Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva har folk i mot Internet Explorer?

Anbefalte innlegg

Så er det også verdt å huske at Firefox' filosofi er å ha en liten nettleser som ikke er stappet full i diverse ekstra funksjonalitet (*peke på opera*), men heller la brukeren selv velge hva man vil ha ekstra.

Savner man en IRC-klient til FF, gå til http://update.mozilla.org og last ned ChatZilla. Savner man en mail-klient, last ned Thunderbird. Trenger man en toolbar for webutviklere, last ned Web Developer Toolbar.

IMO er det bedre å installere slikt etter behov enn å ha en nettleser som er kjempetreig pga. alt for mye ekstradill man uansett ikke trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så er det også verdt å huske at Firefox' filosofi er å ha en liten nettleser som ikke er stappet full i diverse ekstra funksjonalitet (*peke på opera*), men heller la brukeren selv velge hva man vil ha ekstra.

Savner man en IRC-klient til FF, gå til http://update.mozilla.org og last ned ChatZilla. Savner man en mail-klient, last ned Thunderbird. Trenger man en toolbar for webutviklere, last ned Web Developer Toolbar.

IMO er det bedre å installere slikt etter behov enn å ha en nettleser som er kjempetreig pga. alt for mye ekstradill man uansett ikke trenger.

Nå er jo hverken opera stor eller treig (tar vel ikke mer plass en FF, selv med alt det "unødvendige"). Og i tillegg er jo ikke ekstrafunskjonene "i veien"

AtW

Lenke til kommentar
Bruker kun Opera fordi da jeg testet den syntes jeg mulighetene var mye bedre, f.eks å ha en linje med nettsider øverst i Opera, istedet for langs skrivebordet. Alt er mye lettere med Opera.

Og p.g.a mindre spyware o.l så klart-

har du prøvd opera 7.6? der er det også være ett lukke kryss på hver av disse sidene ,sidene du har lukket vil da havne i søpelspannet (nytt ikon på til høyre på denne linjen) der kan du også blokere pop ups på de sidene du har oppe.

Lenke til kommentar
Nå er jo hverken opera stor eller treig (tar vel ikke mer plass en FF, selv med alt det "unødvendige"). Og i tillegg er jo ikke ekstrafunskjonene "i veien"

AtW

Vel, en 16,6MB nedlasting er endel i forhold til 4.7MB for Firefox (da tar jeg med Java, siden det er innebygget i Firefox). Mtp. minnebruk ligger Firefox og Opera likt på ca. 21MB. IE bruker 18MB per åpne vindu, noe som svir litt når man har oppe mer enn 10-15 stk. ;)

Opera starter tregere enn Firefox, samt laster sidene tregere. (Personlig oppfatning, har ikke målt og stresset med det. Hos meg går ihvertfall Opera litt tregere).

Det er jo faktsik disse tilleggs funksjonene som gjør opera nettleser så genial,den er jo mye enklere å bruke en IE6 når en er blitt kjent med den, og da spesielt opera 7.6 beta

Du mener ting som IRC-klient, mail-klient, mulighet til å fintune tabs, reklameblokker (oops, Opera har ikke en sånn), samt den geniale Web Developer toolbar? Oisann, Opera har vel ikke en sånn, nei...

Når det er snakk om brukervennlighet må nok Opera se seg saftig knust av Firefox, du. Nå som de offisielle Firefox-versjonene er på Norsk, er det heller intet hinder der. Har du i det hele tatt prøvd Firefox?

Lenke til kommentar

Jorgis --

Webdeveloper toolbar er noe som er laget FOR Firefox. Du kan ikke begynne å bable om slikt. Har kanskje Firefox Web Developer setups (http://www.opera.com/startup/customize/) ? Oisann, ikke det, nei...

Du kan jo heller ikke si at Firefox har en mail-klient og du lenker til en seperat nedlasting. Altså et program som ikke er relatert til Firefox. På siden med andre ord. Opera, derimot, har en innebygget e-postklient.... hardkodet inn i nettleseren.

Lenke til kommentar
Vel, en 16,6MB nedlasting er endel i forhold til 4.7MB for Firefox (da tar jeg med Java, siden det er innebygget i Firefox).

skivebom, java er ikke innebygget i Firefox, du har bare lastet den ned allerede med Opera først :p

Uten at jeg synes dette er så veldig saklig ang. hva som er best å bruke er Opera mindre i størrelse en Firefox på nedlasting.

Personlig bruker jeg Firefox og er veldig fornøyd med det :thumbup:

Lenke til kommentar
Når det er snakk om brukervennlighet må nok Opera se seg saftig knust av Firefox, du. Nå som de offisielle Firefox-versjonene er på Norsk, er det heller intet hinder der. Har du i det hele tatt prøvd Firefox?

Hvis du i brukervennlighete legger "å måtte lete i en evighet etter plugins som kopierer operas gode ideer" så er jeg enig ;)

AtW

Lenke til kommentar
Hvis du i brukervennlighete legger "å måtte lete i en evighet etter plugins som kopierer operas gode ideer" så er jeg enig ;)

AtW

Med brukervennlighet mener jeg "et enkelt program som gjør det du vil på den letteste måten mulig, uten forvirrende ekstra instillingsmuligheter eller ekstrafinesser. Men hvis man likevel vil ha ekstrafinesser kan man trykke "tools->extensions", og trykke "get more extensions"". Værre er det faktisk ikke. ;)

btw: du vet at man kan skrive about:config i adresselinjen i FF for å få frem mer eller mindre alt av instillinger i et slags registry?

Lenke til kommentar

Du kan jo heller ikke si at Firefox har en mail-klient og du lenker til en seperat nedlasting. Altså et program som ikke er relatert til Firefox. På siden med andre ord. Opera, derimot, har en innebygget e-postklient.... hardkodet inn i nettleseren.

Thunderbird er ikke innebygget i Firefox, nei, men Firefox og Thunderbird er så tett integrert at det ikke er langt ifra. ;)

Lenke til kommentar

Opera eller Firefox, det for bli en smakssak. Bare bruk noe annet en IE!!

Det tror eg ivertfall er en konklusjon av store deler av denne tråden. Noen liker funksjoner, andre liker noe annet. Det blir som å si att eg liker bedre druer, mens du liker best pære... ;)

Sjøl har eg akkuratt kjøpt Opera. På tide å donere noen kroner til de folka som har gjort livet mitt lettere å surfe i ganske mange år allerede ;)

Har ikkje prøvd FF, men det virker som de har roen de også.. men når eg er fornøyd med Opera, hvorfor bytte?

bunnlose

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...