Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva har folk i mot Internet Explorer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du i brukervennlighete legger "å måtte lete i en evighet etter plugins som kopierer operas gode ideer" så er jeg enig ;)

AtW

Med brukervennlighet mener jeg "et enkelt program som gjør det du vil på den letteste måten mulig, uten forvirrende ekstra instillingsmuligheter eller ekstrafinesser. Men hvis man likevel vil ha ekstrafinesser kan man trykke "tools->extensions", og trykke "get more extensions"". Værre er det faktisk ikke. ;)

btw: du vet at man kan skrive about:config i adresselinjen i FF for å få frem mer eller mindre alt av instillinger i et slags registry?

Hehe, neida, seriøst FF er bra det, men synes personlig at det er litt "seigt" i forhold til opera, og det er ikke alltid man vet hva extensionene du leter etter heter. Opera har liksom så mange features du ikke visste du trengte :)

Men vi kan vel enes i at begge gruser IE, så opprettholder vi harmonien ;)

AtW

Lenke til kommentar
Nupe. Firefox ble lastet ned før Opera, og Firefox inneholder (som standard) Java, Flash og Shockwave.

Firefox inneholder ingen av disse. Det Firefox gjør er at den sjekker om disse er installert fra før av på datamaskinen og så legger de til som plugins. Så du har nok installert Java, Flash og Shockwave fra før, sikkert gjennom IE.

Det er jo faktsik disse tilleggs funksjonene som gjør opera nettleser så genial,den er jo mye enklere å bruke en IE6 når en er blitt kjent med den, og da spesielt opera 7.6 beta

Det er vel nettopp dette som er en av svakhetene til Opera. Det går tid før man er fortrolig med grensesnittet. Firefox derimot trenger ingen tilvenning for de som er vant med IE og mange ekstra funksjoner for de som villig til å investere litt tid.

Lenke til kommentar

hmm om dere tror dere har avinstalert IE så tar dere feil, det er nemlig ikke mulig, EI blir brukt også i vanlig mappe jobbing og kopiering, uten IE fungerer ikke XP. SÅ det hjelper utrolig lite å hate det IE blir på pcen din.

Min grunn til å bruke ff er for å slippe virus angrepene mellom browseren, å mye av grunnen til dette er nettop brukere som "hater" windows av forkjellige grunner, eller bare for spenningens skyld. Micorsoft bruker utrolig mengder dollar på å gjøre ie browseren sikker, noe som har vist seg å være vansklig (utalige hotfixer).

Micorsoft har heller ikke noen grunn til å lage programmer utover et os, så at selskaper som opera kan lage et tredjepartisjons programm som selger bra er bare positivt. Som feks partition magic (disk managment) osv.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvet firefox en liten stund og merker med en gang at denne ikke kan samenlignes med opera nettleseren.

Her er følgene punkter jeg savnet:

1.Pagebar

2.innebygd mail-klient

3.venstre panel for bookmarks,mail ,transfers,notes osv

4.dersom en har personal booksmark åpen på venstre side foretrekker jeg split screen ,mappene øvers og linkene under

5.Når netleseren åpnes ,ønsker jeg at den åpnes slik jeg brukte den forige gang

6.tryllestav(wand)

dette var bare noe av det jeg savnet ,skulle det gies pluss til noe med firefox må det i såfall være at den er gratis.

å leite i timesvis ettet plug-ins som alerede er i opera nettleseren gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
1.Pagebar

Kan du forklare hva det er? Er det noe tilsvarende vanlig tab-bar for tabbed browsing? I så fall har FF det, ja.

2.innebygd mail-klient

FF har ingen innebygd mailklient, men den oppsøker default mailklient og sjekker om du har fått mail. Tools -> New message fungerer helt supert.

Jeg begynner å lure på hvor godt du sjekket opp Firefox. Firefox har et venstra panel for bookmarks, history og lignende. Man kan også søke i bookmarks.

6.tryllestav(wand)

Autocomplete av forms er seff mulig i Firefox.

å leite i timesvis ettet plug-ins som alerede er i opera nettleseren gidder jeg ikke.

Man må ikke lete i timesvis. Slik gjør man for å installere en extension i FF:

1. Gå til http://update.mozilla.org (hvis du ikke vet linken, trykker man bare "get new extensions" i FF

2. Bla deg frem til en du liker via menyen til venstre. Sortert i kategorier (chat, developer tools, appearence osv.).

3. Trykk på linken til extensionen, og FF installerer den automatisk.

4. Restart FF hvis det trengs.

PS: Ser man på hva FF har av features hvis man installerer alle extensions, blir Opera ganske kraftig gruset av FF.

Ang. Open Source vs. Privat liker jeg ikke at Opera holder kildekoden for seg selv. Det gjør at status for sikkerhet aldri er helt mulig å få tak i, og personlig føler jeg meg usikker når jeg surfer med noe som ikke er betatestet i fillebiter.

Men vi kan vel enes i at begge gruser IE, så opprettholder vi harmonien wink.gif

Hehe. Agreed. :)

Lenke til kommentar
1.Pagebar

Kan du forklare hva det er? Er det noe tilsvarende vanlig tab-bar for tabbed browsing? I så fall har FF det, ja.

2.innebygd mail-klient

FF har ingen innebygd mailklient, men den oppsøker default mailklient og sjekker om du har fått mail. Tools -> New message fungerer helt supert.

Jeg begynner å lure på hvor godt du sjekket opp Firefox. Firefox har et venstra panel for bookmarks, history og lignende. Man kan også søke i bookmarks.

6.tryllestav(wand)

Autocomplete av forms er seff mulig i Firefox.

Man må ikke lete i timesvis. Slik gjør man for å installere en extension i FF:

1. Gå til http://update.mozilla.org (hvis du ikke vet linken, trykker man bare "get new extensions" i FF

2. Bla deg frem til en du liker via menyen til venstre. Sortert i kategorier (chat, developer tools, appearence osv.).

3. Trykk på linken til extensionen, og FF installerer den automatisk.

4. Restart FF hvis det trengs.

PS: Ser man på hva FF har av features hvis man installerer alle extensions, blir Opera ganske kraftig gruset av FF.

Ang. Open Source vs. Privat liker jeg ikke at Opera holder kildekoden for seg selv. Det gjør at status for sikkerhet aldri er helt mulig å få tak i, og personlig føler jeg meg usikker når jeg surfer med noe som ikke er betatestet i fillebiter.

Men vi kan vel enes i at begge gruser IE, så opprettholder vi harmonien wink.gif

Hehe. Agreed. :)

Jeg skulle ønske jeg kunne ta sceen shout av netleseren min men dette har jeg ikke peiling på hvordan jeg gjør :(

her er en nedlastnings link til opera 7.6 beta ,denne er ikke lansert enna på operas hjemme side.

http://snapshot.opera.com/windows/o760p2_7263.exe

Jeg anbefaler å prøve denne ,den har ikke java og er på 3.7mb

jeg har kjøpt opera 7.54 nettleseren og har derfor ingen reklame.

Men jeg skal prøve å forklare hva pagebar er

1. Oppe på nettleseren er det en egen rad for pagebar, her er det ikon for new page,hver gang du tryker på dette ikonet, åpner det seg en blank side,så her kan du åpne nye sider som legger seg ved siden av hverandre,på pagebaren.

Hver av de åpne sidene har nå fått eget lukke ikon,dersom du har oppe eks 8 sider samtidig og velger å lukke netleseren og restarte maskinen kommer sidene tilbake slik du brukte de sist

3.Forskjellen mellom opera og firefox er:

Når en har bookmarks på venstre side er det en liten tillegsrad på opera der en velger mellom å vise mail ,bookmarks,transfers osv

dersom en velger bookmarks kan en velge split screen i dette bilde ,dette fohindrer at listen blir så lang da mapp ikonene er i øvre del og faveritt sidene er i nedre del av siden

Jeg anbefaler å laste ned å prøve betaversjonen

dersom noen kan fortelle meg hvordan jeg tar screen schot og legger bildet inn her på forumet ,så blir det nok letter og se hva jeg mener

Gå også inn på view øverst på oppgavelinjen og velg customize

her kan en dra opp de ikonene du vanligvis bruker.

Endret av vix
Lenke til kommentar

1. Oppe på nettleseren er det en egen rad for pagebar, her er det ikon for new page,hver gang du tryker på dette ikonet, åpner det seg en blank side,så her kan du åpne nye sider som legger seg ved siden av hverandre,på pagebaren.

Hver av de åpne sidene har nå fått eget lukke ikon,dersom du har oppe eks 8 sider samtidig og velger å lukke netleseren og restarte maskinen kommer sidene tilbake slik du brukte de sist

Jepp, det er det som kalles tabbed browsing. Hvis du ikke klarte å legge merke til at Firefox har det, har du ikke prøvd godt nok.

3.Forskjellen mellom opera og firefox er:

Når en har bookmarks på venstre side er det en liten tillegsrad på opera der en velger mellom å vise mail ,bookmarks,transfers osv

dersom en velger bookmarks kan en velge split screen i dette bilde ,dette fohindrer at listen blir så lang da mapp ikonene er i øvre del og faveritt sidene er i nedre del av siden

Tilleggsrader er noe av det som lettest fyller opp browservinduet med dill, så det er holdt til et absolutt minimum i FF. Dermed må man klikke knappen for history, bookmarks osv. for å få opp den venstre sidebaren. Det er ikke mulig å bruke split screen på det, men jeg skjønner ikke heller vitsen med det.

Når det er gjort hvordan limer jeg inn bildet her?

Add reply -> vedlagt fil :)

Lenke til kommentar

her er en link som vise bilder av opera 7.5 .

http://www.opera.com/docs/screenshots/750/01/

opera 7.6 er nesten lik men har fått ett lukke krys for hver side som ligger på pagebar``en

Dette bildet av opera 7.5 viser 2 rader med pagebar ink søkemotorer ,det holder med 1 rad.

Dersom en trykker på bookmarks på venstre rad kommer det opp en ny rad med siden av denne,som i andre nettlesere ,det er her en kan velge split scren og få mappen øverst og bokkmarkene i nederste del.

Lenke til kommentar
Bruker kun Opera fordi da jeg testet den syntes jeg mulighetene var mye bedre, f.eks å ha en linje med nettsider øverst i Opera, istedet for langs skrivebordet. Alt er mye lettere med Opera.

Og p.g.a mindre spyware o.l så klart-

har du prøvd opera 7.6? der er det også være ett lukke kryss på hver av disse sidene ,sidene du har lukket vil da havne i søpelspannet (nytt ikon på til høyre på denne linjen) der kan du også blokere pop ups på de sidene du har oppe.

will do ;)

Lenke til kommentar
har du prøvd opera 7.6? der er det også være ett lukke kryss på hver av disse sidene ,sidene du har lukket vil da havne i søpelspannet (nytt ikon på til høyre på denne linjen) der kan du også blokere pop ups på de sidene du har oppe.

Hmm. Håper det er mulig å disable de lukke-kryssa på tabs'a.. kan tenke meg mye stress når jeg ved et uhell klikker på en av de mange små 'X'ene når jeg holder på å bytte mellom mange forskjellige sider..

Lenke til kommentar

Det er bare en preview versjon, så kan nok godt hende kryssen går bort da du ikke er eneste som har reagert på det.

Forøvrig er ikke dette noe stort problem i Opera, da en bare kan trykke "ctrl + z" for å gjenåpne lukkede vinduer (eller velge hvilket lukket vindu du vil gjenåpne gjennom menyen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...