Gå til innhold

Nytt skjermkort, ATI Radeon eller Geforce?

Rabagastn

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg nytt skjermkort til den 16 november(ti poeng til den som skjønner hvorfor :p )

Jeg har tenkt meg et kort mellom 1500 - 2000, maxgrense 2500, da det skorter litt på penger i denne perioden.

Jeg har sett meg ut ett kort jeg gjerne kunne tenke meg å handle inn.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122901&cks=PRL

Men så kom det en og sa at Sapphire Radeon-kort er noe herk, og at Atlantisversjonen kan sammenlignes med Geforce4 MX...nå har det seg sånn at jeg sitter med et Geforce4 MX460, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er et utrolig dårlig kort...

Har dere noen tips angående kjøp av skjermkort? Jeg trodde da at et

Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro skulle være et greit kort. Spiller en del, Doom 3, Rome: Total War, og snart Half Life 2. I tillegg er jeg avhengig av et kort man kan koble opp mot tv'n(maskinen er min lille dvd-spiller)

En annen grunn til den lave pengebruken er vel fordi jeg skal til Hamar i påsken, og maskinen min trenger en overhaling fram til da...dvs Prosessor og hovedkort til jul/rett over jul + noe mer etter det...

På forhånd takk for alle gode tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel det med atlantis er bare tull.

Men kan absolutt anbefale GF 6800 LE, mitt tips til skjermkort under 2000 !!

Det kortet du linka til er en nedgradert versjon av standard radeon 9800 pro, (128 bit). Hvis du SKAL ha ati, gå for et standard ialfall(256 bit) :thumbup:

Endret av fflex
Lenke til kommentar
:roll: Det kortet du linket til er IKKE 128 bits versonen , det er fullversonen med 256 bit minnebuss , men med nedstrippet BUNDLE ( derfor lite verson) , altså det følger ikke med spill eller programvare , kud kortet og driver .
Jeg ville annbefalt dette kortet . Etter det jeg har sett av tester er dette kortet bedre enn 6800LE , og der er ike mer enn 6 -8 måneder siden dette var det råeste man kunne kjøpe . Har en sånn (akkuart samme ) i en av masiknene mine .

Kan annbefale !!

( Nvidia fanboys : Hent gjerne frem tester som viser at jeg tar feil når dte gjelder styrkeforholdet mellom 9800 PRo og 6800LE , if U can )

:innocent: :innocent:
Lenke til kommentar

Sier du at noen som lager nettsider med info prøver å lure meg? :ohmy:

Men ut fra info og bildet av pakken så ville jeg sagt at det er akkurat det samme kortet som jeg bestilte til min egen bror midt i sommeren...det er ikke av de aller beste, og det er et 128MB DDR Memory-kort uten noen som helst bundle uansett. Bare ledninger og en drivercd som føkker opp maskinen slik at den ikke vil funke :hrm:

Lenke til kommentar
Så GF 6800 LE er best. (selv om jeg av en eller annen snodig grunn heller mot ATI-kort :hmm: )

Da ligger spørsmålet: Er det noe forskjell på utgiverne?

Gainward GeForce 6800 LE 128 MB

MSI GeForce 6800LE 128MB

Nei, bare bundle og kjøleløsning kan variere!

Lenke til kommentar

Er i samme dilemma selv, men heller mot nvidia da jeg driver med stereo-3d og du bare kan glemme ATI når det gjelder dette. For dere som ikke har prøvd: Ta frem de rød-blå brillene dere fikk på spy-kids in 3d, eller ett eller annet annet sted, installer nvidia stereo driver og spill ut2004 mm i 3D som spretter ut av skjermen :D Litt bedre råd: få tak i et par "shutter glasses" :thumbup:

Noen som har anbefalinger mot et støysvakt kort i denne klassen??

Endret av JornAre
Lenke til kommentar
dette forutser at du prøver å modde det.

Jah, nå var det vel ikke så mye modding inne i bildet her siden jeg har litt dårlige erfaringer med tidligere nvidia kort...Men jeg synes det var rart at du mener det der er en fullversjons 256mb fordi jeg har samme kortet(bestilt på samme plass) som er 128 :hmm:

Men man får vel sende mail til komplett(evt andre jeg kjøper hos) og se...

Dersom jeg senere skal kjøpe hovedkort, og går for MSI, er det da best å kjøpe et MSI hovedkort?

Lenke til kommentar

Men er det Radeon-kortet stillere enn det andre? For jeg ser på prisguiden her på HW at GF6800LE-kortet har fått dårlig støy-kritikk, og er det noe jeg ikke trenger, så er det et kort som støyer så mye at andre klager på det...

For dersom ytelsen på GF6800LE ikke er så bort i hampen bedre enn et Radeon 9800 Pro så går jeg kanskje for det som bråker minst... :hmm:

Endret av Rabagastn
Lenke til kommentar
Men er det Radeon-kortet stillere enn det andre? For jeg ser på prisguiden her på HW at GF6800LE-kortet har fått dårlig støy-kritikk, og er det noe jeg ikke trenger, så er det et kort som støyer så mye at andre klager på det...

For dersom ytelsen på GF6800LE ikke er så bort i hampen bedre enn et Radeon 9800 Pro så går jeg kanskje for det som bråker minst... :hmm:

Forskjellen er mye større enn du tror på andre steder også...

Radeon 9x00 er forrige generasjons hardware. Geforce 6800LE er basert på NV40, og har samme hardware funksjoner som hele den familien, med full støtte for shader model 3.0 blandt annet, så nVidia-kortet er mye mer "fremtidsrettet" enn ATi kortet... Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kjøper iallefall ikke gårsdagens produkter i denne bransjen

Lenke til kommentar

Altså, Radeon-kortet er "gårsdagens produkt", mens GF6800LE er "Dagens produkt"?

Regner med at det ender på et MSI GeForce 6800 LE da...høres ut som et greit kort i grunn.

Og i så fall: hvilket kort?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302126&view=detailed

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302136&view=detailed

Blir 250W PSU for liten til det kortet?

Endret av Rabagastn
Lenke til kommentar

Jah, nå var det vel ikke så mye modding inne i bildet her siden jeg har litt dårlige erfaringer med tidligere nvidia kort...Men jeg synes det var rart at du mener det der er en fullversjons 256mb fordi jeg har samme kortet(bestilt på samme plass) som er 128 :hmm:

Dersom jeg senere skal kjøpe hovedkort, og går for MSI, er det da best å kjøpe et MSI hovedkort?

Dette er 256 bit versonen som trådstarter linket til og her finner du 128 bit versonen. INGEN son spiller 3D spill må velge den siste !!

Trådstarter hadde linkt til 256 bit versonen fra start , Jeg har aldri sagt at det ikke finnes en 128 bit verson !! :cool:

Etter det jeg har sett på web tester , er 9800PRo BEDRE enn 6800LE , men dårligere enn et 6800 kort . Disse koster fra 2500 kr .

Jeg har ennå ikke sett noen som har bevist med link til en test at 6800LE er bedre enn 9800 PRo.

Kjøp 9800 PRo eller 6800 , IKKE 6800LE !!

Lenke til kommentar

Dette er 256 bit versonen som trådstarter linket til og her finner du 128 bit versonen. INGEN son spiller 3D spill må velge den siste !!

Trådstarter hadde linkt til 256 bit versonen fra start , Jeg har aldri sagt at det ikke finnes en 128 bit verson !! :cool:

Etter det jeg har sett på web tester , er 9800PRo BEDRE enn 6800LE , men dårligere enn et 6800 kort . Disse koster fra 2500 kr .

Jeg har ennå ikke sett noen som har bevist med link til en test at 6800LE er bedre enn 9800 PRo.

Kjøp 9800 PRo eller 6800 , IKKE 6800LE !!

Kan heller ikke si at 6800le er mer fremtidsrettet, om man da ikke går ut fra at det er modifiserbart til 6800 så er 9800pro stort sett raskere. At 6800 le har ps 3 har lite å si fordi det enda ikke er bevisst at det gir nevneverdig raskere kode. Uansett så vil ikke et 6800le kort klare å utrette mirkakler på nye spill, det har fortsatt bare 8 pixelpipes og mindre vt shaders en sine større brødre. Skal man først kjøpe 6800 serien så bør man heller gå for et reint 6800.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...