Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med lys på Golf II 1989


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

 

Kjøpte meg en brukt Golf II, 1989-modell (1,8l/90hk/automat) i august.

 

Bilen går som en klokke, men det er et lite irritasjonsmoment jeg har: Lysene, både kjørelys/fjernlys, dashbord og interiørlysene "blafrer" litt.

 

Jeg har sjekket ladespenningen til batteriet, og den ligger der den skal. Er det noen som har noen glupe idéer til hva dette kan være? :hmm:

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bassert på hva?

 

Lysbryteren som kan regulere dimminga invendig, etc?

 

Takk for svaret :)

Lysbryteren som sitter til venstre for inst.panelet styrer alt av lys, untatt coupèlyset i taket og evnt. det i kofferten.

Av erfaring vet jeg at disse bryterne kan svikte, hovedsaklig pga. overbelastning, pga. den mindre glupe måten kursene til hovedlysene er lagt opp.

Endret av Opus
Lenke til kommentar
én liten ting til jeg lurte på: Hvor mye bør bilen bruke på mila? Synes den bruker litt mye nå....  :hmm:

Skråsikker nå, men 0,6-0,8 vil jeg tro.

Er andre brukere her som vet dette bedre enn meg. :)

 

Bor jo også vegg i vegg med en høgger, så kanskje man skal ta seg en liten tur dint 
Sorry, skrev ikke at det var bruktpris jeg nevnte. Endret av Opus
Lenke til kommentar
Skråsikker nå, men 0,6-0,8 vil jeg tro.

Er andre brukere her som vet dette bedre enn meg. :)

 

...

 

Sorry, skrev ikke at det var bruktpris jeg nevnte.

Bensinforbruket synes jeg er litt høyt. Riktignok er det automat, men ca 1l/mil synes jeg er litt drøyt på langkjøring...

 

Regnet med at det var bruktpris, og at det var derfor jeg stikker innom høgger :)

 

Takk for hjelpen, Opus!

Lenke til kommentar

Problemet med bryterne er at de brenner seg.

Grunnen til dette, er at all strømme til lysene går gjennom bryteren i steden for relèer.

Det noen gjør, er å montere 2 relè(nær/fjærnlys) i motorrommet, som styres av bryteren.

En genial løsning som tar kort tid å mekke.

Lenke til kommentar
Osse-Mon Skrevet 20/10/2004 : 08:18

  QUOTE (Opus @ 19/10/2004 : 18:13)

Det noen gjør, er å montere 2 relè(nær/fjærnlys) i motorrommet, som styres av bryteren.

En genial løsning som tar kort tid å mekke. 

 

 

Høres egentlig simpelt og genialt ut...

 

Skal snuse litt rundt på det punktet, ja 

 

Gjør det, er jo veldig enkelt, og hvis jeg ikke husker helt feil får du kjøpt "ferdig pakke" med releer til dette.

 

Fordelen er ikke bare at du slipper å svi av lysbryteren hvert tredje år, du vil og få bedre lys av det.

Hvis det er lagt opp originalt slik som Opus sier her, er jo det en "dårlig" løsning.

 

12 volt annlegg i en bil lider fort av spenningstap, så det er om å gjøre å ha kortest og tykkest mulige ledninger fra batteri til strømkrevende kilder som feks lys.

 

Går strømmen i tynne ledninger; fra batteri- sikringsboks-lysbryter- tilbake til lysene mister du fort vekk borti 1 volt på veien... (dette gir svakt/gult lys)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei!

 

Dette er ike en bump, men oppfølging på en gammel post!

 

Min far kjøpte seg ny Touran for ikke lenge siden, og han fikk da en lysbryter til meg med på kjøpet ;)

 

Jeg byttet bryter, og det hjalp endel. I går satte jeg også på et dobbelrelé, koblet litt og VOILÁ!

 

Spenningen rett på batteriet har nå stabilisert seg, og ligger på 13,6V og koser seg. Litt bedre enn de variasjonene fra 13-17V jeg hadde tildligere :blush:

 

Lysene blafrer ikke mer, og lysene lyser kraftigere og hvitere enn hva de gjorde tidligere :) -Deilig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...