Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter en stund med oppstarte penger er det vel på tide å kjøpe seg et digitalt speilrefleks-kamera.

Jeg har aldri tatt i slikt kamera et før, men går ut i fra at det ikke er så vanskelig å lære.

Og det jeg egentlig lurte på var om dette kameraet er greit nok: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8352

Kameraet skal jeg bruke mest til snøbrett/rullebrett og naturbilder.

Kom med deres synspunkter til dette kjøpet, mangler jeg noe ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den prisklassen er D70 overlegen når det gjelder action bilder. Neste hakk opp er Canon 20D.

NEI, det er ikke så lett å lære seg som du tror, MEN det er veldig morro og man blir vel aldri utlært.

Kjøp et kamera, knips i vei og bli bitt av basillen så lærer du noe nytt hele tiden.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det er lett å lære seg i den forstand at det er lett å komme i gang med å ta bilder men du vil alltid ha nye ting å lære.

Med et 256MB minnekort så kan du ta 40-150 bilder avhengig av hvilken kvalitetsinstilling du bruker, så tenk deg hvor mange bilder du kommer til å ta og regn ut hvor stort minnekort du må ha.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har D70 selv, og det første jeg kjøpte var en bæreveske. Kan trygt anbefale samme veske, Lowepro Topload Zoom 2. Der har du plass til D70 med flere typer objektiv f.eks en 70-300 zoom, eller Nikon 180mm f/2.8 som jeg bruker.

Minnekort er også viktig. Jeg hadde ikke kjøpt noe mindre enn 512 MB, kjøper du mindre tror jeg du bare vil angre senere.

Jeg har akkurat begynnt å ta bilder kun i RAW format og da blir 512 MB litt lite. Nå bruker jeg en 4 GB Microdrive. (Se egen post om dette)

Lykke til!

Mvh C

Lenke til kommentar

Når det gjelder minnebrikker, er det en regel som gjelder: Bedre med mange små enn en stor!! Rimelig kjipt å ha hele ferien på en 2-4 GB brikke som blir ødelagt/mistet/stjålet...

Personlig går jeg pr. i dag aldri over 512 KB, da har jeg alltid noen av bildene i behold om ett eller annet skulle skje.

Lenke til kommentar

Det er en annen regel som sier at dobler du antallet minnekort så øker du sjansen for å miste et kort dramatisk. Du øker også sjansen for at et kort streiker betydelig.

Har du et kort så vet du alltid hvor du har det og det er trygt oppbevart i en dyr ting som du tar godt vare på og har kontroll med til enhver tid.

Har du flere kort så vil du alltid miste flere bilder over tid enn med et kort siden du øker sjansen for å miste eller ødelegge minst et av kortene.

Ja, det er mulig å oppbevare kort 2,3,4 helt trygt, men skjer det i de fleste tilfellene? Aldri i verden.

Lenke til kommentar
Det er en annen regel som sier at dobler du antallet minnekort så øker du sjansen for å miste et kort dramatisk. Du øker også sjansen for at et kort streiker betydelig.

Har du et kort så vet du alltid hvor du har det og det er trygt oppbevart i en dyr ting som du tar godt vare på og har kontroll med til enhver tid.

Har du flere kort så vil du alltid miste flere bilder over tid enn med et kort siden du øker sjansen for å miste eller ødelegge minst et av kortene.

Ja, det er mulig å oppbevare kort 2,3,4 helt trygt, men skjer det i de fleste tilfellene? Aldri i verden.

Enig.

Selv har jeg ett minnekort med 1GB, og får plass til ca 350 bilder på det. Så lenge jeg aldri tar ut minnekortet er sannsynligheten for å miste eller ødelegge kortet ganske liten - og jeg slipper å tenke på om jeg snart må bytte kort e.l. mens jeg tar bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har både et 512mb kort og et 1gb kort. Mitt tips dersom du skal ha et kort:

Gå for 1gb!!!!

512mb og RAW tilsvarer i underkant av 50 bilder og du blir lei av å bytte kort. Har aldri opplevd at bilder har blitt ødelagt eller lignende. Men er helt klart med på teorien at dersom du skal ta kort inn og ut hver gang du skal ha en foto session kan ting fort bli borte.

