Gå til innhold

har kjølepasta mye å si?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om kjøler og CPU ser flate ut er de ikke det. Pastaen fyller igjen gropene og gjør at du får en maksimal kontaktflate mellom kjøler og CPU. Så ja, det har mye å si.

EDIT: Det er verdt å merke seg at "kjølepasta" ikke kjøler.

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar
Selv om kjøler og CPU ser flate ut er de ikke det. Pastaen fyller igjen gropene og gjør at du får en maksimal kontaktflate mellom kjøler og CPU. Så ja, det har mye å si.

EDIT: Det er verdt å merke seg at "kjølepasta" ikke kjøler.

riktig, fungerer heller som et medie mellom kjøler og cpu, som øker vekslingen av varme mellom de. :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg lurer litt på hvor riktig slike tester/guider er..

De som foretar dem er sikkert så nøye de bare kan, men min erfaring er at det viktigste mht. "goop" er å påføre den pinlig nøyaktig.

Har selv opplevd forskjeller på mange grader med samme CPU og goop (AS5) når jeg har "trælet" f.eks. med min Prescott (og Barton). For lite (ikke) goop gir noe lavere idle temp, men atskillig høyere load temp.. i forhold til for mye.

Det er kun ett *tynt* lag som skal til og *god* kontakt mellom sink og "heatspreder"... det siste er igjen avhengig av klips/feste.

Det finnes andre tester på nettet en den som linkes til her i tråden (OShoot.no) og der er forskjellene *minimal* mellom ulike merker av "goop". Det beste resultatet får du ved å planslipe sink/heatspreader på CPU til speilblank overflate og montering med stramme (nok) klips(bolter). Goop er en "krykke" for å fylle ut evt. porer/skjeve flater. Tror ikke "normale" folk gidder så mye arbeid for noen få grader lavere temp... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...