Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva har folk i mot Internet Explorer?


Anbefalte innlegg

Grunnen til at det ikke fungerer i Firefox er fordi opera er et norsk selskap som har lagt til autocomplete for .no. I firefox kan man trykke Ctrl + Enter istedenfor enter, og da legger den til .com på slutten. Det skal eksistere flere slike snarveier for .net, .co.uk osv, men ikke for .no, siden det ikke er et internasjonalt eller stort toppdomene.

I opera kan du legge til akkurat de domene du vil, i akkurat den prioriteringsrekkeføgen du vil. Også prefikser om du ønsker (men www pleier å holde lenge). Men Firefox kommer vel etter og kopierer den featuren etterhvert, som sagt, de er flinke til å kopiere operas gode ideer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg siterer fra siden jeg har skrevet:

 

Hva er galt [Med Internet Explorer]? Hvor ligger svikten?

 

Spyware

 

Hva er mer irriterende enn popups? Vinduer som spretter opp som forteller deg at nettopp du, og nettopp du , og bare du, er den superheldige vinner av en reise til et vakkert sted -- og alt er selvsagt gratis. Er det ikke herlig med masser av slike idiotiske sprettoppvinduer? Spesielt herlig er det med dem som spretter opp selv når du ikke bruker Internet Explorer. Er du kanskje en av de «heldige» som har fått en ny og «lekker» verktøylinje?

 

Jeg vet hva problemet er, og jeg vet hva du kan gjøre for å ordne det. Du må bytte nettleser. Problemet med Internet Explorer er at såkalt «spyware» kommer seg uhyggelig lett inn på maskinen din og skaper uhygge i form av popups og fæle verktøylinjer. Ja, du hørte riktig: programvare som installeres på din datamaskin, mer eller mindre uten din godkjennelse, og irriterer deg grønn. Disse programmene sender også inn informasjon om deg og dine surfevaner. Grøss.

 

Disse programmene er nærmest invitert inn på datamaskinen om du bruker Internet Explorer. De kommer seg f.eks inn via en av de mange sikkerhetshullene i nettleseren.

 

 

Sikkerhetshull...

 

Andre ting som gjør at jeg fraråder deg å bruke Internet Explorer, er på grunn av dens mange sikkerhetshull. I gjennom disse sikkerhetshullene kan det komme spyware og virus. Sikkerhetshullene kan også bli utnyttet av hackere/cracker til å gi full tilgang over din datamaskin. Disse kan riktignok lappes, men hullene blir oppdaget i et rykende raskt tempo, så vær beredt. Og dersom du ikke laster ned sikkerhetsoppdateringene, så kan jeg med hånden på hjertet garantere deg at du vil få spyware.

 

— Men jeg kan jo bare fjerne spionprogrammene og virusene!

Ja, det er sant, men vil du virkelig jevnlig bruke tid og krefter på ting du ikke trengte å ha der i første omgang, om du bare hadde byttet ut en dårlig nettleser mot en bedre en?

 

Dersom du tar en titt på Internet Explorers liste over sikkerhets hull hos Secunia.com legger man merke til en ting: Internet Explorer har hatt totalt 60 sikkerhetshull, hvorav 48% av dem er betraktet som Ekstremt kritisk og veldig kritisk. Legg også merke til at det er fortsatt mange sikkerhetshull som ikke er tettet enda!

 

Treg, gammel og grå

 

Er det ikke kjedelig når ting går tregt? Jo. Det var derfor jeg bestemte å skaffe meg ASDL -- nettopp for at ting skal gå raskere. Derfor kjøpte jeg meg en ny datamaskin også -- den gamle var så treg. Kanskje du også har gjort et eller annet tiltak for å få ting til å gå raskere, men det er en ting du ikke har gjort. Det er å bytte ut den trege nettleseren du benytter. Internet Explorer er treg. Skammelig treg. Så hvorfor ikke bytte den ut? Det er det jeg ikke helt forstår... Hvorfor bruke en treg nettleser, når man kan bruke en mye raskere en? Artig fenomen.

 

Internet Explorer er også en aldrende applikasjon som ikke har motatt en oppdatering på årevis. Og da Internet Explorer uheldigvis har nesten hele kaken når det gjelder nettleser-markedet, hemmer dette utviklingen på Internett da den takler standarder på en horribel måte. Dersom man lager en side i de nyeste standardene, blir man refset fordi den ikke vises korrekt i Internet Explorer.

 

.... så hopper vi litt:

 

Ved å bruke Internet Explorer...

 

...er du meget utsatt for spyware og virus. Det er ingen hemmelighet, og er ganske kjent. Det er ingen grunn til at "Ad-Aware", et program som fjerner spyware, er blant de mest nedlastede programmene noen sinne. Programmet har blitt lastet ned hele femtisju millioner etthundre og nittientusen nihundre og trettifire ganger (57,191,934). Og tallet øker med mange tusen hver dag.

 

De mange kritiske sikkerhetshullene i Internet Explorer er heller ikke til å spøke med. Crackere (også kalt hackere) kan få full tilgang til din datamaskin dersom du ikke tetter sikkerhetshullene. Hullene brukes også til å få inn spyware. Og det faktum at Internet Explorer er intregert i operativsystemet gjør at nettleseren utgjør en enda større sikkerhetsrisiko.

 

Internet Explorer er en relativt treg og aldrende applikasjon som kunne trengt en oppdatering. I tilegg til dette så forsøpler Internet Explorer Internett med sine egeninførte HTML-tagger. Og da Internet Explorer ikke oppdateres og har hele 95% av nettleser-markedet, hindrer dette utviklingen på Internett. Svært få våger å bruke de seneste standardene satt av W3C.

