Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva har folk i mot Internet Explorer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøvde Firefox her om dagen, på forumet (altså dette), fikke jeg ikke opp avatarbildene til folk.. Det er mistenkelig kvalitet i en browser...

Det var vel fordi du antageligvis ikke logga inn. Da ser man ikke avataren til noen uansett hvilken browser man bruker.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Firefox, og det er nesten utelukkende på grunn av musehjulklikk-funksjonen. Når man klikker en url med musehjulet, åpnes siden i bakgrunnen. Det er en helt genial funksjon, særlig når man f.eks leser en nettavis, så går man over hovedsiden f.eks., og klikker alt man vil lese, så ligger det klart i bakgrunnen når man har gått igjennom den første siden. :)

Har Opera denne funksjonen?

Ja :yes:

Jeg bruker Opera og har brukt det i noen år nå.. Har Firefox til bruk av gmail, siden sist jeg skjekka ville ikke Opera fungere der(litt kjedelig, men blir fungerer vel i nyeste beta).. Firefox er grei til denne bruken, men liker den ikke noe serlig ellers, kan være fordi jeg ikke har satt meg så veldig inn i den, men når jeg laster sider har bilder en tendens til å blinke og styre, til siden er ferdig lastet(som jeg også føler tar noe lengre tid enn i Opera), noe jeg finner veldig irriterende..

Endret av zido
Lenke til kommentar

Litt off topic: Har prøvd firefox men savner virklig funksjonen fra IE som lar deg trykke ctrl+o og skrive inn enn nettadresse. Vet det finnes en ctrl+o på firefox også men den åpner bare lokale filer. Finnes det en annen knappefunksjon som gjør det jeg savner?

On topic: Folk flest har det imot IE at stort sett all faenskap som skrives og distribueres, skrives for IE

Lenke til kommentar

Har selv brukt Opera i over ett år nå, er godt fornøyd med Opera... Jeg bruker Windows 2000 å har IE installert, men jeg føler når IE klikker så drar den med seg hele systemet...

Er vell det som var hoved grunnen til at jeg skiftet...

En ting jeg liker UTROLIG godt med Opera er at du har de forskjellige websidene oppe under tilbake/frem knappene... Istedenfor at de tar opp masse masse masse plass på taskbaren eller hva den heter....

Bruker også Opera i Linux, synes det er greiest å ha lik browser på de to ulike systemene jeg bruker...

Men hater ikke IE....

Lenke til kommentar

Synes det er greit at IE følger med Windows, så man har noe å laste ned Opera med... :p

Mange ting jeg liker med Opera som IE ikke har. Den høyreklikking+musehjul funksjonen er jo genial, sparer så utrolig mye tid på det. Og det å kunne fortsette der man slapp neste gang man starter Opera er også deilig. Liker også det at alle vinduene holder seg "inne i opera sitt". Og....kunne vel holde på resten av natten, men er for trøtt. Mange som sier man bare skal bruke en nettleser til å skrive inn en link og se siden...helt feil! Da kunne vi likegodt brukt nettlesere for DOS, så sparer man litt diskplass også...

Bytt til Opera (eller Firefox...har ikke prøvd det ennå), IE er for dårlig.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Firefox, og det er nesten utelukkende på grunn av musehjulklikk-funksjonen. Når man klikker en url med musehjulet, åpnes siden i bakgrunnen. Det er en helt genial funksjon, særlig når man f.eks leser en nettavis, så går man over hovedsiden f.eks., og klikker alt man vil lese, så ligger det klart i bakgrunnen når man har gått igjennom den første siden. :)

Har Opera denne funksjonen?

Hold nede shift og control mens du klikker på en link, da åpnes den i bakgrunnen i Opera. Jeg hadde aldri klart å lese diverse forumer, nettaviser og lignende sider uten å bruke denne funksjonen i enten Opera eller FireFox. :)

Du kan holde nede shift+control i IE også, da åpnes linkene i ett nytt vindu....som kommer på toppen av det originale vinduet så du må skifte fokus manuelt. Doh. Tungvint!

prøv å trykke på en link med midtre museknappen (hvis du har 3 knapper) eller trykk med scrollhjulet ;)

evt prøv så å trkk på tabbene dine med samme knapp ;)

Lenke til kommentar
Litt off topic: Har prøvd firefox men savner virklig funksjonen fra IE som lar deg trykke ctrl+o og skrive inn enn nettadresse. Vet det finnes en ctrl+o på firefox også men den åpner bare lokale filer. Finnes det en annen knappefunksjon som gjør det jeg savner?

On topic: Folk flest har det imot IE at stort sett all faenskap som skrives og distribueres, skrives for IE

ehm...hva med der hvor det står "Address:"

skjønte ikke helt den.. :ermm:

Lenke til kommentar
Det kan være fordi MS og IE er den eneste browseren som ser bort i fra de felles standardiserte reglene satt av W3C. Mens Firefox og Opera selvfølgelig følger standarden, så gir altså MS blaffen i det, og er derfor den eneste browseren som bl.a. støtter customized (farge &str.) scrollbars m.m.