Dersom du har en Ipod er det å anbefale og kjøpe en kortleser til den.

Lenke til kommentar

Stiller meg veldig uforstående til dette.

Vi er da ikke småbarn som lar ting ligge å slenge. Har du penger til å kjøpe kamerautstyr til 15 000 kr så regner jeg med du også vet å ta vare på tingene dine.

Selv har jeg D70 og hadde et 512 MB kort liggende og brukte det. Helt til jeg begynte på fotokurs og fikk øynene opp for RAW fotografering. Jeg har investert i et 2 GB kort som jeg tilogmed synes kan være lite.

Som sportsfotograf må man ofte ta serie bilder og være rask for å fange "øyeblikket". Trasker du rundt en dag tar du lett mange hunder bilder. 2 GB RAW tar under 200 bilder.

Men hvis økonomien ikke tillater det så begynn der du har råd og jobb deg oppover.

AKIRA

Lenke til kommentar
Vi er da ikke småbarn som lar ting ligge å slenge. Har du penger til å kjøpe kamerautstyr til 15 000 kr så regner jeg med du også vet å ta vare på tingene dine.

Poenget er at kortet er bedre beskyttet i kameraet mot alle farer. De fleste tar ikke like godt vare på et kort til 700kr som et kamera til 15 000. Det har ikke noe med småbarn å gjøre men den menneskelige natur. Størrelsen er også en viktig faktor, det er mye lettere å surre bort et lite CF kort enn et helt kamera.

Hvis det er en fare for at noen ødelegger eller roter bort kameraet i fylla eller hva det måtte være så kan du være sikker på at ekstrakortet er det første som forsvinner. Dermed ryker sikkerhetsgevinsten og mere til. Du vil miste færre bilder i gangen, men du vil miste bilder oftere. Dermed har du forandret på distribusjonen men gjort det totale problemet større.

Lenke til kommentar

Hva med minnekortlesere med hardisk, er det et trygt valg?

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har kopier oppbevart på forskjellige steder så er det et tids spørsmål før det går galt. Man må bare bestemme seg for hva man synes er en akseptabel risiko.

En harddisk generelt er en større risiko enn minnekort. De er mer følsomme for temperatursvigninger og fysiske påkjenninger. Men er risikoen større for en 20 GB harddisk enn for 10 minnekort på 2GB?

For en ny harddisk så vil jeg si ja, de fleste harddisker dør enten i begynnelsen eller på slutten av sin levetid. Har den vært i bruk et år uten feil og den behandles pent så vil den vare lenge med stor sannsynlighet.

Lenke til kommentar

Kjøper du flashbaserte minnekort av god kvalitet, så er det meget liten sjangse for at kortet "tar kvelden" Og i mangen tilfeller vil det være mulig å hente ut iallefall deler av dataene på kortet. Når det gjelder det å rote bort eit kort, så er det ein heilt annan historie.

Og eit godt råd. Ikkje køyr kamera og eller minnekort igjennom røndken eller metalldetektorer på flyplasser o.l.

Edit: Eit ekstra batteri er heller ikkje å forakte når du er ute i kulden og tar bilder. Lav temperatur reduserer ytelsen til batteriet betraktelig (gjelder alle batteri)

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar
512mb og RAW tilsvarer i underkant av 50 bilder og du blir lei av å bytte kort.

D70 sine raw-filer er på rundt 5 MB, så i underkant av 100 bilder er mere riktig. Jeg tar ca 190 bilder med mitt 1GB kort

Det er plass til mellom 50 - 60 bilder på mitt 512 MB kort. Når du setter inn kortet sier den 47 bilder, men den kan ikke stoles helt på. Men man er ikke i nærheten av 100 bilder.

sorry...men sånn er det bare!!

AKIRA

Lenke til kommentar

Displayet på sier hvor mange bilder det garantert er plass til. Hvis bildene komprimerer bedre så blir det plass til flere bilder.

Jeg sjekket størrelsen på 15 RAW bilder og snittet var nøyaktig 5MB. Nå er jeg ganske sikker på at de komprimerer en del bedre enn gjennomsnittet så mellom 47 og 100 bilder vil du på plass til alt avhengig av hva du tar bilder av.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...