gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Hei folkens Her er mitt ønske: AMD 64 3000+ (socket 939) 1500kr socket 939 HK til 1100-1200kr RAM til ca 1000-1200kr 1GB PSU til 300-400kr Det skulle bli omtrent 3500-4000kr Tror dere dette er mulig når vi snakker desember mnd? Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 PS. Tror dere min nåværende PSU holder til dette nye systemet jeg foreslo? Den er omtrent på 280watt. Jeg driver en cd-rom, en dvd-rom, en HD på 40GB, Et radeon 9800 Pro kort, en P4 2.4 Ghz og et gammelt hovedkort. I følge specs skulle egentlig ikke min PSU taklet alt dette jeg har, men siden jeg har kjørt stabilt i en mnd med nåværende oppsett så funker det jo. Men må jeg kjøpe ny PSU med den nye systemet jeg ønsker meg? Krever det nye HK og CPU spesielle tilkoblinger for strøm etc? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Vil anbefale ny PSU. Legg gjerne litt penger i det slik at du får en som yter godt og har god kvalitet. Denne enheten kan du tross alt ha svært lenge i forhold til andre deler Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Ok..kanskje ikke så dumt. Dem koster jo ikke all verden heller da egentlig. Men tror du resten av ønske mitt er realistisk? Endret 19. oktober 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 du får ikke så god ram til den prisen heller. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Ok..kanskje ikke så dumt. Dem koster jo ikke all verden heller da egentlig. Men tror du resten av ønske mitt er realistisk? du skal slite skikkelig med å få tak i 1GB ram te ett laken altså, da bør du heller kjøpe ei 512mb brikke og så spare opp til ei brike til etterpå. Eller bare drite i oppgraderingen til du har penger. Spare inntill beinet ved oppgradering er sjeldent lurt, ville også lagt litt mere penger i hovedkort og psu. Du får det du betaler for, billige komponenter betyr ofte ustabiltitet og stor frustrasjon. Jeg sparer heller noen månder ekstra for å så og kjøpe noe skikkelig utstyr, det er verdt det. MINIMUM 2200-2300kr i ram. ca 1200-1300 kr for ett bra hk 600-700kr for en ok. psu. Endret 19. oktober 2004 av skyline Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Hmm...må gjerne ut med litt mer for RAM..ok. Skal uansett ha 1 Gig RAM. Men tror ikke det er noe å utsette på stabilitet av cpu og HK da ? råd og råd...kunne alltids brukt 10k men jeg mener det er litt unødvendig med hensyn til pris-ytelse forholdet. Grafikk-kort og cpu er jo noe jeg kan oppgradere til sommeren osv... Jeg er ute etter "high-middle-end" ikke "best-end" pc. Endret 19. oktober 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
skyline Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Hmm...må gjerne ut med litt mer for RAM..ok. Skal uansett ha 1 Gig RAM. Men tror ikke det er noe å utsette på stabilitet av cpu og HK da ? råd og råd...kunne alltids brukt 10k men jeg mener det er litt unødvendig med hensyn til pris-ytelse forholdet. Grafikk-kort og cpu er jo noe jeg kan oppgradere til sommeren osv... Jeg er ute etter "high-end" ikke "best-end" pc. neida, cpu`en er jo kjempe god cpu. Når det gjelder hovedkort, bør du kjøpe ett Nforce4 hovedkort, disse er i butikkene øyeblikkelig. Problemet er jo at du har ett AGP skjermkort nå, dette vil ikke passe på ett NForce4 hk, jeg mener derimot at å kjøpe ett Nforce3 250 hk nå er litt dumt, da ville jeg heller ha solgt ditt nåværende 9800 kort og kjøpt meg ett nytt PCI-E kort. Ett Nforce4 kort fra Abit,Asus eller DFI vil nok sannsynligvis gi stabilitet(ingen er jo kommt enda, så det er jo umulig å si enda), og gode ram fra Corsair (helst ikke value), OCZ eller Geil vil gi god stabilitet. Videre en god psu. fra for.eks OCZ Powerstream ,Antec Trueblue osv. vil gi deg veldig høy stabilitet iforhold til f.eks Qtec og slik søppel. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Da min nåværende flatskjerm LCD er en 15 tommer, kan jeg ikke kjøre høyere oppløsning enn 1024 og jeg kommer ikke til å kjøpe ny skjerm de nærmeste årene uansett. Jeg regner med at dette senker kravene til cpu og skjermkort en smule. Men når det er sagt så brukes pc'en utelukkende til spilling og surfing Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Det med skjermkort er litt vanskelig ja...Jeg håper at jeg kan beholde mitt nåværende skjermkort til sommeren (helst til neste jul). Da kjøper jeg nytt HK og PCI skjermkort. Skjermkortet ville jeg uansett ha kjøpt så det blir bare en ekstra utgift på en 12ookr for nytt HK. Siden jeg kjøpte skjermkortet mitt for et halvt år siden vil jeg melke det for det det er verd før oppgradering, hvis dere skjønenr hva jeg mener. I mitt nåværende system er det cpu (som ikke takler DDR-RAM), ram (gammel type SD-RAM) og HK (som heller ikke takler DDR ram) som er flaskehalser. = umulig å oppgradere. mitt "nye" system ville kunne oppgraderes ettersom tiden går. Det er bedre å bruke 1000kr en gang i blandt enn å måtte ut med 10k i en engang for mitt vedkommende Lenke til kommentar
FosFat Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Dette er en psu til å anbefale. Yter 400w med svært god kvalitet, og er så å si lydløs med sine 12-17 db. Stilrent utseende, og en stor 120mm vifte som pumper det meste av varmluft ut! Endret 19. oktober 2004 av FosFat Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 ja den så neimen ikke dum ut den viften der. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Det med skjermkort er litt vanskelig ja...Jeg håper at jeg kan beholde mitt nåværende skjermkort til sommeren (helst til neste jul). Da kjøper jeg nytt HK og PCI skjermkort. Skjermkortet ville jeg uansett ha kjøpt så det blir bare en ekstra utgift på en 12ookr for nytt HK. Siden jeg kjøpte skjermkortet mitt for et halvt år siden vil jeg melke det for det det er verd før oppgradering, hvis dere skjønenr hva jeg mener. I mitt nåværende system er det cpu (som ikke takler DDR-RAM), ram (gammel type SD-RAM) og HK (som heller ikke takler DDR ram) som er flaskehalser. = umulig å oppgradere. mitt "nye" system ville kunne oppgraderes ettersom tiden går. Det er bedre å bruke 1000kr en gang i blandt enn å måtte ut med 10k i en engang for mitt vedkommende tingen er at på ett halvt år har ikke prisen på 9800pro forandret seg veldig mye, derfor kan du selge det nå, og allikevel ikke ha tapt mere enn kanskje 400-500kr på det, da ville jeg heller ha kjøpt meg ett nytt hk med nforce4 og ett nytt pci-e skjermkort nå. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Skjønner hva du mener, men det sies at dem vil lage skjermkort til AGP ut 2005, så da kan mitt neste skjermkort også være til AGP (ikke noe særlig ytelse-forskjell mellom AGP og PCI uansett). Da slipper jeg å kjøpe nytt HK. Og jeg tror ikke nForce 4 er så mye bedre i spill enn nForce3 HK'er. Da blir min neste oppgradering av HK ikke før om en to års tid. Virker ikke dette som noenlunde god logikk? Ps: kjøpte mitt skjermkort for 2700kr. Det koster nå nytt 1700kr. Brukt vil vel kanskje noen kjøpe det for en 1200kr. Dvs at jeg taper over tusenlappen. Og med tanke på at kameraten min har samme kort men bedre pc, og kjører alle spill knirkefritt, så ser jeg ingen grunn til å bytte skjermkort enda. Endret 19. oktober 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
skyline Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Skjønner hva du mener, men det sies at dem vil lage skjermkort til AGP ut 2005, så da kan mitt neste skjermkort også være til AGP (ikke noe særlig ytelse-forskjell mellom AGP og PCI uansett). Da slipper jeg å kjøpe nytt HK. Og jeg tror ikke nForce 4 er så mye bedre i spill enn nForce3 HK'er. Da blir min neste oppgradering av HK ikke får om en to års tid. Virker ikke dette som noenlunde god logikk? Ps: kjøpte mitt skjermkort for 2700kr. Det koster nå nytt 1700kr. Brukt vil vel kanskje noen kjøpe det for en 1200kr. Dvs at jeg taper over tusenlappen. Og med tanke på at kameraten min har samme kort men bedre pc, og kjører alle spill knirkefritt, så ser jeg ingen grunn til å bytte skjermkort enda. Neida, er med på den. Men da vil jeg anbefale deg å kjøpe ett skikkelig 939 Nforce 3 250 kort, dvs. ikke MSI! Men f.eks Asus og ABIT. Og noen gode rambrikker, Corsair, OCZ eller Geil. (Ikke spar penger på ram!) Og den Northq psu`en er helt kurrant. Stabil. Men pris lappen blir nok rundt en 6000kr tenker jeg. Og den 3000cpu for 939 er ikke kommt enda, spørs om den kommer i butikken før jul. Kanskje vurdere 754? F.eks DFI lanparty UT NF3 250gb 1127kr AMD 64 3000+, 1330kr Northq psu, 575kr, OCZ EB 3200, 2350kr, total: 5372kr. pr.idag Lite sannsynlig at prisen vil synke noe særlig før jul. Ytelse forksjellen mellom socket 754 og 939 er tilnærmet null, men pris forskjellen er stor. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Ps: kjøpte mitt skjermkort for 2700kr. Det koster nå nytt 1700kr. Brukt vil vel kanskje noen kjøpe det for en 1200kr. Dvs at jeg taper over tusenlappen. Og med tanke på at kameraten min har samme kort men bedre pc, og kjører alle spill knirkefritt, så ser jeg ingen grunn til å bytte skjermkort enda. For 2700kr? Det har ikke kostet så mye siden Desmeber ifjor, for ett halvt år siden kostet det ca 1900kr ifølge prisguiden på hw.no. Enten har du blitt lurt, eller så har du hatt kortet mye lengre. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Hmm.. med tanke på at 939 er mer oppgraderingsvennlig foretrekker jeg denne. Jeg måå ikke ha ny pc før jul. Jeg kan vente til AMD 64 3000+ (939) kommer for salg. Og når den gjør det, så skal det vel i teorien ikke være noen som helst forskjell i pris på et 939 og et 754 system?..med unntak av noen hundrelapper mer for HK muligens. Dessuten tror jeg man har større valgmuligheter av RAM for et 939 system kontra et 754 system. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 For 2700kr? Det har ikke kostet så mye siden Desmeber ifjor, for ett halvt år siden kostet det ca 1900kr ifølge prisguiden på hw.no. Enten har du blitt lurt, eller så har du hatt kortet mye lengre. Hmmm la meg tenke..ble neppe lurt hehe. Kjøpte det nytt fra nettbutikk som var billigste i følge hardware.no. Sikkert meg som roter med mnd her..må ha vært rett etter jul jeg kjøpte det! Men uansett så har meg og kameraten min en policy om at skjermkort holder i to år og det har funket til nå så..... Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 hvordan funker den prisguiden egentlig? Før var det en slik prishistorikk jeg fikk opp. Denne er nå borte. Hvor går jeg for å finne denne historikken? Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Dette er en psu til å anbefale. Yter 400w med svært god kvalitet, og er så å si lydløs med sine 12-17 db. Stilrent utseende, og en stor 120mm vifte som pumper det meste av varmluft ut! Hvorfor ikke denne? Er ikke forskjellen bare fargen da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå