Gå til innhold

Problemer med inst. av windows.

Penol

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette sammen en barebone pc for en kamerat og har støtt på problemer.

Delene jeg har kjøpt er shuttle ss56g,corsair value s 1x512 ram og en pentium 2,4ghz cpu. Cd brenner og harddisk skal han få med meg.

Jeg har satt sammen delene og alt starter opp og jeg kommer inn i bios. Når jeg booter med en windows installasjons cd starter den å formatere disken fra 0-100%, dette tar jo en god stund avhengig av diskens størrelse. Etter det kontrolleres disken og da kan jeg få opp en melding om at disken ikke kunne formateres, enda den har stått å gjort det,og at disken kan være skadet eller ødelagt,det nevnes også noe om scsi disker,og jeg kommer ikke videre med installasjonen.

Noen ganger kommer jeg forbi diskkontrollen og installasjonen begynner å kopiere filer. Etter å ha kommet 3-5% ut i prosessen rebooter maskinen.

Jeg har prøvd med tre forskjellige harddisker og med tre forskjellige versjoner av windows (2000,XP Pro,XP Home). Har resatt cmos flere ganger, jeg må gjøre det mellom hvert installasjonsforøk eller så vil ikke pc'en boote fra cd-rom.

Er det noen som kan hjelpe meg? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan da umulig ha noe med windows å gjøre... Det jeg først ville sjekka er ram'en, hdd og hovedkort. Putt det inn i en annen maskin og kjør diverse tester. Har du lyst til å forsikre deg om at det ikke er windows er det jo bare å prøve å legge inn f.eks. en linux-distro...

Lenke til kommentar
Dette kan da umulig ha noe med windows å gjøre... Det jeg først ville sjekka er ram'en, hdd og hovedkort. Putt det inn i en annen maskin og kjør diverse tester. Har du lyst til å forsikre deg om at det ikke er windows er det jo bare å prøve å legge inn f.eks. en linux-distro...

Nei, ikke windwos, men heller ikke "Hjelp til kjøp/salg". Så feilpostet er den.

Jeg ville testet minnet med memtest86 eller noe slikt. Bare for å være sikker på at det ikke er problemet. Men det er vel relativt stor sjanse for at det er hovedkortet som er problemet.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Skulle du ikke få et nytt hovedkort?

Jeg fikk en helt ny shuttle m/hk.

Jeg har også denne gangen prøvd med forskjellige harddisker og versjoner av windows.

Kan det være noe jeg gjør feil? Jeg har satt sammen noen pc'er før og de har virket fra første stund. Komplett kom jo fram til at den første shuttlen hadde defekt hk med de samme symptomene som det jeg nå har fått på det nye.

Sndte de en mail tidligere i dag, får se hva de sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...