Tracer Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Greit. Nå skal jeg i nermeste fremtid anskaffe meg en "high end rig"... Advarsel litt lang post... hvis du bare svarer på en del blir jeg og glad Bakgunnen er at det gamle hovedkortet tok kvelden og med nye spill som HL2 og WoW på vei ut så tenkte jeg det var like greit å kjøpe meg en helt ny en. Budsjett 15-20.000 ... inkludert ny sjerm tastatur og mus (er på høy tide med nytt). Skal anskaffes i løpet av november måned... helst før den 16. Vil helst at prisen ikke nermer seg 20k men er villig hvis det må til for å få til en super rig... Men ikke anbefal 0,2 ghz bedre prosessor hvis den koster 1000kr mer if you get my drift... 1) AMD eller Intel ... (1 mb, cashe takk) Standard spørsmål på dette forumet, og det ser ut som de fleste her er AMD fans... men jeg har ikke tenkt å overklokke noe som helst (som de fleste AMD fans reklamerer med) pga. at jeg har ikke peil på det (og mangler guts) og pga at jeg vil ha en stille maskin. Så om jeg kunne fått noen seriøse anbefalinger fra noen nøytrale personer ville jeg vert meget takknemelig. 2) PCIekspress eller ikke PCIe ... Er det vits for meg å få meg PCIe? har hørt at PCIe skal bli mye bedre på grafikk ytelse som jeg er intresert i å ha... Men jeg er den typen som har pc'en slik jeg kjøper den i 2-3 år før jeg bytter hele driten ut, uten å oppgradere den underveis (er for lat)... Slik at er PCIe noe for meg nå eller i nermeste fremtid? 3) Hovedkort ... Jah... Her har jeg brukt å kjøpe det billigste til den sokkelen jeg har på cpu'en, men har begynnt å lese litt om dette og hovedkort har visst en del å si... Så hva hoved kort vil dere anbefale for cpu'en dere anbefaler... Eneste jeg krever er bra nettverkskort, god lyd og dual minne... 4) Minne ... 1 eller 2 gb, Merke? Har vurdert 2gb minne, men nøyer meg også med 1gb... Har blitt fortalt at hvis jeg kjøper hovedkort med 4 minneslotter så er det bedre å kjøpe 4x512 enn 2x1024 pga latency... Hva ville du ha gjort? Twinmos har jeg lest masse forskjellig om, noen synes de er bare søppel... mens crosair har jeg bare hørt lovord om, men dog dyrere... Hva sier du? 5) Sjermkort ... Nvida eller Ati? Ahh, et nytt klassisk spørsmål... mange ATI fans her på forumet, men igjen spør om et nøytralt synspunkt... Har ingen favoritter selv... er ikke den tekniske typen men hvis det er en enkel guide til for eksempel softmodding og slikt kan jeg være med på det... Som sagt er spillene mine i den nermeste fremtid HL2 og WoW... ATI voutcher HL2 og Nvida vouthcer WoW... Men nå krever ikke WoW så mye som HL2... men prøv å tenk fremtidsrettet her... 6) Harddisk(er) ... Fleste her ser ut til å være glad i WD raptor-Segate kombinasjonen... Jeg har blitt anbefalt "Hitachi Deskstar 7K250 250 GB"... les test her ... Ser ut som en bra disk for meg... men igjen åpen for alternativer og har ikke utelukket Raptor-seagate kombinasjonen... 7) Sjerm ... CRT eller LSD Begge typene har sine fordeler og bakdeler... CRT er god for gaming (høy oppløsning) og får god kvalitet billig... LSD er god på desktop og blir stadig bedre til gaming, men god kvaitet er dyrt... tror jeg tar en god CRT jeg... Er ikke den store lan'eren og har stor nok plass til den hjemme... 8) Alt det andre... Må jo ha -DvD brenner -floppy -tatatur og mus (vil ha MX1000) -kabinett (for meg står valget mellom den anonyme "Lian Li Miditower, Aluminium, USB, Sort" eller den tøffe/jålete "Thermaltake Xaser Tsunami VA3000SWA" ... Ønsker et stille system (men er ikke veldig ekstrem på det) så bare kom med anbefalinger for løsning til dette og... Takker på forhånd for alle forslag og svar mvh Tracer Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) AMD eller Intel ... (1 mb, cashe takk)Standard spørsmål på dette forumet, og det ser ut som de fleste her er AMD fans... men jeg har ikke tenkt å overklokke noe som helst (som de fleste AMD fans reklamerer med) pga. at jeg har ikke peil på det (og mangler guts) og pga at jeg vil ha en stille maskin. Så om jeg kunne fått noen seriøse anbefalinger fra noen nøytrale personer ville jeg vert meget takknemelig. Holder verken mere med Intel eller AMD , men når det kommer til spill , så har vel AMD64 plattformen bevist hva den duger til gjennom massevis av tester de siste mnd. Hvis du har tid til å vente en mnd , så er AMD64 på S939 + Nforce4 med PCI-express er et ikke så dumt valg... Men om du får en "billig" AMD64 CPU med 1mb cache , det er en annen sak. Det skal jo nevnes at Intel P4 ikke er et dårlig valg , jeg har det selv , men hadde jeg hatt spill som hobby så hadde AMD64 blitt valget. Endret 19. oktober 2004 av dkvam Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 DEtte venter jeg på. Da blir det en brukbar spill pc. Ser for meg nåe sånt: Athon 64 3000+. 1 gig PC3200, Nvidia 6600 GT . Tror prisen kan presses under 10k for bare pcen Sjekk denne tråden min. Lenke til kommentar
Tracer Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Amd 64 på S939 er jo sweet... men jeg har for meg at 1 mb cashe vil ha mye å si... og den billigste i den serien med 1mb cashe er ikke billig... der er noen intel mye billigere med 1 mb cashe... Er jeg bare dum nå? Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Amd 64 på S939 er jo sweet... men jeg har for meg at 1 mb cashe vil ha mye å si... og den billigste i den serien med 1mb cashe er ikke billig... der er noen intel mye billigere med 1 mb cashe... Er jeg bare dum nå? Hehe , dum er du vel ikke , men forskjellen på 0.5MB/1MB cache er ikke spesielt utslagsgivende etter det jeg vet. Let etter benchmarks på AMD64 CPU'er så får du nok bekreftet dette! På Intel sine prosessorer så er faktisk Northwood 3.0Ghz/512kb cache , raskere til mange ting enn en Prescott 3.0Ghz/1024kb cache. (Men det er flere grunner til det enn bare cachen...) Lenke til kommentar
Tracer Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 ok så da ser det ut som at en billig s939 er et bra alternativ, når nForce4 kommer... Men kan jeg få litt respons på de andre tingene... ram sjermkort osv? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Om ikke lenge kommer AMD64 3000+ CPU til socket 939. Kommer sikkert til å koste rundt 1500. http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=10886 Så jeg venter litt. Får sikkert ikke tid til å spille noe serlig før i desember uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå