Gå til innhold

Legge til ny harddsik

GM

Anbefalte innlegg

Hey

Akkurat fått meg en ny (eller snilt brukt) harddisk på 20G, som jeg har planlagt å ha som en slave. Etter å ha montert den og satt den opp som slave, vil den likvel ikke vise seg i min datamaskin. Pc'en min kjører i dag XP og gav meg besjed om at ny hardware var funnet, og installlert. Alt tydeligvis ok, men finner likevel ikke disken i min datamaskin. Videre dukker den heller ikke opp i listen over disker i (høyreklikker på min datamaskin) "Computer management" - Disk management. Der ligger kun den opprinnelige disken.

Derimot finner jeg den i (høyreklikker min datamaskin) Properties, hardware, Device manager - Disk Drivers. Der kommer den opp som type "wdc wd200bb-75aua1". (hvis det sier noe)

Noen som har noen gode ideer for å få den til leke med meg! Alle råd taes i mot med stor takk.

Store hilsner

GM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo som regn fra skyfri himmel...

Du finner den i devicemanager, helt sikkert? Men ikke i disk management? (Du må se i vinduet nede til høyre, har grå bakgrunn. Ikke se i vinduet med hvit bakgrunn, det som er oppe til høyre...)

Gå på diskens egenskaper i device manager -> gå til "volumes" og trykk knappen populate nederst. Fortell meg hva du får opp?

Lenke til kommentar
Dette er jo som regn fra skyfri himmel...

Du finner den i devicemanager, helt sikkert? Men ikke i disk management? (Du må se i vinduet nede til høyre, har grå bakgrunn. Ikke se i vinduet med hvit bakgrunn, det som er oppe til høyre...)

Gå på diskens egenskaper i device manager -> gå til "volumes" og trykk knappen populate nederst. Fortell meg hva du får opp?

Virker som det kasnke er her feilen ligger ja. Ette rå ha valgt populate får jeg opp følgende:

Status: Unreadable

Partition Style: Not Applicapble

Vet ikke hva som egentlig skal stå her, men det virker vel kanskej som om disken er skadet. Den ble testet for under en uke siden og da fungerte den. Kan ha blitt skadet under installasjon eller transport selvfølgelig.

Til de andre forslagene:

- BEgge harddiskene er på samme ledning.

- Pinnene står riktig. Master og slave.

- JEg får ingen feilmeldinger.

Lenke til kommentar
Partisjonering og formatering må til.

Partisjonering og formatering må jeg vel inrømme å ikke ha gjort. Laster ned Partition magic akkurt nå, men vet ikke helt hva som skal gjøres. Må den formateres? Eventuelt, får jeg gjort dette, så lenge den ikke finner den?

Lenke til kommentar

Du får ikke brukt partition magic siden den er unreadable, regner jeg med, har hatt dette problemet selv...

Er det noe viktig på disken?

Står disken oppført der jeg beskrev i disk management? Du skal egentlig kunne slette partisjonen her, skjønner du...

Lenke til kommentar
Du får ikke brukt partition magic siden den er unreadable, regner jeg med, har hatt dette problemet selv...

Er det noe viktig på disken?

Står disken oppført der jeg beskrev i disk management? Du skal egentlig kunne slette partisjonen her, skjønner du...

Er ikke noe viktig på disken, faktisk ingenting, ettersom jeg ikke har begynt å bruke den enda.

Som nevnt står disken oppført i Device manager - Disk Drives, men ikke under Disk management. (Ikke i det grå feltet nederst til høyre heller. Der finnes kun Disk 0 og cdspillere)

Vetle: Finner den desverre ikke i Disk management.

KAn jeg da droppe å installere Partition MAgic?

Andre tips?

Store hilsner

GM

Lenke til kommentar

hmmm

Finner BIOS disken?

Lurer llitt på om disken kan være ødelagt og?

Jeg hadde et lignende problem med en WD disk i dag.

Den virket av og til, ble ikke funnet i bios, og ble repportert feil i oppstart

Jeg kjørte data lifeguard tools, og fant feil i disken.

Disken hadde 10 dager igjen av garantien., jeg fikk dermed helt ny disk.

Du kan jo prøve å hente ned diagnose verktøy fra western digital sine sider.

Support og download

Med data lifeguard tools kan du sjekke disken, Det finnes både for dos, win og online.

Men jeg vile anbefalt dos (lager en oppstarts diskett)

Utifra det kan du se om disken er frisk.

En annen ting, vet du hvilket filfrmat som har vært på disken?

Dersom windows ikke kjenner filformatet kan du bruke delpart fra winnt 3.51 sine dager. Det sletter absolutt alt av filsystemer. (delpart finner du ved å søke på google)

Edit: leif var innom

V

Endret av vetle
Lenke til kommentar
hmmm

Finner BIOS disken?

Lurer llitt på om disken kan være ødelagt og?

Jeg hadde et lignende problem med en WD disk i dag.

Den virket av og til, ble ikke funnet i bios, og ble repportert feil i oppstart

Jeg kjørte data lifeguard tools, og fant feil i disken.

Disken hadde 10 dager igjen av garantien., jeg fikk dermed helt ny disk.

Du kan jo prøve å hente ned diagnose verktøy fra western digital sine sider.

Support og download

Med data lifeguard tools kan du sjekke disken, Det finnes både for dos, win og online.

Dersom windows ikke kjenner filformatet kan du bruke delpart fra winnt 3.51 sine dager. Det sletter absolutt alt av filsystemer. (delpart finner du ved å søke på google)

Edit: leif var innom

V

Kjørte en av testene nå, men den stoppet med en gang. Fikk følgende feilmelding:

Test Option: EXTENDED TEST

Model Number: WDC WD200BB-75AUA1

Serial Number: WD-WMA6Y1164363

Firmware Number: 812.D081

Drive Type: IDE

Capacity: 20.02 GB

SMART Status: FAIL

Test Result: FAIL

Test Error Code: 11-Cable Test::Read diagnostics sector error!

Test Time: 16:55:21, October 19, 2004

Vet ikke helt hva det betyr, men noe positivt er det vel neppe....

Forsøker de andre testene nå.

GM

Lenke til kommentar

Ettersom jeg ikke har gjort dette før er jeg selvfølgelig litt skeptisk nå. Begynte med diskett operasjonen, men avbrøt i det den ville ha meg til å bekrefte sletting av all informasjon. Dette før jeg har gitt programmet besjed om hvilken Harddisk den skal undersøke. Ettersom jeg har en C: på maskinen fra før som fungerer helt fin og er stappfull av informasjon er jeg redd for å miste dette.

En litt flau og engstelig GM forsøker seg litt forsiktig frem ...

GM

Endret av GM
Lenke til kommentar

ok

Feilen du fikk tyder på:

Det er definitvt noe galt med disken.

Men prøv:

Disable S.m.a.r.t i bios

Prøv en annen kabel.

Feilkode 11 indikererer at smart har funnet noe galt med disken.

Jeg tipper disken er ødelagt.

Har du kjøpt den brukt?

I såfall, finn ut av selger om når disken ble kjøpt, og hvor. Det er 2 år garanti disken.

Er disken utenfor garanti, hever du kjøpet.

V

Endret av vetle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...