Gå til innhold

Nytt lydkort- nødvendig?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har for øyeblikket Creative SoundBlaster Live 5.1 Digital lydkort. Jeg kjøpte dette da jeg skaffet meg PC'en min for en stund siden. Kortet var jo billig med 5.1 sourround og hele Eax-pakka og greier..., trengte jo ikke bedre siden jeg investerte i de dårligste høytalerne på hele kloden, noen kinesiske plastbokser sannsynligvis mekket sammen av et lite stakkars barn med ti timers arbeidsdag og en dagslønn på 10 kroner og dårlig rygg og stiv nakke og...., ****, nok om det! Brukte penger hovedsakelig på prosessor, minne og grafikkort da budsjettet mitt bare var på 15000 kr.

Nå er jeg i den situasjonen at jeg har kjøpt Creative FP1600 4.1 høytalersystem. Den fungerer utmerket med lydkortet, MEN vil jeg få mer ut av det nye Creative Audiogy lykortet?

Er Creative Extigy et bedre alternativ enn Audiogy med tanke på at det er dig inut + mere, eller bør jeg holde meg til interne løsninger?

De øvrig av Audiogy-serien er jeg ikke interissert i, siden de koster noe inni helvete med penger!

Håper noen gidder å dele noen erfaringer med meg!

Hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke jeg ville ha gjort det.

Det var en som gav oss en link til en ny Creative SoundBlaster Live/Audigy Driver. Denne driveren skal visst hjelpe på lydkvaliteten. Det var en driver fra Compaq som var ca: 377 MB, dette er med all programvare som er på SounBlaster driver CDen. Ellers så viste han også til en link hvor du kunne laste ned kun drivere som var på ca: 13 MB hvis jeg ikke husker feil.

Jeg sitter selv med et Creative SoundBlaster Audigy kort, og det er ganske bra, men hvis jeg hadde hatt et Live kort fra før, så hadde jeg ikke oppgradert.

Med denne nye driveren så tror jeg du vil klare deg meget fint. Det er vel ikke noe vits å oppgradere nå. Men når Creative kommer med sin neste serie med lydkort, så kan du jo vurdere det igjen.

Enkelt og greit, så er min anbefaling at du beholder kortet du har. Da slipper du å kaste penger ut av vinduet, og med de nye driverene så piffer du opp kvaliteten litt.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg spart pengene til lydkort for en seinere anledning, jeg venter til jeg setter sammen en ny PC, og du vil neppe oppleve noen revolusjon med mindre du har noe Firewire-utstyr men ingen IEEE 1394 port på PC'en.

Ellers så er EAX Advanced HD bra, men altfor få spill støtter dette, men noen gjør det, f.eks:

+ Jedi Knight II: Jedi Outcast

+ Soldier of Fortune 2

Audigy har ikke hardware MP3-aksellerasjon

og ikke flere enn 32 3D-lyder, men CPU-bruken er lav og det er noen nye ting som er interessant, men ingen revolusjon ala Soundblaster eller Live.

Creative har ei liste over produkter som funker med dems Firewire (kalt SB1394)

http://developer.creative.com/sb1394/produ...uct/welcome.asp

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-20 00:31, Grimmy skrev:

Jeg tror ikke jeg ville ha gjort det.

Det var en som gav oss en link til en ny Creative SoundBlaster Live/Audigy Driver. Denne driveren skal visst hjelpe på lydkvaliteten. Det var en driver fra Compaq som var ca: 377 MB, dette er med all programvare som er på SounBlaster driver CDen. Ellers så viste han også til en link hvor du kunne laste ned kun drivere som var på ca: 13 MB hvis jeg ikke husker feil.

Jeg sitter selv med et Creative SoundBlaster Audigy kort, og det er ganske bra, men hvis jeg hadde hatt et Live kort fra før, så hadde jeg ikke oppgradert.

Med denne nye driveren så tror jeg du vil klare deg meget fint. Det er vel ikke noe vits å oppgradere nå. Men når Creative kommer med sin neste serie med lydkort, så kan du jo vurdere det igjen.

Enkelt og greit, så er min anbefaling at du beholder kortet du har. Da slipper du å kaste penger ut av vinduet, og med de nye driverene så piffer du opp kvaliteten litt.

har nettopp gjort d, eg merket ingen forbedring lydkvaliteten på mitt lydkort som er live 1024.

Kjetil

Lenke til kommentar

Broderen min har et TerraTec sixpack kort med optisk utgang, og kan love det har MYE feter lyd en mitt Creative 1024 Live! kort. Kobla i samme forsterker er det hav av forskjell.

Så klart har optisk en fordel ovenfor vanlig jack/phono, men uansett, mye bedre.

Dessuten vil jeg si at alt jeg har vært bort i som har kommet fra Creative har lav standard og sliter med trøbbel. Mitt Live kort ramler ut hele tiden. Har en fresh win2k install med nyeste drivere fra creative.

Blir terratec på meg neste gang ja.

Mosher'n

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-20 00:53, mosher skrev:

Broderen min har et TerraTec sixpack kort med optisk utgang, og kan love det har MYE feter lyd en mitt Creative 1024 Live! kort. Kobla i samme forsterker er det hav av forskjell.

Så klart har optisk en fordel ovenfor vanlig jack/phono, men uansett, mye bedre.

Dessuten vil jeg si at alt jeg har vært bort i som har kommet fra Creative har lav standard og sliter med trøbbel. Mitt Live kort ramler ut hele tiden. Har en fresh win2k install med nyeste drivere fra creative.

Blir terratec på meg neste gang ja.

Mosher'n

jaha d har ikke eg opplevd noen gang siden eg begynte med data og creative produkter,har hatt 3 skjermkort og 2 lydkort,så d er ikke noe galt med creative produkter d må være noe annet.

Kjetil

Lenke til kommentar

Snakker av erfaring samt har en kompis som driver en data sjappe. Særlig creative cd-rom'er og billige lydkort var det masse feil på, men nå kommer jo alt ann på hvordan man bruker ting oxo da.

Men hørte at Creative sitt siste GF4 kort var "slappere" en de fleste konkurrentene :smile:

Mosher

Lenke til kommentar

Husk at grafikkortene til Creative "tilfeldigvis" blir produsert av MSI. Gjør derfor som jeg; kjøp MSI- grafikkort eller Asus.

Angående lydkortet så har jeg bestemt meg for å vente med å kjøpe noe nytt. Jeg anser det ikke som livsviktig å ha det nyeste eller beste kortet, og ville jeg ha det, burde jeg ha investert i noe fra Yamaha etc. Og for å få utbytte av det må man jo investere i et meget dyrt høytalersett, mine 1000-kroners høytalere ville ikke klart frekvensen allikevel.

Uansett, jeg tror neppe noen av dere ville ha ivestert i lyd for 5000-6000 kroner på datamaskinen, dere ville vel ha brukt gryna på grafikkort eller noe lignende, eller hva?

Øystein

AMD Athlon 1,2GHz

MSI K7T-TURBO

Apacer 512 MB PC 133 SD-ram

MSI GeForce 4 MX 440

Aopen DVD- pro, Aopen CD-RW og 300 Watt's kabinett

Logitech Mouseman Traveller(jævlig kul mus, sansynligvis den komponenten jeg liker best.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...