-SandMan- Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Har nettop bygget om pc'en min til vannkjøling, men kan ikke si meg fornøyd med temp resultatet... System: Intel P4 3GHz HT CPU Asus P4C800 MB Radeon 9800 Pro GPU 1GB Ram Western Digital Caviar 200GB Western Digital Caviar 250GB S-ATA Vannkjøling: MIST Tsunami 478 vannblokk AC vannblokk, chipset (P4), "twinplex" AC vannblokk, GPU (ATI 9xxx), "twinplex" 2stk. AC vannblokk, disk, "aquadrive", Titan AC radiator, "airplex EVO 120", m/nipler AC "aquastream" vannpumpe (Eheim 1046) MIST vanntank, Plexi, 4 hull for nipler AC styresentral, "aquaero" AC Strømningsensor, "aquaero sensorik" Dette synes da jeg skulle være adekvat til å holde en forholdsvis lav temp. Idle temp: 44 C Load temp: 58-68 C Starter jeg et litt tungt program, stiger temp til 60 C, når programmet avsluttes synker den 16 C på 2 sek... Dette synes jeg er altfor merkelig... Rekkefølge: Pumpe - CPU - Chipset - GPU - HDD1 - HDD2 - Radiator - Flowsensor - Tank - Pumpe... Hva kan være galt... Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Kan vær at flow rekkefølge har noe å si....anbefalt er pumpe --> radiator --> chipsett --> GPU --> pumpe....så kan du plassere flowsensor en eller annen plass..... Jeg får temper som er mye bedre enn dine med mit kitt....33-37 grader idle og aldri over 40 selv om det er load, og det er med kraftigere maskinvare enn deg....se signaturen min... Du kan se bilder av maskina i posen *hvilken vannkjøling bør jeg velge* elle noe i den duren.... Håper det hjelper!!.... PS: er du ikker på at ALL luft er ute av systemet....luft i radiator og eller pumbe/blokk er ikke bra!! Francis Lenke til kommentar
notnA Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Er luften fra radiatoren veldig varm? i så fall har du kanskje for mange vannkjølte komponenter for en single radiator... Det at tempen på cup synker med en gang etterpå.... Har du kjølepasta? evt. for mye/lite? sitter cpu-blokken godt nedpå? Lenke til kommentar
-SandMan- Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) paulinfrancis: Bruker du mange T-koblinger, eller bare komponent til komponent...? Lufta fra radiatoren er ikke noe særlig varm nei... Kjølepasta: Arctic Silver 5 Termisk Pasta, XL Endret 19. oktober 2004 av -SandMan- Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 har samma tempratur selv, men jeg trur det er radiatorn som ikke mekker å kjøle ned saka skikkelig. Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Trur og den radiatoren er underdimensjonert til det oppsettet der. Har du målt vanntemperaturen etter at du har gitt maskinen litt trøkk? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Bruker en y-kobling direkte etter cpu-blokka siden den har tre koblinger og de to som er uttak blir til en igjen...dette er gunstig siden trykket i slangene blir halvert når du deler dem i to..... Francis Lenke til kommentar
-SandMan- Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Har fått d til nå... Jippi... Måtte fjerne noe temp sensor dritt som lå oppå, ja faktisk oppå, cpu'en... Så nå funker det, idler på 34 C og maks 44 ved last... Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Er enig med dem som mener at radiatoren din er liten. Selv om du nå har brukbar temp, vurder seriøst å selge EVO 120 og kjøpe en EVO 240. Har selv en som ligner på EVO 1800 og det er bare herlig. Men på det varmeste i sommer måtte jeg ha fem 80mm vifter på 5V. Kan nå kjøre vifteløst Har ikke så rå PC som du, men har to stykk PC med AMD XP2400 100% vannkjølt (CPU,GPU,NB,HD og PSU) på samme kjøler. Rekkefølgen i systemet spiller ingen rolle! I mitt system går vannet hele runden i den ene PCen før det går inn i den andre. Men tempen på de to CPUene er tilnærmet lik. Endret 25. oktober 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
-SandMan- Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Ja, har lurt på å kjøpe en evo 240 eller blackice pro 2, selv om jeg da må lage større radiaorhull i toppen av pe'en min... Men det jeg virkelig lurer på er hvordan du har fått plass til en evo 1800 i kabinettet ditt...???!!! Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Radiatoren er montert i en slags hylle eller skal jeg heller kalle det et lite bord? Det har i allefall plass til to PCer oppå, og det har hjul under. Det er denne IKEA-saken: Mikael kabinetthylle Bruker den liggende. Bak radiatoren og inni støydempende skumplast ligger pumpen. Her er radiatoren, 46 x 46 cm: radiator. Disse viftene (+1) er nå montert stående og blåser inn i front. De drives av en regulerbar eliminator, og får nå lov til å luske rundt på lavest mulig turtall. Kan ikke høre dem. Lett å gi på litt mer til neste sommer. Vifter og radiator skjules av en luftig gardin. Endret 26. oktober 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå