Gå til innhold

Få mest mulig ut av skjermkortet mitt?

bOMS

Anbefalte innlegg

Jeg har annskaffet et nytt skjermkort x800xt pe som jeg føler at har mer kraft enn det jeg drar nytte av. Om den dytter ett spill rundt med 80fps eller 180fps er for meg ganske likegyldig, for jeg har noen påstander som jeg lurte på om stemmer.

Hvis skjermen min går på feks 60Hz, så oppdaterer den bildet 60 ganger i sekundet - har da mer enn 60fps noe å si?

Min mening er da at det må istedenfor være mulig å bruke all denne ekstra kraften til å få bedre bilde, pynte på effekter og slikt.

En mulighet er selvfølgelig å øke oppløsning, men alle skjermer har sine begrensinger og jeg synes ting ofte kan bli litt smått hvis man går til 1600x1200 på en 19'' CRT skjerm.

Mulighet 2 må være å øke oppfriskning for de av oss med CRT skjermer og en skjerm som takler høyere oppfriskning. Min påstand er her at 85Hz er det høyeste hennsiktsmessige oppløsningen siden det heter seg så at man ikke registrerer flimmer på skjermen fra 85Hz og oppover.

Så har man selvfølgelig muligheten til å sette alle effekter på maks i spill.

Og sette AA og AF på maks.

Men etter å ha gjort dette føler jeg fortsatt at ting går så skremmenede flytenede at jeg har lyst til å få mer ut av kortet. Hva kan man så gjøre?

(jeg prøvde å søke på forumet etter noe lignende, og det er mulig det er der. Men jeg erkanskje en dårlig søker for jeg fant masse tråder som gikk på skjermkort, men som ikke omhandlet mine spørsmål.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såklart går det ann og sette alt på bånn guffe og se hva som skjer. og med et kortet tror jeg det blir veldig pent. Det er som du sier ikke vits med høere en 60 fps på et spill hviss skermen bare takler 60 Hz, men man trenger ikke altid 60 fps heller, det er bare i spill som UT 2004 man trenger så mye. Personelig syes jeg det er god flyt i far cry med 25 fps jeg.

Lenke til kommentar

Du laster ned et fint og kjekt program som kalles fraps f.eks

Det finner du her: www.fraps.com dette programmet kan også vise fps i alle andre spill et veldig kjekt lite program :)

Edit: ontopic: prøv å overklok kortet? da kan du tyne enda litt mer krefter ut av kortet, men vis det ikke er det du mener så er vel atl du kan gjøre er å sette everything på høyeste detalje nivå i spill samt i control panelet til skjermkortet og sette på AA og AF på fult, er ikke stort mer en det du kan gjøre vil jeg si, og øke oppløsningen hjelper, men som du sa at du syns ting begynner å bli smått i den og den oppløsningen.

Endret av remy5
Lenke til kommentar

Jeg må inrømme at jeg ikke er den beste til å sjekke ut det. Men jeg antar at hvis jeg ikke ser noen form for hakking uansett hva jeg gjør, så har jeg en frame rate over 60.

De spilllene jeg har vært mest bortpå i det siste er Rome TW og W40k Dawn of war. Og her skulle jeg gjerne hatt noen tips om hvordan jeg kan få mer ut av kortet mitt.

Lenke til kommentar
Jeg må inrømme at jeg ikke er den beste til å sjekke ut det. Men jeg antar at hvis jeg ikke ser noen form for hakking uansett hva jeg gjør, så har jeg en frame rate over 60.

De spilllene jeg har vært mest bortpå i det siste er Rome TW og W40k Dawn of war. Og her skulle jeg gjerne hatt noen tips om hvordan jeg kan få mer ut av kortet mitt.

Og foresten kjøp deg doom3 da vil du nok merke forskjell :p

Det spillet vil nok dra ut alle kreftene dine fra pcen, spesielt på høye instillinger, heheh.

Endret av remy5
Lenke til kommentar

Har lurt på det, men må innrømme at hvis det bare er der jeg kan leke med kortet mitt er det ganske bortkastet. Da får jeg heller sitte og titte på 3dmark 05 til øynene detter av for jeg synes ikke Doom 3 er veldig spennende. Har mer sans for div. rpg spill av diverse sorter som Deus Ex og SW republikk spillet.

Lenke til kommentar
Har lurt på det, men må innrømme at hvis det bare er der jeg kan leke med kortet mitt er det ganske bortkastet. Da får jeg heller sitte og titte på 3dmark 05 til øynene detter av for jeg synes ikke Doom 3 er veldig spennende. Har mer sans for div. rpg spill av diverse sorter som Deus Ex og SW republikk spillet.

kjøp cs:s online, å spill det! det skal nok tappe pc'en for krefter på beste grafikk!

Lenke til kommentar

Mulig det. Og kan vel tenkes at jeg gjør det. Syntes gamle CS var artig ihvertfall :)

Men jeg lurte egentlig på om folk hadde noen tips om hvordan jeg kunne få mer ut av de spillene jeg allerede har. Slå av opptimaliseringer eller noe slikt. Det er vel ikke noe poeng i å kaste bort kraft på bare å lage frames jeg ikke legger merke til at er der alikevel.

Lenke til kommentar

Half life 2 da? bOMS? kommer vist ikke om så lenge, og det spillet gleder jeg meg til værtfall, er litt vansklig å si hva du kan gjøre for å "tappe pcen for krefter" du har liksom avlått alt hittil så jeg er tom for ideer sry.

Edit: Lykke til med å "tappe pcen for krefter" foresten :p er nok noen som kommer med et kjekt tips snart ;)

Endret av remy5
Lenke til kommentar

OK, for å si det som der har jeg alltid når jeg putter inn ny hardware lyst til å oppleve da jeg puttet inn mitt første 3d-kort (3dfx). En sånn wow opplevelse. Men det kommer ikke sånn helt av seg selv lenger. Nå kan man putte alt på maks av detaljer og slikt, men korte har fortsatt mer å gå på. Og jeg tror det sikkert er mulighet for å hente ut litt av det. Det er hva jeg har lyst på.

Forøvrig så er jeg litt ambivalent til Half-Life2. Blir det et slikt gå rundt og skyt alt som beveger på seg er jeg ikke en stor fan. Er det derimot et litt mer inntelligent spill kan jeg glede meg. Så vi får se, gode karakterer får det sikkert uansett.

Lenke til kommentar

Mine tips til å dra "kraften" ute av pcen:

*Skur alle detaljer i spillet på høyeste nivå

*Skur instillingene i control panelet til skjermkortet på høyeste nivå

*Sette oppløsningen høyere

*Spille spill som Far Cry, Doom3, Half Life2(ikke kommet enda)

*Ha oppe masse vis av programmer mens du spiller? :p

Det jeg kommer på i farta, håper du får gjort noe med "lysten" din til å bruke all kraften pcen din har å by på :)

Lenke til kommentar

kjøp cs:s online, å spill det! det skal nok tappe pc'en for krefter på beste grafikk!

stemmer nok ikke med ett high end kort som han har....

Endret av RmB
Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpte du det kortet egentlig? For meg virker som om du ikke trenger kreftene som det har...

Kan nok være du har helt rett!

Men sånn går det når man leser for mye på forumet her, har alltid lyst på noe nytt ;)

Og jeg skulle bygge maskin til min mor og søster, så da fikk de mitt gamle.

Men uansett så ønsket jeg å spille de spillene jeg spiller med alt på maks, og håpet å kunne oppnå noe med de som allerede er så og si på maks. Og muligheten ligger der. Og så bråker det nye kortet nesten ingenting med en artic cooler, og det teller også litt. Og så får jeg prøve Everquest2 eller noe slikt på høy oppløsning og se om det kan by på noen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...