Gå til innhold

Problem med ekstern 2,5 tommers harddisk

Anbefalte innlegg

Hei

Fra jobben har jeg arvet en 18,6 GB 2,5 tommers harddisk fra en slaktet laptop. Glad og fornøyd kjøpte jeg et lite USB2 basert kabinett fra Clasolsson. Monterte disken i kabinettet, koblet til pc'en og fulgte bruksanvisningen (som forøvrig var preget av fine skrivefeil. Så nesten ut som om de hadde brukt en internettbasert oversetter for å finne den engelske teksten) for å få formatert disken. Alt vel så langt. Disken virket fint et par ukers tid, og jeg kunne høre den musikken jeg ville på jobb i tillegg til at jeg hadde god plass til backup.

Men nå? kobler jeg til disken får jeg bare beskjed om at den ikke klarer å starte opp. PC'ene (både på jobb og hjemme) ser at det er en ekstern masselagringsenhet som prøver å koble seg til, men ikke pokker om jeg får kontakt med den eksterne disken. Har prøvd å formatere på nytt, men når jeg ikke klarer å få kontakt med disken er det ikke så lett. Diskmanager i windows sier at det er en disk tilkoblet som den ikke får kontakt med og jeg er like langt.

Er det noe elementært jeg har gjort feil? Er det vanlig IDE kontakt på laptopdisker slik at jeg kan koble den til pc'en hjemme via en intern kabel og få formatert ting på den måten? Alle forslag mottas med takk.

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den virket før, og nå virker den ikke hjemme og ikke på jobben.

Dermed er sannsynligvis disken defekt. Shit happens, oftere med harddisker enn annen maskinvare.

Monter disken i en laptop, last ned diagnoseprogram (DOS-basert) fra produsenten og kjør det for å sjekke disken. Diagnoseprogrammet klarer sannsynligvis ikke å aksessere USB-porten, derfor må den monteres i en laptop igjen.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...