lenke til kommentar

Hva med denne fra biltema?

Elektronikkrengjøring

Hurtigvirkende avfettings- og rengjøringsspray for elektronisk utstyr, instrumenter, el-motorer m.m. Har lav overflatespenning, er ikke ledende, avdamper fullstendig og etterlater ingen rester. Innhold: 400 ml. 36-4517 54,90 kr

Har brukt den på cpu, diverse kretskort (ikke hovedkort), motorer m.m uten problemer. Så lenge du ikke dynker hovedkortet så går det bra.

Spray på og tørk av, no problemo.

Skee

Lenke til kommentar
Hvis det er bare det at du har sølt med kjølepasta her det ingenting å si siden kjølepasta ikke leder strøm, bare varme!

Tull, det finnes flere pastaer som leder strøm. As 3 og 5 f.eks.

Blå isopropanol er tingen for deg, det finnes på jernia. 65 for en liter eller noe

Lenke til kommentar

Stemmer det. AS 5 skal visstnok ikke lede strøm, så jeg griste til mitt gamle 9600PRO i god tro. Kortet ble aldri seg selv etter det, og døde et par dager senere etter kort tids sykdom :cry:

Jeg "griste" det jo ikke til bokstavelig talt. Var bare litt uheldig å søle littegrann.

Lenke til kommentar
Hvis det er bare det at du har sølt med kjølepasta her det ingenting å si siden kjølepasta ikke leder strøm, bare varme!

Blå isopropanol er tingen for deg, det finnes på jernia. 65 for en liter eller noe

Tull, sitat fra arcticsilver.com : "Not Electrically Conductive"

Ellers er det likegyldig om man bruker blå isopropanol kontra rødsprit.

Lenke til kommentar

Fleire veldig bastante påstander om kjølepasta..... Det finnes nok kjølepaster som leder strøm. Om dei som blei nevnt her gjør det veit eg ikkje, men kjølepasta som feks er basert på sølv leder sjølvsagt strøm. Eg ville aldrig i livet tatt sjansen på at kjølepastaen ikkje leda strøm. Det er faktisk ingen problem å vaske eit hovedkort. Det burde til og med overleve ein tur i oppvaskemaskinen sjølv om eg ikkje vil anbefale det. Rødsprit vil nok funke heilt greit, og isopropanol fungerer i alle fall veldig bra. Dette er det ein ofte bruker i elektronikk bedrifter til å rense krets kort med. Du kan nok heilt fint vaske hovedkortet med vann, og noe vaske middel. Berre pass på at det blir heilt tørt etterpå!

Lenke til kommentar
Fleire veldig bastante påstander om kjølepasta..... Det finnes nok kjølepaster som leder strøm. Om dei som blei nevnt her gjør det veit eg ikkje, men kjølepasta som feks er basert på sølv leder sjølvsagt strøm. Eg ville aldrig i livet tatt sjansen på at kjølepastaen ikkje leda strøm. Det er faktisk ingen problem å vaske eit hovedkort. Det burde til og med overleve ein tur i oppvaskemaskinen sjølv om eg ikkje vil anbefale det. Rødsprit vil nok funke heilt greit, og isopropanol fungerer i alle fall veldig bra. Dette er det ein ofte bruker i elektronikk bedrifter til å rense krets kort med. Du kan nok heilt fint vaske hovedkortet med vann, og noe vaske middel. Berre pass på at det blir heilt tørt etterpå!

takk for hjelpen" alle sammen... Men funker ikke forde...

- Tror egentlig noe er røket :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...