 

 

Alternativene tilbyr...

 

...Internett-surfing ved en mye raskere hastighet. Du surfer også sikrere, da alternativer som Opera og Mozilla ikke er intregert i systemet. Spyware kommer ikke lenger inn. Ingen flere fæle verktøylinjer. Opera og Mozilla tilbyr også en hel del flere funksjoner. En av de mest geniale er de såkalte "musebevegelsene" der du f.eks. åpner og lukker vinduer ved å gjøre en liten bevegelse med musen.

 

I tillegg til dette støtter du ikke en monopoliserende industri som mobber oss til underkastelse for proprietære standarder, bruker-uvennlighet, makt-arroganse og grådighet. Internett er for alle!

 

Så siste linje blir: hvorfor bruke en treg og mangelfull nettleser med skrekkelig dårlig sikkerhet, når man kan bruke en rask, funksjonsrik og sikker nettleser -- helt gratis?

Lenke til kommentar
En unødvendig gjennomgangsfigur i denne tråden har vært maset om hvem som har kopriert hva, enten det er IE eller FF. Hvem bryr seg egentlig...?

 

Det viktigste er vel om browseren er er bra eller ikke. Og det har vi slått fast nå, både FF og Opera er gode.

Det var ikke ment som kritikk, poenget mitt var akkurat det som sto, at featuren antakelig snart kommer på firefox også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ett bruksområde for IE: den kan brukes på en del 'url-hacking', siden FF og Opera gjør om URL's til noe som i virkeligheten vil fungere, mens IE ikke har en slik funksjon. Dette er imidlertid det eneste positive ved denne nettleseren.

 

Hvis man skulle lage en liste over features i FF ville man fått en mangesiders bok, så jeg anbefaler dere heller å ta dere tid til å prøve og utforske den grundig, så opplever man stadig nye ting som er nyttige/flotte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skal jeg være ærlig tror jeg mange kjører noe annet som Internet Explorer fordi man føler seg litt "pro".

Det trodde jeg også helt til jeg skiftet til Opera. Tabbed browsings opphavsmann burde få en Nobel pris. Deretter skiftet jeg til Firefox som jeg liker enda bedre. Du merker en god del forskjell hvis du er av typen som søker mye etter spyware på din egen maskin.

Lenke til kommentar
Jeg synes Internet Explorer er supert. Skal jeg være ærlig tror jeg mange kjører noe annet som Internet Explorer fordi man føler seg litt "pro". Fordi mange mener at det er bare "noobs" og "kontorfolk" som bruker IE. Installerer man en popup killer mener jeg IE er veien å gå.

Grunnen til al mange mener at det er bare "noobs" og "kontorfolk" som bruker IE er fordi det er sant. Antall folk som har prøvd Opera og FF skikkelig og ikke liker det er 3% av alle IE brukere, resten er uvitende "noobs" som du kaller de.

De vet gjerne at det finnes, men mener at det majoriteten bruker er såklart best.

 

Har en følelse at du ikke har lest resten av posten og at du aldri har prøvd Opera eller FF (tilgi meg hvis jeg tar feil), men utifra posten din virker det som om du passer perfekt inn i gruppen jeg nevnte over.

 

Ta deg en tur:

www.opera.com

www.firefox.com

og forklar så hva som er bedre med IE. ;)

Lenke til kommentar
Jeg bruker Firefox, og det er nesten utelukkende på grunn av musehjulklikk-funksjonen. Når man klikker en url med musehjulet, åpnes siden i bakgrunnen. Det er en helt genial funksjon, særlig når man f.eks leser en nettavis, så går man over hovedsiden f.eks., og klikker alt man vil lese, så ligger det klart i bakgrunnen når man har gått igjennom den første siden. :)

 

Har Opera denne funksjonen?

Opera var først ute her gitt.

Lenke til kommentar

IE = Klikk,klikk,klikk,klikk,klikk,klikk. en bra nettleser for den ene behøver ikke være en bra nettleser for den andre.

For meg er IE ikke på tale pga. masse klikking, treg surfing og maassse reload's. Bruker firefox selv, pga at den er ferdig integrert med java og flash. + har den samme tab funksjon som Opera (åpner flere vinduer i det samme vinduet, istedet for å ta all plassen på start linja) å ja... Digg pop-up block :D

Lenke til kommentar

Ja... Også? Når det er så mange sikerthets feil i IE, og det ikke er oppdatert på flere år er det på tide å finne seg en annen browser....

 

Oki... Tror egentlig ikke vi kommer en vei... Så jeg kommer til å si litt fakta...(som alle andre har sagt :p )

 

Spyware og adaware: IE har ikke bekyttelse mot adaware og spyware som bl.a. FF og Opera...

 

Layout: IE og FF har (nesten) samme layout. Opera har et litt mer avansert og forvirrende som standar, men kan rettes slik at det blir likt...

 

Det er en grunn til at man velger FF eller Opera fremfor IE...

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

Litt av greiene med at folk anbefaler Firefox, Opera osv er jo fordi IE har en tendens til å ikke forholde seg etter w3-standaren. Og siden IE har flest brukere, så må mange bedrifter og privatpersoner velge om de da vil følge standaren, altså w3, eller IE. Når dette da går enda lengre, vil du til slutt ende opp med to forskjellige "veier", og sidene vil se veldig forskjellig ut i forskjellige browsere.

 

Det mener jeg er en av de viktigiste tingene, og derfor bruker jeg Firefox selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...