Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva har folk i mot Internet Explorer?

Anbefalte innlegg

Det er en ekstremt bra sammenligning av IE/Opera og Notepad/Word.

nei det er en ekstremt dårlig sammenligning.

det er ikke så sinnsyk forskjell på disse nettleserene. eneste grunnen til at folk disser IE er fordi det er micrsoft som står bak og at det meste av spyware(virus er rettet mot IE.

sistnevnte er vel stortsett eneste gode argumentet mot IE.

selv bruker jeg IE daglig og firefox på si visst det skulle oppstå kinkie situasjoner. som faktisk forekommer veldig sjeldent! prøvde først the other way around, men opplevde at firefox hadde problemer med mange flere sider en IE.

men firefox skal ha pluss for at du kan customize it akkurat slik du vil ha det. (sliter med og huske norsken her.. :p ) det er noe jeg savner i IE.

opera kom jeg bare rett og slett ikke overens med. lite brukervennlig syns jeg, for mye krims krams og styr. men det er jo bare min personlige mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste ulempe med IE som jeg har merket er

ingen popup-blocker (men der kommer google toolbar inn).

IE har poopup-blocker.

jeg har google toolbar også innstallert bare for og få søkefeltet, kun 2 pop -ups har sneket seg forbi IE sin ifølge popup countern på google toolbar'n.

Lenke til kommentar

uhm, funksjoner..

Tast inn en link, få siden på skjermen. Trenger ikke så mange funksjoner for å få det til.

Kan heller ikke huske sist IE krasjet, så synes det er rart at IE krasjer minst 15 ganger daglig kun hos de som hater microsoft.

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar
Jeg bruker Firefox, og det er nesten utelukkende på grunn av musehjulklikk-funksjonen. Når man klikker en url med musehjulet, åpnes siden i bakgrunnen. Det er en helt genial funksjon, særlig når man f.eks leser en nettavis, så går man over hovedsiden f.eks., og klikker alt man vil lese, så ligger det klart i bakgrunnen når man har gått igjennom den første siden. :)

Har Opera denne funksjonen?

Ja (ganske så sikker). Vet ikke om det er på som standard, og det er mulig at du må konfigurere mouse gesturene (eller hvordan det nå skrives :p) en anelse, men det finner du ut av :)

EDIT:

Kan forøvrig legge til at grunnprinsippene til Opera og FireFox er ganske så forskjellige (IMO); Opera har som mål at brukeren skal ha ett program til sine daglige gjøremål på web, mens FireFox baserer seg på at nettelseren er enkel, men at brukeren har et stort utvalg av utvidelser tilgjengelig.

Reklamen i Opera er forresten så anonym man kan få reklame.

Opera vs. IE

Opera Features and Functions

Why use FireFox (litt ned på siden)

Er forresten ikke enig i argumentet om at en middels PC-bruker flipper ut når IE ikke er standard nettleser. På min gamle ungdomskole ble det byttet til Opera etter mange år med IE. De fleste av elevene i klassen min var heller lite flink med PC'er, men det kom ikke en eneste klage til nettadmin.

Er enig i at Opera kanskje kan være forvirrende for noe til å begynne med, men de fleste klarer seg.

Synes man Opera blir for mye, kan man bruke FireFox. Gir man en person med null peiling på PC IE, Opera og FireFox vil jeg tro at brukeren liker FireFox best siden standardoppsettet er såpass enkelt å forstå.

Folk sier IE er enkelt fordi det er det de ha brukt i mangfoldige år, og da er det klart en omlegging blir vanskelig. Dette blir egentlig det samme som Windows vs. Linux; en er vant til Windows og får derfor problemer med Linux.

Mitt tips er at du bør gi de forskjellige nettleserene en sjangse (en uke eller så er kanskje passe tid) før du eventuelt forkaster den.

PT :)

Endret av PT
Lenke til kommentar

Iexplore tar jo bare funksjoner fra de andre nettleserne :D Hvem var først ute med popup blocker? Kanskje lettere å si hvem som var sist ute :D. Jeg har personlig brukt både Iexplore, Opera og Firefox. Per dags dato bruker jeg Firefox og er fornøyd. Jeg savner kun en funksjon (fra Opera) og det er at du kan komme deg tilbake til der du var hvis nettleser'n tryner (noe som kun har skjedd 1 gang med firefox det snaue 1 1/2 året jeg har brukt det.