Ja, stemmer det.. men resultatet er det samme....

Siden jeg begynte å bruke Firefox, og har det kun skjedd en gang at Firefox ikke kunne finne riktig plug-in, og at jeg har måttet åpne IE for å få kunne åpne evt. media riktig.

Det er ikke så ille. :)

Eks fra HW sidene:

FF: Blinker noe enormt på startsiden (www.hw.no) oppe i venstre hjørne.... alltid vært slik

Opera: Uegnet til bruk på forumet egentlig (alle som har Opera vet hva jeg mener)

hmm nei... aner ikke hva du mener. Har aldri noe problem med Opera på forum.. hvilken versjon er dette i?

Under har jeg lagt ved et flott bilde av hva som møter en ikke IE bruker. Popups fra helvete. Riktignok vet jeg at denne maskinen er full i spyware, har bare ikke fått fingeren ut :p, men det der burde være unødvendig. Sluppet det hadde jeg kunnet avinstallere IE :\.

- alt+q er ikke "quote"

- trykker du quote eller merker tekst og gjør den fet ender det til slutt...

har siste opera

Lenke til kommentar

ehm...hva med der hvor det står "Address:"

skjønte ikke helt den.. :ermm:

Tok litt tid men fant den ctrl+L ble riktig kombinasjon. Bruker sjelden mus når jeg ikke må så hurtigtaster er gøy var det jeg mente

Lenke til kommentar

Noen her i tråden sier at de føler at IE faktisk er litt raskere enn Firefox og Opera, men forklarer ikke hvorfor. Jeg har vanskelig for å tro at det er IE selv som er raskere, siden den bruker for mange OS-moduler bare på å starte.

Det jeg heller anser som sannsynlig, er at IE har vært installert i flere år, cachen er nesten full, og ting som headers på kjente sider og f.eks. reply-knappene i forumet her er allerede i cache. Når Firefox installeres, oppleves den som tregere pga. tom eller liten cache. Jeg har hatt Firefox installert siden denne maskinen sist ble reinstallert (4-5 mnd.) og har ikke brukt IE så mye. Her er Firefox overlegen når det gjelder hastighet.

Lenke til kommentar
Tok litt tid men fant den ctrl+L ble riktig kombinasjon. Bruker sjelden mus når jeg ikke må så hurtigtaster er gøy var det jeg mente

Jeg bruker bare F6 jeg, som er det samme som IE bruker. I Opera er det F2.

En nyttig måte å bruke F2 funksjonen på i Opera er å bruke den til å søke google med. Opera har jo mange måter å søke google på, men bruker du bare tastatur er dette den letteste:

få opp en adressebar med F2 og skriv:

g det-du-vil-søke-etter (g= søk på google)

vil du ha dette i et nytt vindu får du opp et nytt vindu emd ctrl+n og skriv det samme. :)

I motsettning til en standard IE der du må skrive google.com og kave. :)

Kan jo nevne at du kan bla frem og tilbake på steder med flere sider ved å trykke ctrl+piltast. F.eks. kan man ble fra side 1 til 20 på google på 10 sek, raskere kan det ikke gjøres (en siden lastes på 0,2 til 0,5 sek så hvis man er flink å trykke kan det jo gå fortere, men det blir ingen tid til å lese :p).

Endret av zappy
Lenke til kommentar
g det-du-vil-søke-etter (g= søk på google)

vil du ha dette i et nytt vindu får du opp et nytt vindu emd ctrl+n og skriv det samme. :)

Kan jo nevne at du kan bla frem og tilbake på steder med flere sider ved å trykke ctrl+piltast.

Som vil bli Ctrl + L (eller F6) -> Skrive "google det du vil søke etter" i adressen hvis du bruker Firefox.

Alt+Piltaster er for frem/tilbake/hjem.

Btw: Hvis du bare vil ha "i feel lucky-svaret" til google kan du bare skrive inn navnet. Skriver du inn "jorgis" i adresselinjen vil firefox søke på google etter det og ta deg automatisk til første treff (som er min hjemmeside). :w00t:

EDIT: En annen grei ting er "dict leksikonoppslag" og "ebay gjenstand" osv. Flere kan legges til uten pes.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Btw: Hvis du bare vil ha "i feel lucky-svaret" til google kan du bare skrive inn navnet. Skriver du inn "jorgis" i adresselinjen vil firefox søke på google etter det og ta deg automatisk til første treff (som er min hjemmeside). :w00t:

Da liker jeg opera sin auto-complete-feature mye bedre. Jeg kan bare skrive hw, så kommer jeg inn på hw.no (eller tilsvarende for feks vg, db eller noe annet).

AtW

Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke fungerer i Firefox er fordi opera er et norsk selskap som har lagt til autocomplete for .no. I firefox kan man trykke Ctrl + Enter istedenfor enter, og da legger den til .com på slutten. Det skal eksistere flere slike snarveier for .net, .co.uk osv, men ikke for .no, siden det ikke er et internasjonalt eller stort toppdomene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...