Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL Router --> Switch == no link

Anbefalte innlegg

Jeg har NGT ADSL med netopia 4542 adsl router.

Routeren var koblet til en hub på uplink porten, og det fungerte strålende... Men siden jeg ønsket større hastighet på det lokale nettverket, anskaffet jeg meg en 10/100 switch(SMC-switch 8porter). Problemet er at når jeg skal koble adsl routeren til switchen, reagerer den ikke. Jeg får ikke link. Har prøvd vanlig tp og tvinna... (tror det skal være ett fett, siden switchen er auto sense...)

Hvorfor funker ikke dette? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å få det til å funke...?

(har også prøvd med en annen switch, men får samme problem)

Det jeg har endt opp med er at jeg kobler adsl routeren til hubben som igjen kobles videre til switchen.. Dette funker greit, men jeg ønsker å kvitte meg av med hubben....

mvh

ms

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hender at nettverksutstyr ikke liker hverandre. Som oftest skyldes dette at de to enhetene krangler om hvem som skal sette hvilken hastighet og duplex-type. Har man mulighet til å låse en av enhetene til en fast hastighet, så er dette en mulig løsning. Det kan også være kabelen. Forskjellen mellom Cat. 5 og 5e kan være det som utgjør forskjellen mellom suksess og feil. Dette fordi de to Cat-standardene har forskjellig timing mellom send/receive, noe som igjen skyldes tvinningen av parene er ulik mellom de to standardene. Løsningen har for mange vært, som du har oppdaget, å sette en billig HUB mellom enhetene.

Lenke til kommentar

Ok. takker for svar.

Skal prøve lit forskjellige kabler. Har brukt kabler som fulgte med routeren, altså kjøpte kabler... Tror ikke jeg har testet cat. 5e. Kanskje jeg burde gi den en sjanse...

Når det gjelder å låse hastighet er jeg usikker på om dette går. Tror du jeg kan telnet'e meg inn på switchen som jeg kan med routeren? Tviler litt på at det er mulig, men er det hadde det vært kjekt...

Lenke til kommentar
Når det gjelder å låse hastighet er jeg usikker på om dette går. Tror du jeg kan telnet'e meg inn på switchen som jeg kan med routeren? Tviler litt på at det er mulig, men er det hadde det vært kjekt...

Det er, etter det jeg vet, kun dyre switcher for bedriftsmerkedet som kan administreres. Jeg tenkte mer på kanskje det var mulig å låse LAN-porten på Netopia'en til f.eks. 10 Mbps.

Lenke til kommentar

har zyxel modem og smc switch. Løsning straight kabel fra modemet fra telenor til uplink port 8 i smc switchen. Den skal jo takle det meste, prøv å koble på en pc til upplinken og se om du får signal, sjekk sånn ellers med kablene også og portene på switchen. De kan jo være døde (måtte nylig kjøpe 2stk nettverkskabler, realtec kortene like dem ikke :()

Lenke til kommentar
Det er, etter det jeg vet, kun dyre switcher for bedriftsmerkedet som kan administreres. Jeg tenkte mer på kanskje det var mulig å låse LAN-porten på Netopia'en til f.eks. 10 Mbps.
Skjønner... Det jeg var redd for. Men ser dårlig ut med låsing av lan-porten på netopian også.. Finner ingen innstiller der jeg kan gjøre det... Noen som veit om det går med Netopia 4542 (v5.3.8R1) ?

Ellers har jeg prøvd med alle TP kabler jeg har.. 4-5 forskjellige. Det funker ikke. Blunker såvidt på Link/Act lampa, men ingen link. Prøvd forskjellige porter også.. Samme resultat på alle...

Takk for svar så langt, gode ideer. Men ikke fått det til enda...

ms

Lenke til kommentar

Har nå bladd fort igjennom manualen jeg fant på Netopia's sider, og kunne ikke finne noen måte låse hastigheten på LAN-porten. Hvis du ikke finner noen ny firmware, som agvg foreslår, så ser jeg for meg tre løsninger. Den første er at du beholder HUB'en. Selv om du får en boks ekstra, så vil den ikke begrense hastigheten på lokalnettet koblet til switchen. Det andre er å høre med NGT om du kan få prøve en annen router. Det tredje er å oppsøke den lokale Elkjøp og kjøpe med deg en switch fra de. Om den ikke fungerer, så får du pengene tilbake. Ser på nettsidene deres, at de har switcher fra to produsenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...