Det med å trykke på mushjulet og ting åpner seg i ny tab i bakgrunnen finnes på Opera og Firefox, og kommer sikkert i iexplore 7.0. En ting som jeg helt klart merker meg er forskjellen i tid fra du har klikka f.eks på iexplore ikonet og firefox ikonet. Der snakker vi natt og dag på en treg maskin. En annen funksjon jeg liker i Firefox er administrasjonen av installerte plug-ins.

Det er ikke mange problemer man har lenger. Før var det mange sider som ikke funka i Opera/Firefox. Etter at disse nå har tilpasset seg MS-standarden (som bryter med w3) så har jeg ikke opplevd noe som ikke har funket.

edit:

PS: Død over ActiveX !!! Iexplore uten activex hadde vært deilig tror jeg.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Det er ikke mange problemer man har lenger. Før var det mange sider som ikke funka i Opera/Firefox. Etter at disse nå har tilpasset seg MS-standarden (som bryter med w3) så har jeg ikke opplevd noe som ikke har funket.

Tja.. Vil heller si at det er omvendt :)

Nå som IE har blitt oppgradert med SP2 til XP, følger den faktisk standardene litt mer slavisk enn før. Dette kan føre til at dårlig kodede sider som før funket i IE ikke funker lenger, og folk fatter at det ikke var andre nettlesere som var dumme, men IE selv.

Jeg bruker forresten Opera, og har ikke noe særlig imot Microsoft (så lenge Biller'n klarer å holde seg unna uttalelser som denne :mad:

IE funker fint så lenge man holder seg unna all tredjeparts programvare. Og forresten så anbefaler vi at Windowsbrukere skaffer seg programvare fra tredjepart for å beskytte seg mot spionprogrammer.

Bill Gates tror ikke noen vil klare å vippe Microsoft av nettleser-tronen. Og bruker du bare Microsoft-vare, finnes det ingen sikkerhetshull, mener han.
I neste åndedrag sier Microsoft-gründeren at selskapet ikke har noen konkrete planer om å lansere verken antivirus- eller anti-spionpogramvare med det første, og at det er gode tjenester tilgjengelig fra tredjepartsleverandører.

Finn en feil :hmm:

Endret av PT
Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt hva som er så fantastisk med Opera, jeg har dog prøvd Opera mange ganger, men før eller siden ender jeg alltid opp med IE igjen.

Folk som klager på at Ie kræsjer og slike ting, har jeg aldri forstått hva de gjør for å få det til, slike problemer har jeg ikke hatt siden Ie5 kom ut.

joda for noen år tilbake var det masse problemer med IE, men på det tidspunkt var Opera og div andre nettlesere knapp nokt påtenkt.

Mitt synspunkt er at mange velger bruke Opera fordi det er annerledes, Opera er definitivt ikke raskere enn IE som mange skal ha det til, i hvertfall ikke på de maskinene jeg har prøvd Opera på

IE vil nok styre windows verden på nett i mange år til, helt fortjent spør du meg

:innocent:

Lenke til kommentar
på det tidspunkt var Opera og div andre nettlesere knapp nokt påtenkt.

Nåja. Det eksisterte en hel del nettlesere før IE, som f.eks. Mosaic og Netscape, for å nevne noen. Opera var forresten også temmelig tidlig ute, om ikke akkurat før IE.

OT: Husker ennå da jeg så min første nettside (ca) i 1993 og tenkte i mitt stille sinn at det derre der kom aldri til å slå an. Den ble vist i Mosaic, så jeg fikk jo delvis rett, da... :D

Lenke til kommentar
Jeg har aldri skjønt hva som er så fantastisk med Opera, jeg har dog prøvd Opera mange ganger, men før eller siden ender jeg alltid opp med IE igjen.

Prøvd andre nettlsere, som FireFox?

Folk som klager på at Ie kræsjer og slike ting, har jeg aldri forstått hva de gjør for å få det til, slike problemer har jeg ikke hatt siden Ie5 kom ut.

Jeg opplever helle ikke ofte at IE kræsjer, men jeg synes uansett at Opera og FireFox er mer stabile.

joda for noen år tilbake var det masse problemer med IE, men på det tidspunkt var Opera og div andre nettlesere knapp nokt påtenkt.

Problemer med IE eksisterer fremdeles, og hvis du tar en tur innom Webdesign-delen her på forumet, så finner du nok ut at problemene bla. er dårlig tolking av kode.

mitt synspunkt er at mange velger bruke Opera fordi det er annerledes, Opera er definitivt ikke raskere enn IE som mange skal ha det til, i hvertfall ikke på de maskinene jeg har prøvd Opera på

Min oppfatning er at Opera er generelt raskere, da spesielt på eldre maskiner. Opera er ganske glad i cache, noe som kan virke inn både positivt og negativt, men altfor mye cahce kan få Opera til å sakke akterut.

Og hvis du leser noen av linkene jeg serverte i posten min over, så ser du at der er flere grunner enn hastighet til å gå bort fra IE ;)

IE vil nok styre windows verden på nett i mange år til, helt fortjent spør du meg

IE vil nok ha en stor andel av markedet i lengre tid fremover, men andre nettlesere

vil få stadig større kakebiter etterhvert som folk får øynene opp for alternativene. Dagbladet.no har vært flink til akkurat denne biten.

Jeg sier ikke at Opera og FireFox er perfekte nettlesere som aldri feiler, for det finnes det ikke på markedet i dag, men at IE er laaaangt fra å være god, det stiller jeg selv (<--merk) ingen tvil om.

EDIT: Damn quoting

Endret av PT
Lenke til kommentar
eneste grunnen til at folk disser IE er fordi det er micrsoft som står bak

Nå har du enten bare kommet med et teit svar for å provosere, eller så har du ikke lest tråden. Eller så vet du kanskje bare bedre enn meg hvorfor jeg bruker Opera i stedet for IE. :roll:

Jeg driter i om det er MS eller Opera Software som har laget browseren, jeg bruker den browseren jeg liker best, og det er definitivt Opera. Kan jo nevne at jeg bruker både MS Windows og MS Office og er også flittig bruker av Xboxen min.

uhm, funksjoner..

Tast inn en link, få siden på skjermen. Trenger ikke så mange funksjoner for å få det til.

Nok et gjennomtenkt argument. :whistle:

Jeg setter veldig stor pris på funksjoner som mouse gestures, tabs osv. Etter at man har lært seg å leve med funksjoner som gjør surfingen lettere, går man ikke tilbake. Tenk deg surfing uten scrollhjul, for eksempel. Så det er ikke så svart hvitt som du fremstiller det, en god browser skal ha flere funksjoner enn adresselinje.

Lenke til kommentar

Vel, Opera høres veldig bra ut - til tross for det jeg har sett av den nettleseren. Jeg får "customize" en del, og se om den faller i smak. Hmmm, men reklamen irriterer meg, og er ikke interessert i å betale for den. Uff, får se litt mer på Firefox også.

Lenke til kommentar
Vel, Opera høres veldig bra ut - til tross for det jeg har sett av den nettleseren. Jeg får "customize" en del, og se om den faller i smak. Hmmm, men reklamen irriterer meg, og er ikke interessert i å betale for den. Uff, får se litt mer på Firefox også.

Slik skal det låte :thumbup:

Dumt å avvise nye ting fordi de er uvant ;)

Lenke til kommentar

To ting jeg reagerte på i Opera:

1. Vanlig musepeker når musen dras over tekst, vil ha den der pekeren som er i IE, er det mulig?

2. Når jeg følger en link fra en e-post fra hw.no, kommer jeg til FØRSTE innlegget i tråden. Jeg vil komme til det innlegget det blir varslet om, slik jeg gjorde i IE. Er det mulig?

EDIT: Nummer 2 funker visst av og til. Hmmmm. Funket alltid i IE. Rart. :ermm:

Endret av DevN
Lenke til kommentar

vel, for å komme med min erfaring så fikk jeg problemer i forrige binter med at IE viste siden den skulle såvidt før siden forsvant og det kom 2-3 errors på ca 1/2 sider jeg besøkte, slik at jeg måtte forte meg å trykke på stopp etter at sida var lasta, men før feilmeldinga kom. ca 0,5 sek eller no (lite brukervennlig i lengda)

så sier bare en ting jeg: GO OPERA!!

Lenke til kommentar
Godt poeng sabbath, selv så ha jeg brukt IE helt siden jeg fikk pc.

Har installert Firefox  nettopp, og synes IE er mye raskere tilå loade HW.no og andre sider.

Eneste ulempe med IE som jeg har merket er

ingen popup-blocker (men der kommer google toolbar inn).

Det med at folk hyler og skriker om at det er så usikkert  vet ikke jeg noe om, har selvsagt hatt noen virus, men  nå har jeg kjørt uten virus-program i flere måneder og har ikke noe som helst.

Dersom du oppdaterere windowsen din til service pack2 så vil din IE få popupblocker og den vil også fjerne en del spyware. Har ikke hatt noe problem med IE etter serivce pack2. :thumbup:

EDIT: UFf er det jeg som er ganske trøtt? *Lære meg og trykke next page [2]*

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...