Gå til innhold

Ny 200 gb harddisk, hvilken vil dere anbefale?

Anbefalte innlegg

Skal ha meg en ny 200 gb harddisk, ettersom den jeg hadde (Maxtor ata-133) tok kvelden.. Hvilken vil dere anbefale? Har mulighet til å benytte både ata-100, 133 og SATA, men regner med at en SATA disk er det beste?

Harddisken skal brukes til OS, programmer, spill og annen lagring.. Helt vanlige ting altså.. men vil gjerne ha en rask og pålitelig disk. (Skal ikke ha en Raptor så det trenger dere ikke foreslå..)

Har ikke noe imot en ny Maxtor hvis det er å anbefale, men ettersom det var en slik som tok kvelden og siden jeg ikke synes den arbeidet særlig stille prøver jeg gjerne et annet merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+98123897187934

Kan anbefale Seagate Baracuda 7200.7, både i sata og pata-modell. De har 5 års garanti og 8 MB cache. Stillegående idle, litt støy i drift (vibrasjonsstøy).

Bruker bare Seagate-disker for tiden...

Lenke til kommentar

Tenkte på Seagate jeg og, høres bra ut.. men skal jeg velge S-ata eller ata-133? Er det stor fordel med en S-ata disk? Har hørt at det kan by på problemer også..

Til opplysning stod den forrige disken sammen med en eldre 80gb på ATA-133 kontrolleren min.. Den skal jo stå der enda da..

Lenke til kommentar

Du velger s-ata

viss du leser testen på hardisker her fra hardware.no ser du at de avslutter med.

Er du i tvil om du skal velge Ide(ata) eller S-ata, du bør egentlig ikke vere i tvil. gå får ein s-ata. jeg ville nok følgt det tipse ja. og seagete barracuda er ikke ein dom disk nei :) stille og god.

peewee

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt en S-ata Barracuda 200 gb fra komplett.. Kunne muligens fått igjen for den gamle på garantien, men orker ikke peset da maskinen er anskaffet via jobben til fattern og de sa seg villig til å betale disken...

I tillegg var den ødelagte disken mer eller mindre selvforskyldt da fattern tok sikringen mens maskinen sto og jobbet...

Noen med noen formening om dette ? Etter mine erfaringer burde en disk tåle det, men kan jo selvsagt gå galt. Er dette da selvforskyldt eller en garantisak?

Lenke til kommentar
Nå ser det ut til at Seagate Barracuda ikke finnes som ATA-133, og da er vel det beste å velge S-ata når jeg har muligheten eller?

Det finnes ingen ytelseforskjell på ATA100 og ATA133 så det at Barracudaen "bare" er ATA100 har ingenting å si.

Når vi også blander inn SATA så vil jeg anbefale det fremfor PATA pga de tynnere kablene, og fordi nyere hovedkort ofte bare har en PATA-kanal. I løpet av de neste årene kan det også reduseres til 0. Da er det kjipt å sitte med en disk du ikke kan ta med til neste PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...