Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dBi tap i wlan antennekabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg kjøpte en svindyr kabel. 100 kr.-/m og den hadde et signal tap på 0.2 dB/m. 5 meter kabel = 1 dB. Jeg er ikke sikker på hva dagens kabler koster eller har i signaltap, men denne kabelen ble kjøpt i 2001

Lenke til kommentar

hva er forskjellene på dBi og dB være i wlan antenne sammenheng? og hvordan kan jeg gjøre disse om til "human readable" verdier (meter?) har lagd en wlan antenne som det sies skal ha 6 dBi gain (whatever that means) og jeg syns den såvidt er litt bedre enn de original antennene som følger med. men jeg har en 4 meters lang kabel på antennen da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hhTID5kl
hva er forskjellene på dBi og dB være i wlan antenne sammenheng? og hvordan kan jeg gjøre disse om til "human readable" verdier (meter?) har lagd en wlan antenne som det sies skal ha 6 dBi gain (whatever that means) og jeg syns den såvidt er litt bedre enn de original antennene som følger med. men jeg har en 4 meters lang kabel på antennen da.

dBi er rett og slett forsterkning referert til en isotropisk (rund) antenne.

Se på det som en referanse for hvor god antennen din er til å "samle" energien i forhold til en antenne som sender ut med 360 grader.

SCSI

Lenke til kommentar

dBi er rett og slett forsterkning referert til en isotropisk (rund) antenne.

Se på det som en referanse for hvor god antennen din er til å "samle" energien i forhold til en antenne som sender ut med 360 grader.

SCSI

dermed er 6dBi 6 desibel rundt 360 grader i den 2.4ghz frekvensen?

hvordan kan jeg regne ut fra det hvor mange meter signalet reiser i fri sikt pr desibel da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hhTID5kl

6dBi betyr fortsatt at antennen din har en forsterkning (gain) på 6 dB.

Jeg vet ikke hvor du vil hen med dette, men dersom du er ute etter total dempning fra ditt Wlan punkt og til et annet Wlan punkt, kan du regne slik:

Styrke på signal fra sender (Db)

- Tap i kabel fra sender

+ Forsterkning i antenna (dBi)

- Dempning i lufta (dB)

+ mottaker antenne forterkning (dBi)

- Tap i kabel ned til mottakeren (dB)

=Motatt signal

SCSI

Lenke til kommentar

hehe. dette ble jo litt gresk da. ganske mange ukjente variabler i den formelen ja. det har seg slik at jeg ikke har profesjonell verktøy for å teste signalet.

så hvordan kan en relativt nybegynner som meg teste 2 forskjellige antenner. å måle forskjell ved de?.

og hva med distansen de 2 antennene har?

-takk. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hhTID5kl

Uten måleustyr har jeg ingen ide om hvordan du skal få målt dette skikkelig.

Formelen for dempningen i luften mellom 2 antenner er s om følger:

Dempning i luft [dB]=

32.5 + 20log(distansen i km) + 20log(frekvensen til signalet i MHz).

Dette er jo bare teori.... men stemmer nok ganske bra!

Lenke til kommentar

lurte på om det går ann å modifisere en omni antenne til å sende signaler kun i to retninger dermed booste signalet i bare de to retningene?. har laget en omni antenne som viser seg å ikke være så kraftig som planlagt. dermed ville jeg bare sjekke muligheten for å modifisere antenne til å ikke sende ut de retningene det ikke behøves og "redirecte" signalet de veiene jeg trenger d til å gå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hhTID5kl

Å modifisere en omni antenne til en direktiv antenne er kanksje mulig, men det er vel bedre å satse på en helt annen type antenne og som du selv sier, en direktiv type. Dersom du skal ha signalet i 2 retninger, er vel det greieste å splitte signalet og sende på 2 separate antenner... hver sin vei.

Mulig det er noen andre som har mer peiling enn meg på det emnet :)

Endret av Slettet-hhTID5kl
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

snakk om å rippe opp i gamle saker.. ;)

3dB = dobling av signalet

6db = fire dobling av signalet

10db = 10 ganger

20db = 100 ganger

30 db = 1000 ganger så kraftig signal.

så hvis du har en koaks som utgjør 3db tap, så har du halvert signalet. Det høres kanskje mye ut, men en halvering av radiosignalet er ikke nødvendigvis merkbart når det gjelder lesbarhet.

når jeg jobber med installasjoner av wlan sørger jeg for å sette utstyret så nærme antenne, så at jeg kanskje slipper unna med 1-3m koaks, selv om antenna står høyt og fritt på f.eks tak/Vegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...