osse-mon waits for alice Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Heisann! Kjøpte meg en brukt Golf II, 1989-modell (1,8l/90hk/automat) i august. Bilen går som en klokke, men det er et lite irritasjonsmoment jeg har: Lysene, både kjørelys/fjernlys, dashbord og interiørlysene "blafrer" litt. Jeg har sjekket ladespenningen til batteriet, og den ligger der den skal. Er det noen som har noen glupe idéer til hva dette kan være? Endret 19. oktober 2004 av Osse-Mon Lenke til kommentar
Opus Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Tipper at det er en kontaktfeil i lysbryteren. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Bassert på hva? Lysbryteren som kan regulere dimminga invendig, etc? Takk for svaret Lenke til kommentar
Opus Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Bassert på hva? Lysbryteren som kan regulere dimminga invendig, etc? Takk for svaret Lysbryteren som sitter til venstre for inst.panelet styrer alt av lys, untatt coupèlyset i taket og evnt. det i kofferten. Av erfaring vet jeg at disse bryterne kan svikte, hovedsaklig pga. overbelastning, pga. den mindre glupe måten kursene til hovedlysene er lagt opp. Endret 19. oktober 2004 av Opus Lenke til kommentar
Opus Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Btw: Her finner du ledningsdiagram for Golf, riktig nok for 86mod. men forskjellen er neppe stor, men det kan jeg sjekke. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) yupp, vi snakker om samme bryter. Jeg skal sjekke den... Regner med at en ny evt. ikke er fryktelig dyrt? Edit: Takk for skjema! Jeg er ganske ny på Golf... SAAB og Volvo, derimot, kan jeg mye om Endret 19. oktober 2004 av Osse-Mon Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 én liten ting til jeg lurte på: Hvor mye bør bilen bruke på mila? Synes den bruker litt mye nå.... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Prisen varierer nok mye, men 50-100,- er ikke en urealistisk pris. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Prisen varierer nok mye, men 50-100,- er ikke en urealistisk pris. Bor jo også vegg i vegg med en høgger, så kanskje man skal ta seg en liten tur dint Lenke til kommentar
Opus Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) én liten ting til jeg lurte på: Hvor mye bør bilen bruke på mila? Synes den bruker litt mye nå.... Skråsikker nå, men 0,6-0,8 vil jeg tro. Er andre brukere her som vet dette bedre enn meg. Bor jo også vegg i vegg med en høgger, så kanskje man skal ta seg en liten tur dint Sorry, skrev ikke at det var bruktpris jeg nevnte. Endret 19. oktober 2004 av Opus Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Skråsikker nå, men 0,6-0,8 vil jeg tro.Er andre brukere her som vet dette bedre enn meg. ... Sorry, skrev ikke at det var bruktpris jeg nevnte. Bensinforbruket synes jeg er litt høyt. Riktignok er det automat, men ca 1l/mil synes jeg er litt drøyt på langkjøring... Regnet med at det var bruktpris, og at det var derfor jeg stikker innom høgger Takk for hjelpen, Opus! Lenke til kommentar
Yapija Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Ikke noe ukjent med problemer på lysbrytere på eldre VW. Personlig ville jeg kanskje kjøpt en ny bryter, har selv vært på huggeren og hentet bryter som heller ikke fungerte. Dyrt er det heller ikke for en ny... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Må bare "henge meg på" at om du kommer frem til at det er lysbryter som er feilen; vurder en NY. Også jeg har byttet div av de på Golf (uten å ha jobbet på WAG merkeverksted) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Problemet med bryterne er at de brenner seg. Grunnen til dette, er at all strømme til lysene går gjennom bryteren i steden for relèer. Det noen gjør, er å montere 2 relè(nær/fjærnlys) i motorrommet, som styres av bryteren. En genial løsning som tar kort tid å mekke. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Det noen gjør, er å montere 2 relè(nær/fjærnlys) i motorrommet, som styres av bryteren.En genial løsning som tar kort tid å mekke. Høres egentlig simpelt og genialt ut... Skal snuse litt rundt på det punktet, ja Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Osse-Mon Skrevet 20/10/2004 : 08:18 QUOTE (Opus @ 19/10/2004 : 18:13) Det noen gjør, er å montere 2 relè(nær/fjærnlys) i motorrommet, som styres av bryteren. En genial løsning som tar kort tid å mekke. Høres egentlig simpelt og genialt ut... Skal snuse litt rundt på det punktet, ja Gjør det, er jo veldig enkelt, og hvis jeg ikke husker helt feil får du kjøpt "ferdig pakke" med releer til dette. Fordelen er ikke bare at du slipper å svi av lysbryteren hvert tredje år, du vil og få bedre lys av det. Hvis det er lagt opp originalt slik som Opus sier her, er jo det en "dårlig" løsning. 12 volt annlegg i en bil lider fort av spenningstap, så det er om å gjøre å ha kortest og tykkest mulige ledninger fra batteri til strømkrevende kilder som feks lys. Går strømmen i tynne ledninger; fra batteri- sikringsboks-lysbryter- tilbake til lysene mister du fort vekk borti 1 volt på veien... (dette gir svakt/gult lys) Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Hei! Dette er ike en bump, men oppfølging på en gammel post! Min far kjøpte seg ny Touran for ikke lenge siden, og han fikk da en lysbryter til meg med på kjøpet Jeg byttet bryter, og det hjalp endel. I går satte jeg også på et dobbelrelé, koblet litt og VOILÁ! Spenningen rett på batteriet har nå stabilisert seg, og ligger på 13,6V og koser seg. Litt bedre enn de variasjonene fra 13-17V jeg hadde tildligere Lysene blafrer ikke mer, og lysene lyser kraftigere og hvitere enn hva de gjorde tidligere -Deilig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå