Gå til innhold

Hvordan overklokke CPU?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er ny på dette med overklokking og slikt, og lurer derfor på hvordan man overklokker prosessoren. Jeg har en Intel Pentium 4 2,4GHz Northwood prosessor og dette hovedkortet. har dermed en AMI BIOS.

 

Noen som har lyst til å gi meg noen tips, eller rett og slett si hvordan man gjør det? Det hadde vært helt supert! :dribble:

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten titt i manualen ga meg følgende svar:

Gå inn i BIOS -> Gå til "Advanced" -> Sett "AI Overclocking Tuner" til "Manual" og så kommer innstillingene for:

-FSB ("CPU External Frequency")

-RAM ("DRAM Frequency", la den stå på Auto om du har minne som tåler klokking)

-"AGP/PCI Frequency (MHz)" (la den stå på 66,66/33,33).

 

-"CPU vCore Voltage" (om du kan klokke vet du hvordan du skal bruke den)

-"DDR Reference Voltage" (samme som over, for RAM altså)

-"AGP VDDQ Voltage" (la den stå)

 

Edit: Les hele overklokkingsguiden før du begynner.

 

Lykke til!!

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Mitt problem er jo at jeg IKKE kan overklokke og vet derfor ikke hva jeg skal gjøre med vCore. Men det kommer vel etterhvert.

 

Det andre jeg lurer på er om jeg kan overklokke bare prosessoren selv om jeg har en Pentium4 CPU?

 

Har jo ikke no bra RAM og kjører Zalman Heatpipe på skjermkortet mitt. (Sapphire Radeon 9800Pro) Vet ikke hvor mye varme det tar.

 

Om du (hvem som helst) kan hjelpe meg er det helt ypperlig.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Ganske lett å overklokke en P4 i BIOS.
På Northwood kjernen så er jo da multiplieren låst, noe som er noe herk (siden jeg har en sjøl) men det gjør ikke noe fodri du kan ikke overklokka deg ihjel uten decent kjøling (noe herk, jeg mangler det også) så stock vifta bøy byttes ut med ny ribbe og kjøler.

Det du skal gjøre i BIOS (restart PC'en og hold inne delete knappen på oppstartskjermen) er å øke FSB'en slik at mer kan komme ut og prosessoren skal jobbe, lurt å ikke overdrive med dette, da du garantert kan lage speilegg på prosessoren din etterpå. eller med andre ord smelter prosessoren (hvis du har den på et titalls GHz da vel og merke) har ikke ASUS hk sjøl men det er sikkert like bra som mitt om ikke bedre.

Konklusjon: Øk FSB i BIOS!

men ikke for mye, en 10MHz FSB tilsvarer vel 0.1 GHz eller no' sånt, men det fins jo grenser, så prøv 2 om gangen eller no' sånt.

Then you'll be a champ! :w00t:
Lenke til kommentar
ser også ut som om FSB'en er låst, da jeg ikke har kunnet endre den noe. (står på 133MHz).

 

Har noen hatt dette problemet? Eller er det bare jeg som har driti meg VELDIG ut?

 

Mvh Audun Hagen

Den skal stå på 200 som standard og er ikke låst så du har nok en eller annen BIOS instilling som ikke stemmer. Jeg har selv dette hovedkortet og kjører min P4 2,6 stabilt på 3,0 GHz med 231 MHz FSB, uten å måtte røre Vcore.

Lenke til kommentar

Kommer ikke over 160MHz. Rører jeg vCoren blir den ustabil. (uansett opp eller ned). Den er satt på auto og har da en spenning på mellom 1,55 og 1,60. Kan det være rammen sin skyld? Tempen er på 24grader idle.

 

Mvh Audun Hagen

 

EDIT: PSU'en min er en MIST 350w!

Endret av audhage
Lenke til kommentar
Har Hyundai 2x256 i Dual DDR. Det er DELL brikker. PC2700 266MHz.

Hvis de er PC2700 så klarer de en hastighet på DDR333, dvs en FSB på 166MHz.

Om de er 266MHz så er de PC2100-brikker og greier en FSB på 133MHz.

 

...så nå må du bestemme deg.

Jeg vet egentlig det og begynnte selv å stusse litt da det sto PC2700 266MHz.

Men husk at det er DELL "noname" brikker da. hehe :p

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...