Plomma2 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Hei Jeg har en PC her som det har vært lynnedslag i. Da jeg prøvde å starte den etter det starta den ikke (bombe =P) Jeg prøvde med å bytte PSUen. Tenkte jeg kanskje gulla litt og at lynet bare tok livet av den og lot resten leve. Det var ikke tilfellet. Det er INGEN merkbare feil med pcen. Ingen merker, ingenting. Bortsett fra en ledning fra Power-knappen som er kuttet. Når jeg starter pcen med den nye PSUen skjer det ingenting bortsett fra at PSUen starter. Har ikke sjekke om jeg får opp no botmeny, men skal sjekke det etterpå. Hovedkortet lyser ikke, noe det skal gjøre når det virker i følge TCO(TOC?)99 reglene mener jeg å ha hørt. CPUen starter ikke. Jeg har tatt ut prosessoren, men kan ikke se noe feil på den. Da er spørsmålet; hva må jeg bytte? Må i allefall bytte HKet for det må være dødt. CPUen? Kan den har klart seg? Hva med RAMen? Det er for øvrig et Slikt HK det dreier seg om. Og en Intel Celeron 2.4 Ghz (Ingen super PC, jeg vet. Men det er ikke min så det bryr jeg meg ikke så mye om. Noen? Takker for alle svar Plomma Lenke til kommentar
z00l Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Hovedkortet (99.9% sikkert) De fleste strømforsyninger har sikringer som skal forsikre deg mot at det blir alt for stor overspenning ved lydnedslag. Har opplevd det samme som du, og måtte bytte strømforsyning og hovedkort. -z00l- Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Hovedkortet (99.9% sikkert) De fleste strømforsyninger har sikringer som skal forsikre deg mot at det blir alt for stor overspenning ved lydnedslag. Har opplevd det samme som du, og måtte bytte strømforsyning og hovedkort. -z00l- Startet CPUen din når du slo på pcen med ny strømforsyning? Har snakka med folk som har hatt lynnedslag i pcen sin, og dem sier CPUen dems starta. Lenke til kommentar
inSain Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 kort sagt: Alt kan vere ødelagt Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 kort sagt: Alt kan vere ødelagt Uten noen form for merkbar skade? Lenke til kommentar
Vigge Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) En av mine foregående pcer fikk et lyn i toer`n en gang. Hadde nada peil på pc på den tiden, men etter konsultasjon og inspeksjon av en kyndig person var alt som trengtes å byttes ut PSU og floppy ( ikke spør hvorfor akkurat floppy ) Alt annet funket som før. Men man lager vel ikke så bastante PSUer som før i tiden. Men ville nok tro at morfjøl og eventulet CPU må byttes. CPUen kan være skadet selv om det ikke synes, vet av erfaring akkurat der. Endret 20. oktober 2004 av Vigge Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Hadde lynnedslag i en pc i vår, og der gikk HK, PSU, CPU og ISDN kort fløyten. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 I gamle dager var det større sjanse for at enkeltkomponenter røyk ved lynnedslag. Hadde jeg vært deg, hadde jeg fått testet ut de forskjellige komponentene over i en annen PC, startet med CPU & Minne. Deretter eventuelle PCI/AGP kort, for så å teste diskene/CD-Rom. Tror nok at PSU samt HK er det eneste som trengs å byttes. -z00l- Lenke til kommentar
z00l Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Hadde lynnedslag i en pc i vår, og der gikk HK, PSU, CPU og ISDN kort fløyten. Når du nevner det, så er det sant at Modem/ISDN kort også er VELDIG sårbar for nettopp lynnedslag. Har opplevd dette endel ganger selv. I mine tilfeller var det faktisk KUN det interne modemet som tok kvelden. Men det var nok til å gjøre hele PC'en kjempeustabil. -z00l- Lenke til kommentar
z00l Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Kom på en ting til: I enkelte tilfeller hvis HK går fløyten pga lynnedslag, så kan du faktisk se dette fysisk. Hvis du ser på strømkondensatorene på hovedkortet, ville du kunne se at disse buler litt ut i forhold til normalen. Dette er ikke fasit, men som sagt i noen tilfeller. -z00l- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå