Gå til innhold

Standard brukernavn/passord i Red Hat 7.2

Anbefalte innlegg

har akkurat lagt inn red hat for å prøve det. men når jeg skal starte opp for jeg beskjed om å taste inn brukernavn og passord. jeg har ikke lagt inn noen. er det noe standar navn eller hvordan kommer jeg videre?

#EDIT av moderator - endret emnefeltet til noe som beskriver tråden

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukernavn og passord setter man under installasjonen.

Har du ikke satt noen må du iaff ha satt et root (administrator) passord.

Du kan logge inn med root og det passordet, men det er usikkert, fordi root har _full_ tilgang til pcen din.

Derfor lager man en bruker for vanlig dagligdags bruk, så kan man kjøre de programmene som trenger det i root-modus.

Forøvrig er rh7.2 veldig gammelt, når jeg startet med linux var 7.3 det nyeste, og siden da har det kommet både 8 og 9, som også er foreldet og er erstattet med Fedora core 1, senere 2, og fc3 kommer om kort tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

For det FØRSTE, Red Hat 7.2 er alt for gammelt.. Du burde oppgradere til Fedora Core 2.

Og angående passord og bruker navn! Dette skal du ha satt under instalasjonen!

Lenke til kommentar

fikk kun spørsmål om root passord under innstalasjonen. prøvde en gang til og på toppen av innloggingsboksen står det localhost/localdomain.

har ikke fått tak i noen andre versjoner ennå så jeg bare prøver denne så lenge for å se om jeg skjønner noe av d. første gangs buker av linux.

Endret av tazdevil
Lenke til kommentar
fikk kun spørsmål om root passord under innstalasjonen. prøvde en gang til og på toppen av innloggingsboksen står det localhost/localdomain.

Er det da bare tekstinnlogging, eller er det grafisk?

Som Blurpy sier, nyere distroer bl.a mye mer brukervennlig enn rh7.2, og har drivere for nyere utstyr.

Å få konvertert en windowsbruker til rh7.2 tror jeg skal mye til for at det funker, og før han føler seg hjemme i systemet pga mangelen på brukervennlighet.

Btw, en god ting med 7.2 som ikke er i nyere redhat og fedora; mp3-støtte.

Tror det var i rh8 mp3-støtte ble fjernet pga lisens.

Selvfølgelig skal det nevnes at det er så simpelt som å legge inn mp3-støtte selv, ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
er i grafisk. kun dette som kommer opp.

har bredbånd. men 7.2 av en kompis. men etter dette å skjønne er det lettere å bruke fc? får vel laste den. noen bra sider å gjøre det fra?

Du kan jo uansett logge inn som "root" med passordet du valgte. Deretter oppretter du en eller flere vanlige brukere, enten med kommandoen "adduser" eller vha grafiske config-verktøy

Mange av de mest populære gratis tilgjengelig distroene kan lastes ned fra ftp.uninett.no/linux

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Relic from the past... :p

Leste at hun snøfrix-dama sverget til RH6... menmen.

Det tenkte jeg også på når jeg var innom tråden før i dag.

Om man bare bruker pcen til å skrive så skal det ikke mye til, men det er neppe trådstarters intensjon.

Endret av zyp
Lenke til kommentar
har akkurat lagt inn red hat for å prøve det.

Red Hat 7, ok.

Jeg har nettopp fått meg en mobiltelefon (var en litt gammel Nokia (bilde under), men det gjør vel ikke noe). Har aldri sett en mobiltelefon før, og ville gjerne se hvordan jeg likte dem. Men jeg synes den er både tungvindt å bruke og kjempetung å gå rundt med. Nei huff, takke meg til telegrafen.

phone.jpg

Lenke til kommentar
har akkurat lagt inn red hat for å prøve det.

Red Hat 7, ok.

Jeg har nettopp fått meg en mobiltelefon (var en litt gammel Nokia (bilde under), men det gjør vel ikke noe). Har aldri sett en mobiltelefon før, og ville gjerne se hvordan jeg likte dem. Men jeg synes den er både tungvindt å bruke og kjempetung å gå rundt med. Nei huff, takke meg til telegrafen.

phone.jpg

Haha, liker måten du satt saken i perspektiv.

Trådstarter: 7.2 blir litt gammelt med henhold til sikkerhet, kompatiblitet og programmer.

Dette vil du frustrere deg over når du skal installere noe og må oppgrader 100ogbjarne libs ol. :roll:

Last ned Fedore core :)

Lenke til kommentar

Jeg synes dette begynner å likne en parodi. Hver gang det kommer et spørsmål om en utgave som ikke er det helt ferskeste, mistes fokuset på selve spørsmålet i alle anbefalingene om oppgraderinger.

Folkens, vi er her for å hjelpe. Red Hat lagde kvalitetsprodukter for to år siden også - og de holder ennå, enn med nødvendig konfigurasjon.

Lenke til kommentar
Jeg synes dette begynner å likne en parodi. Hver gang det kommer et spørsmål om en utgave som ikke er det helt ferskeste, mistes fokuset på selve spørsmålet i alle anbefalingene om oppgraderinger.

Folkens, vi er her for å hjelpe. Red Hat lagde kvalitetsprodukter for to år siden også - og de holder ennå, enn med nødvendig konfigurasjon.

Selvfølgelig, men når han har bredbånd og alt er det nærmest meningsløst å bruke en flere år gammel distribusjon, spesielt hvis man ser på alle forbedringene siden den gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...