Gå til innhold

Synkronisere mapper over internett på enkel måte?

NuB

Anbefalte innlegg

I en tid har jeg ønsket meg en løsning for å synkronisere enkelte filer og mapper på to maskiner (som ikke er i LAN). Et søk avslører at jeg har lurt på dette både i januar i år og tilbake i 2002. Har fremdeles ikke funnet noen tilfredstillende løsning.

Problemstillingen er den samme fremdeles: Jeg benytter meg av to XP-maskiner, som står i forskjellige nettverk (de hører ikke under samme domene) der jeg ofte arbeider med de samme dokumentene. Jeg ønsker en enklere måte å synkronisere disse filene på enn å gjøre det manuelt. I dag gjør jeg dette med å remote eller flytte via ftp, noe som går greit, men det er unødvendig tungvint. Og ulykker kan skje (som i dag, jeg greide i farten å kopiere en mappe "feil vei", slik at de nye versjonene av dokumentene ble overskrevet av de gamle).

Har sett løsninger for å auto-speile bokmerker på ulike maskiner, enkle, små programmer. Jeg kan dog ikke skjønne hvorfor det ikke skal finnes noen tilsvarende enkel løsning for annet enn bokmerker, det er da vitterlig mange andre typer dokumenter jeg ønsker å synkronisere. Det er snakk om små filer, så det trenger ikke være noen funksjon for å komprimere filene før overføring. Det som trengs er et program som overvåker enkelte filer (som jeg angir) på den ene maskinen, og som via ulike metoder sammenligner disse med tilsvarende filer på den andre maskinen.

Jeg kan kjøre ftp-server på begge maskinene om nødvendig. Synkroniseringen kan gjerne skje med faste intervaller, men aller helst vil jeg at programmet skal la meg kunne trykke en knapp for å synke, så jeg selv har kontroll på når overføringen finner sted. Har prøvd enkelte programmer som pcanywhere, men dette har vist seg å være så tungvint at å overføre manuelt er å foretrekke. Siden det ikke skulle være altfor problematisk rent teknisk, og jeg vet at andre enn meg har dette behovet, tror jeg det finnes slike programmer gjemt der ute.

Noen som har vært borti samme problemstilling og funnet gode løsninger?

Endret av NuB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...