leica Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Har ett Panasonic Lumix fz10 som jeg er svært fornøyd med. Har akkurat begynt å leke meg litt med lukkertid og har prøvd meg på den klassiske rennende bekk. Problemet mitt er at jeg på dagtid og når det er lyst kun får ett nesten helt hvitt bilde, mens jeg når det er mørkt får meget stillige bilder, med akkurat passe lysstyrke. Noen som vet hvorfor dette skjer? Har prøvd meg frem på ulike lukkertider og blenderåpninger. Noen tips? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Har ett Panasonic Lumix fz10 som jeg er svært fornøyd med. Har akkurat begynt å leke meg litt med lukkertid og har prøvd meg på den klassiske rennende bekk. Problemet mitt er at jeg på dagtid og når det er lyst kun får ett nesten helt hvitt bilde, mens jeg når det er mørkt får meget stillige bilder, med akkurat passe lysstyrke. Noen som vet hvorfor dette skjer? Har prøvd meg frem på ulike lukkertider og blenderåpninger. Noen tips? Som du kanskje har hørt før, vil lengre lukkertider føre til at det kommer mer lys på bildebrikken, og derfor blir bildene dine overeksponert. Det du kan gjøre er: - å sette ISO til laveste verdi (ISO50 på dette kameraet) - blende ned, dvs velg minste blenderåpning (F/8 på dette kameraet). For å gjøre dette kan du gjerne bruke "blenderprioritet", så setter kameraet selv en passende lukkertid til denne blenderen og ISO-verdien. Hvis kameraet da velger f.eks. 1/50s kan du ikke regne med å kunne bruke lengre lukkertider uten å få et overeksponert bilde - om du ikke setter på et ND-filter. Hvis bildet fortsatt er overeksponert må du altså enten bruke en raskere lukkertid (og dermed miste noe av effekten med lange lukkertider) eller bruke et ND-filter/gråfilter for å dempe lyset. For å ta bilder av en bekk utendørs i daglys og få effekt av lang lukkertid blir man ofte nødt til å bruke et ND-filter. Selv om det naturligvis ville ha hjulpet å ha et kamera med mulighet for mindre blenderverdier. Endret 19. oktober 2004 av anderfo Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Kan vel ikke bruke så veldig lange lukkertider på dagtid. Du har vel satt ISO på laveste verdi? Kjenner ikke kameraet ditt, men hvis det finnes filter til det, kan kanskje det hjelpe. EDIT: Ble for treig, les det anderfo skrev. Endret 19. oktober 2004 av berntmh Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Du har nok ikke liten nok blender på ditt kamera til å ta lange eksponeringer i fullt dagslys. Digitale kompaktkamera har skjelden blender mindre enn 8 - 10. Hvis du ikke har tilgang på et ND-filter (det er et grått filter som slipper igjennom mindre lys uten å endre fargene i bildet) tror jeg det beste er å stå tildlig opp eller vente til kvelden. Lyset er jo ofte vakrere også på morgen og kveld. Bildet tatt midt på dagen har ofte mye kontrast i seg. Ta en kikk på denne. Her er forholdet mellom blenderåpning og lukkertid forklart Lykke til! Lenke til kommentar
znapper Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Har ett Panasonic Lumix fz10 som jeg er svært fornøyd med. Har akkurat begynt å leke meg litt med lukkertid og har prøvd meg på den klassiske rennende bekk. Problemet mitt er at jeg på dagtid og når det er lyst kun får ett nesten helt hvitt bilde, mens jeg når det er mørkt får meget stillige bilder, med akkurat passe lysstyrke. Noen som vet hvorfor dette skjer? Har prøvd meg frem på ulike lukkertider og blenderåpninger. Noen tips? Jeg har hatt dette kamera en tid og tatt flere slike bilder teknikken er nevnt (stativ, blender 8 og iso 50, full manuell modus og lukketid som du setter selv). Det finnes gråfilter på 72mm på f.eks japan foto til rundt 400,- som gjør at du kan bruke lengre lukketider. Jeg hadde ikke dette til mitt kamera, men brukte som oftest å ta slike bilder i skumringen (på denne tiden av året, rundt 17-18), funket hjempegreit her er et eksempel; http://www.photosight.org/photo.php?photoid=2926&ref=author Dette bildet ble tatt med 8 sek lukketid, men det var til gjengjeld begynt å bli ganske mørkt ute (har justert bildet noe i photoshop, for det var noe lysere til å begynne med). Morro lell om du bor et sted med mye vann Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Dette bildet ble tatt med 8 sek lukketid, men det var til gjengjeld begynt å bli ganske mørkt ute (har justert bildet noe i photoshop, for det var noe lysere til å begynne med). (Offtopic) Vittig. Dette bildet har jeg sett før :-) Flott bilde! Liker både komp og farger. Det ser ikke ut til å være noe særlig støy i bildet heller :-) Lenke til kommentar
leica Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Har ett Panasonic Lumix fz10 som jeg er svært fornøyd med. Har akkurat begynt å leke meg litt med lukkertid og har prøvd meg på den klassiske rennende bekk. Problemet mitt er at jeg på dagtid og når det er lyst kun får ett nesten helt hvitt bilde, mens jeg når det er mørkt får meget stillige bilder, med akkurat passe lysstyrke. Noen som vet hvorfor dette skjer? Har prøvd meg frem på ulike lukkertider og blenderåpninger. Noen tips? Jeg har hatt dette kamera en tid og tatt flere slike bilder teknikken er nevnt (stativ, blender 8 og iso 50, full manuell modus og lukketid som du setter selv). Det finnes gråfilter på 72mm på f.eks japan foto til rundt 400,- som gjør at du kan bruke lengre lukketider. Jeg hadde ikke dette til mitt kamera, men brukte som oftest å ta slike bilder i skumringen (på denne tiden av året, rundt 17-18), funket hjempegreit her er et eksempel; http://www.photosight.org/photo.php?photoid=2926&ref=author Dette bildet ble tatt med 8 sek lukketid, men det var til gjengjeld begynt å bli ganske mørkt ute (har justert bildet noe i photoshop, for det var noe lysere til å begynne med). Morro lell om du bor et sted med mye vann Er blender det samme som f verdien. Når jeg setter kameraet mitt på manuell modus kan jeg stille lukkertid fra 0-8 sek og f verdi fra 2.8 til 8. Er det da f verdien som er det du kaller for blender 8? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Riktig. F/2.8 er største blender og F/8 er minste blender (på ditt kamera). Men at du kan ha lukkertid 0 sekunder tviler jeg på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå