mad_arab Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Håper prisene på hovedkortene raskt daler ned til fornuftige nivåer. altså helst til rundt 800-1000kr for et standard Socket 939 med Nforce4 Ultra. Edit: Så blir det selvfølgelig også interressant å se tester på hvor bra SLI fungerer. (Ikke at jeg kommer til å kjøpe det, men det blir nok gøy å lese om) Jeg tviler på at vi kommer til å se Ultra mellom 800 og 1000 på lenge. Når de differensierer på denne måten, så er det netopp for å kunne ta mer betalt. Rundt 1200-1500 er nok mer realistisk, slik som de første NF3250GB kortene lå på. Anandtech har forresten en liten test av SLI i sin review, og det lover veldig bra. Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Er det sånn og forstå at NForce4 SLI har Dual SATA og Ergo høyere båndbredde fo hardiskene når denne teknologien blir introdusert for hardisker Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Bytte ut mitt 6800U AGP med ett PCI-E... neppe Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 tror du bør tenke deg litt om før du utaler deg om akkurat det, tester har vist at Soundstorm overgår Audigy (generasjon1) og er ikke langt ifra Audigy2. På den digitale utgangen fikk faktisk Soundstorm bedre kritikk enn Audigy2. Så ett kort til 300-400kr vil nok ikke være bedre enn soundstorm om du bruker digital utgang. Digital utgang er jo 100% lik uansett kort. Det er jo nøyaktig de samme bit'ene som kommer ut. På analoge utganger er det kvalitetsforskjell, det er det ikke på digitale. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 tror du bør tenke deg litt om før du utaler deg om akkurat det, tester har vist at Soundstorm overgår Audigy (generasjon1) og er ikke langt ifra Audigy2. På den digitale utgangen fikk faktisk Soundstorm bedre kritikk enn Audigy2. Så ett kort til 300-400kr vil nok ikke være bedre enn soundstorm om du bruker digital utgang. Digital utgang er jo 100% lik uansett kort. Det er jo nøyaktig de samme bit'ene som kommer ut. På analoge utganger er det kvalitetsforskjell, det er det ikke på digitale. Det er jeg faktisk ikke så sikker på. Creative sine kort upsampler 44.1 khz til 48 khz internt, og downsampler det derettet ned til 44.1 igjen, før det sendes ut. Dette skal visstnok føre til bitforskjeller, uten at jeg har satt meg så veldig inn i akkurat denne saken. AtW Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Moro med SATA II da. Hvis bare harddiskene kunne utnytte det, og SATA I for den saks skyld S-ATA 2 får vel også mulighet for Hot Swap (dvs. at du bare kan ta ut og sette inn harddisker som du vil mens maskina står på). SATA-II som er et tillegg til SATA 1.0, kom våren 2004 og inneholder en rekke forbedringer i forhold til de første SATA-spesifikasjonene. Foruten å gi en økning i teoretisk overføringshastighet fra 150 MB/s til 300 MB/s og mulighet for HotSwap (til og fra kobling uten å måtte skru av maskinen), er det kanskje Native Command Queing (NCQ) som i første omgang er mest interessant. Kilde: [link] Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Moro med SATA II da. Hvis bare harddiskene kunne utnytte det, og SATA I for den saks skyld S-ATA 2 får vel også mulighet for Hot Swap (dvs. at du bare kan ta ut og sette inn harddisker som du vil mens maskina står på). SATA-II som er et tillegg til SATA 1.0, kom våren 2004 og inneholder en rekke forbedringer i forhold til de første SATA-spesifikasjonene. Foruten å gi en økning i teoretisk overføringshastighet fra 150 MB/s til 300 MB/s og mulighet for HotSwap (til og fra kobling uten å måtte skru av maskinen), er det kanskje Native Command Queing (NCQ) som i første omgang er mest interessant. Kilde: [link] Hehe, det meste har mulighet for hotswap i praksis AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Håper prisene på hovedkortene raskt daler ned til fornuftige nivåer. altså helst til rundt 800-1000kr for et standard Socket 939 med Nforce4 Ultra. Edit: Så blir det selvfølgelig også interressant å se tester på hvor bra SLI fungerer. (Ikke at jeg kommer til å kjøpe det, men det blir nok gøy å lese om) Jeg tviler på at vi kommer til å se Ultra mellom 800 og 1000 på lenge. Når de differensierer på denne måten, så er det netopp for å kunne ta mer betalt. Rundt 1200-1500 er nok mer realistisk, slik som de første NF3250GB kortene lå på. Anandtech har forresten en liten test av SLI i sin review, og det lover veldig bra. Nforce3 250Gb er under 6 måneder gammelt og hovedkortene koster allerede langt under tusenlappen. Jeg tror ikke det er usansynlig å tro at hovedkort med Nforce4 Ultra kan dukke opp til under tusenlappen i løpet av 3-6 måneder. SLI lover bra for de med ekstreme krav til ytelse. (40-85% bedre ytelse) SLI lover derimot ikke så bra for de som tenker litt mer økonomi. Det er billigere og bedre å gå for ett enkelt high-end kort enn å kjøpe to stk mid-end kort i SLI-modus. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 støtter disse korta endelig SATA CD/DVD brennere da? sånn som den Asus/MSI?? saken som bare kunne brukes med Intel brikkesett over en hviss spec..? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Stor ståhei for .... ? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Jeg har mer tro på SAS som høyytelsesplattform enn SATA-II. Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Hmmm.. Morsomt dette med Nforce4.... Men hvorfor egentlig? Klarer ikke å se at det er noe super-revolusjonerende i det hele tatt jeg... Og når til og ytelsen ikke blir økt... Er jo mulighet for pci-x og SLI, men pci-x er jo ikke så ufattelig mye bedre enn AGP, og SLI er for folk med endel spenn... Skjønner ikke helt dette jeg.. Hvorfor er det så stor ståhei? Kan ikke noen nevne hva som er så bra med dette... Kortfattet og med "norske" ord, slik at vi tullinger kan skjønne det som vi ikke skjønnte i artikkelen til Anandtech... Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Hadde egentlig ikke så store forventninger til SLI, men må si de overasket meg stort! Increases in video performance from 38% to 85% are certainly impressive, and there are gamers and performance enthusiasts who will be flocking to the new nForce4 SLI boards as soon as they start shipping in the next few weeks. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 SoundStorm er vel ikke hele verden,kjøper man et pci lydkort til 3-400.- er det som oftes bedre enn det integrerte og man får med EAX,og integrert lydkort bruker litt cpu kraft.. tror du bør tenke deg litt om før du utaler deg om akkurat det, tester har vist at Soundstorm overgår Audigy (generasjon1) og er ikke langt ifra Audigy2. På den digitale utgangen fikk faktisk Soundstorm bedre kritikk enn Audigy2. Så ett kort til 300-400kr vil nok ikke være bedre enn soundstorm om du bruker digital utgang. Hvilket jeg gjør iallefall. Tar jeg ikke helt feil har også soundstorm støtte for EAX, og cpu forbruket er så lite at det merkes ikke. Savner Soundstorm big time! Dette er dårlig av Nivida. Kommer til å kjøpe Soundstorm2 lydkort når disse blir lansert. Har du noen linker? Hvor finner man sånne tester? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Dette så spennende ut, med unntak av ac97. Har soundstorm på mitt hk, og det produserer svært god lyd (digital). Blir vannavkjølt s939 på meg neste gang Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Er jo mulighet for pci-x og SLI, men pci-x er jo ikke så ufattelig mye bedre enn AGP, og SLI er for folk med endel spenn... Skjønner ikke helt dette jeg.. Hvorfor er det så stor ståhei? Kan ikke noen nevne hva som er så bra med dette... Kortfattet og med "norske" ord, slik at vi tullinger kan skjønne det som vi ikke skjønnte i artikkelen til Anandtech... For det første heter det PCIe, du må ikke blade inn PCI-X, da dette er noe helt annet. AGP er nok ikke bedre idag, men PCIe er nok fremtiden. Vil etterhver komme lydkort, kontrollere, nettkort osv. med PCIe SLi er ikke bare for de med masse spenn. Si at du kjøper et GeForce 6600GT kort, det får du til under 2000 kroner nå, rundt 1800 faktisk... Så om et halvt år trenger du mer power... Da setter du inn enda et GeForce 6600GT kort, som da sikkert koster rundt 1500 kroner... Før du satt inn det andre fikk du 3168 i 3DMark05, og vips etter SLi oppsettet får du 5698 i 3DMark05... Det er på høyde med hva et X800XT PE får idag!! (Kilde, Anandtech - nforce4 Review) Hvorfor ståhei om nForce4? Jo, akkurett som med Intel sin 9xx platform så er det nye funksjoner, bedre ytelse! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Raptor' date='19/10/2004 : 20:59'] SLi er ikke bare for de med masse spenn. Si at du kjøper et GeForce 6600GT kort, det får du til under 2000 kroner nå, rundt 1800 faktisk... Så om et halvt år trenger du mer power... Da setter du inn enda et GeForce 6600GT kort, som da sikkert koster rundt 1500 kroner... Før du satt inn det andre fikk du 3168 i 3DMark05, og vips etter SLi oppsettet får du 5698 i 3DMark05... Det er på høyde med hva et X800XT PE får idag!! (Kilde, Anandtech - nforce4 Review) 1800kr + 1500kr + ca 300kr ekstra pga dyrere hovedkort + ca 300kr for SLI-broa = ca 3900kr. Dvs. at da kunne du like gjerne ha kjøpt et skjermkort til 3900kr til å begynne med. Radeon X800XT og Geforce 6800 Ultra går for bare et par hundrelapper mer, og da får du all ytelsen fra første dag. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Raptor,19/10/2004 : 20:59] SLi er ikke bare for de med masse spenn. Si at du kjøper et GeForce 6600GT kort, det får du til under 2000 kroner nå, rundt 1800 faktisk... Så om et halvt år trenger du mer power... Da setter du inn enda et GeForce 6600GT kort, som da sikkert koster rundt 1500 kroner... Før du satt inn det andre fikk du 3168 i 3DMark05, og vips etter SLi oppsettet får du 5698 i 3DMark05... Det er på høyde med hva et X800XT PE får idag!! (Kilde, Anandtech - nforce4 Review) 1800kr + 1500kr + ca 300kr ekstra pga dyrere hovedkort + ca 300kr for SLI-broa = ca 3900kr. Dvs. at da kunne du like gjerne ha kjøpt et skjermkort til 3900kr til å begynne med. Radeon X800XT og Geforce 6800 Ultra går for bare et par hundrelapper mer, og da får du all ytelsen fra første dag. Samt mindre støy og varme.... SLI er først og fremst for de som ønsker den ekstreme ytelsen, det er ikke særlig godt egnet for de som tenker økonomi og oppgraderinger senere. Man kan selvsagt se fordeler med at man slipper å legge ut masse penger med en gang, men det er neppe en god økonomisk modell. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Raptor,19/10/2004 : 20:59] SLi er ikke bare for de med masse spenn. Si at du kjøper et GeForce 6600GT kort, det får du til under 2000 kroner nå, rundt 1800 faktisk... Så om et halvt år trenger du mer power... Da setter du inn enda et GeForce 6600GT kort, som da sikkert koster rundt 1500 kroner... Før du satt inn det andre fikk du 3168 i 3DMark05, og vips etter SLi oppsettet får du 5698 i 3DMark05... Det er på høyde med hva et X800XT PE får idag!! (Kilde, Anandtech - nforce4 Review) 1800kr + 1500kr + ca 300kr ekstra pga dyrere hovedkort + ca 300kr for SLI-broa = ca 3900kr. Dvs. at da kunne du like gjerne ha kjøpt et skjermkort til 3900kr til å begynne med. Radeon X800XT og Geforce 6800 Ultra går for bare et par hundrelapper mer, og da får du all ytelsen fra første dag. Du har het rett, du kan kjøpe deg et 6800Ultra til 5000kr istede for 3600kr for to 6600GT, men nå har DU valget! -Det er det vi liker! -Nå kan du selv velge hva du vil ha. -Et annet eksempel: La oss si det kommer et nytt spill a´la Doom4, da kan du kjøpe det beste (faktisk også det nest beste) på markedet, og spille det fra dag en. -Og det bare ved å kjøpe ett til grafikk kort som gjerne koster 2000kr. Med nForce4 SLI kan du velge selv! Endret 19. oktober 2004 av Kong Basse Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 er det kommet SATA 2 disker ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå