petterg Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Jeg har en tabell i en tekstfil som jeg skal prøve å redigere fra et script. Tror 'sed' er rette kommandoen å bruke. Kolonnene i tabellen er adskillt med ':'. (Jeg kan godt endre dette til annet tegn om det gjør løsningen enklere.) Den ene kolonnen er en ip-adresse, de andre er heltall. formatet ser slik ut: En linje overskrift med bl.a. tidspunkt for siste oppdatering av programmet som genererte tabellen. {1-3 siffer}:{4 siffer}[:{ipadresse}:{10siffer}] {1-3 siffer}:{4 siffer}[:{ipadresse}:{10siffer}] {1-3 siffer}:{4 siffer}[:{ipadresse}:{10siffer}] ... Det jeg trenger å søke oppe (finne linjenummeret til) er første linje hvor bare de to første kolonnene er fylt ut, og siste linje hvor alle 4 kolonnene er fyllt ut. Noen som vet hvordan? Endret 30. oktober 2004 av petterg Lenke til kommentar
petterg Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Prøver meg med en liten forsiktig bump på denne. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Skjønner ikke helt...du skal ha tak i linjenummerne til 1 linje(utenom "overskrift") og siste linje? Eller er det noe mer også? Er siste linje også en kolonne som vist over? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Alt er en tabell, untatt første linje. De to første kolonnene er alltid fyllt ut i tabellen. De to siste er noen ganger blanke, andre ganger fyllt ut. Tabellen varierer fra 5 til 50 rader. Jeg trenger linjenummer til den FØRSTE av radene hvor kolonne 3 og 4 er BLANK. Og linjenummer til den SISTE av radene hvor kolonne 3 og 4 IKKE er blank. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Har du fått det til? Hvis ikke har jeg noe som virker, men som sannsynligvis kunne blitt gjort bedre : sed -n -e "/^[[:digit:]]\(..\)\?:[[:digit:]]\{4\}\$/{=;q}" input.txt og cat input.txt | sed -e "=" | tac | sed -n -e '/^.*:.*:.*:.*/{n;p;q}' Lenke til kommentar
petterg Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Takk for forslag. Jeg fikk det til ved å kombinere grep og tail. grep -m 1 -n -x "[0-9]\{1,3\}:[0-9]\{4\}" input.txt grep -n "^[0-9]\{1,3\}:[0-9]\{4\}:[0-9]\{1,3\}[.][0-9]\{1,3\}[.][0-9]\{1,3\}[.][0-9]\{1,3\}:[0-9]\{10\}" input.txt |tail --lines=1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå