Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva har folk i mot Internet Explorer?

Anbefalte innlegg

Roadrunner7: Det er en vesentlig forskjell i rendringen: Opera/Firefox rendrer siden mens du ser, og det kan helt riktig være lett å trykke feil.

Men i IE må du VENTE, med en TOM skjerm, mens siden rendres. Det er forskjellen. Mens Opera/Firefox rendrer kan du faktisk begynne å lese og klikke. I IE står du jo ofte fast med en tom skjerm, selv om det er helt uvesentlige deler av nettsiden som ikke er lastet ferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har intet mot IE unntatt at den er veldig treg. Hjemmesider som kun akspeterer IE er jeg derimot ikke tilhenger av. På "Dinsides" annonse for En Samsung 700 for Tele2 får jeg beskjed om at kun IE er godkjent for dette himmelske målet. Hvordan kan et selskap som benytter sin minimalistiske stilling som et salgsargument gå inn for et selskap som er noenlunde enerådig i markedet.

Lenke til kommentar

Og en ting til angående Mozilla: Popup-blockeren fungerer dårligere enn den i IE. Prøv å surfe litt rundt på den site'n jeg refererte i forrige innlegg (brighthand), så kommer det en popup, selv om jeg i innstillingene har sagt at jeg ikke vil ha popups.

Så ut fra mine erfaringer så er slett ikke Mozilla og Firefox så gode som folk vil ha det til. IE har kanskje ikke fullt så mange funksjoner, men de som er der fungerer i hvert fall. Alt i alt så virker det som om IE er mer stabilt og kompatibelt.

Opera, derimot, har jeg ikke funnet noe galt med, utenom at browseren og newsreaderen ikke er to separate programmer.

Men jeg tok visst feil angående scrollehjulet. Her på jobb fungerer visst alle sidene som de skal angående det. Det er visst bare hjemme det er enkelte sider der scrollehjulet ikke fungerer. Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem...

Lenke til kommentar

Internet Explorer er bedre enn Opera, Safari og Firefox på enkelte områder. Kontra Firefox er IE raskere til å vise kompliserte tabeller og ofte raskere til å kjøre javascript. Og IE under SP2 har vist seg å være svært robust, mer robust enn både Firefox og Opera.

Men å bruke IE er det samme som å fremdeles sverge til Walkman. Nettleseren er fullstendig utrangert og mangler mange av de flotte funksjonene til Opera og Firefox. Jeg er sikker på at det finnes flere tusen innlegg på hardware.no som viser til fordelene med disse og manglende i IE.

Det er likevel et tema jeg vil trekke frem her som har fått lite oppmerksomhet i denne tråden. Og det er at IE faktisk er en bremsekloss for utviklingen på internett.

Fordi:

• IE støtter ikke alpha-channel i png bilder. Demonstrasjon
    IE har også en tendens til å tolke gamma informasjonen feil.
  • CSS1 og CSS2 støtte i IE er svært mangelfull. Demonstrasjon
    Det er helt utrolig at Microsoft har oppdatert IE gang på gang på gang uten å ha fikset mange av de problemen nettleseren har med CSS.
  • XHTML er fremmedspråk for IE. Enda XHTML har vært en anbefalt standard siden 2000.
  • Microsoft har en tendens til å gå sine egner veier uten å samle støtte fra andre aktører og dermed låse brukerne til sin teknologi. Eksempel: Passport (gikk heldigvis på trynet), ActiveX.
  • Absolutt ingen støtte for CSS3. Safari og Firefox støtter allerede store deler av CSS3.
  • Microsoft har kunngjorde at de ikke ville ha flere oppdateringer av IE. Siste oppdatering var bare tilgjengelig for brukere av XP. Og neste versjon blir sannsynligvis bare tilgjengelig for de som spanderer penger på Longhorn.

Resultatet er at alle sidene på internett må lages dobbelt. En gang for IE og en gang for de andre nettleserne. Og vi får en web for moderne nettlesere og et annet web for utrangerte nettlesere som IE.

Jo raskere andelen av Mozilla, Opera, Safari brukere går opp, jo raskere må Bill og hans kompanjonger gjøre noe med sin nettleser.

Lenke til kommentar

Liker IE best, den er installert fra før og føler ikke at jeg mangler noe funksjonalitet. Funker også på alle verdens sider. Folk som merker forskjell på hastighet på browsere sitter for mye på internett, eller mest sannsynlig er befengt med tvangstanker om at IE er piss. Synd med all spywaredrittet som lages for å infisere IE, men så lenge man holder seg unna supershabby sider, så burde det ikke være et problem.

Lenke til kommentar
Liker IE best, den er installert fra før og føler ikke at jeg mangler noe funksjonalitet. Funker også på alle verdens sider. Folk som merker forskjell på hastighet på browsere sitter for mye på internett, eller mest sannsynlig er befengt med tvangstanker om at IE er piss. Synd med all spywaredrittet som lages for å infisere IE, men så lenge man holder seg unna supershabby sider, så burde det ikke være et problem.

Nesten så jeg er fristet til å begynne å lage w3c-kompatible-sider som ser hore ut i IE av prinsipp, bare for å slippe det argumentet. IE støtter ikke CSS skikkelig, ikke XHTML, Jacascript er ganske brekt hos IE, PNG-bilder behandles ikke ordentlig, og det er diverse tilkninger av html som strider mot w3c.

AtW

Lenke til kommentar
Liker IE best, den er installert fra før og føler ikke at jeg mangler noe funksjonalitet. Funker også på alle verdens sider.  Folk som merker forskjell på hastighet på browsere sitter for mye på internett, eller mest sannsynlig er befengt med tvangstanker om at IE er piss. Synd med all spywaredrittet som lages for å infisere IE, men så lenge man holder seg unna supershabby sider, så burde det ikke være et problem.

På 50-tallet trodde sjefen i IBM at verden bare trengte 3 datamaskiner, én i USA; én i Europa og én i Asia.

Vanskelig å vite om du trenger ekstra funksjonalitet før du har testet det grundig :)

Endret av satyrium
Lenke til kommentar
Jeg bruker news mye, og Outlook Express var ikke så godt til det. Opera fungerer bra på news, så derfor bruker jeg det. På news vil jeg ha et bestemt oppsett, men dette oppsettet vil jeg ikke ha når jeg surfer på internet. Hadde bare news og browser vært to separate programmer, så kunne jeg brukt Opera til begge deler. Men jeg får jo ikke ordnet Opera slik at jeg kan ha to instanser oppe samtidig, med forskjellig konfigurasjon :(.

Jeg har hvertfall installert to like opera versoner i forskjellig mappe, og de har forskjellige instillinger. De kan jeg ha oppe samtidig hvis jeg vil, så skjønner ikke at det er noe problem.

Lenke til kommentar
føler ikke at jeg mangler noe funksjonalitet.

Det følte ikkje eg heller, men etter og blitt så lei av alle forksjellige ekstra menyane som til slutt omtrent fylte heile skjermen (uten og vert på shady sider) så prøvde eg Opera og nå får eg heilt angst bare eg ser IE får ikkje gjordt noen ting der... Veldig tungvindt. Blir nesten som å sitte i Linux og trykke i shell imot og sitte i windows og skli rundt med musa, mykje lettare og bedre :D

Beklager aller Linux fans der ute men har ikkje heilt fått sansen, sjølv om suse 9 er greit nok det.. Ver så snill og ikkje gjer detta om til en linux vs windows debatt, brukte det bare som ei sammenlikning.

Lenke til kommentar

Jeg er tilhenger av IE i microsoft basert miljø, enkelt, greit, har det jeg trenger.

Har testet Opera og firefox også, hadde jeg vært mer anti ms hadde jeg garantert likt en av de bedre, men jeg skal ikke begi meg ut en anti eller anti anti ms diskusjon.

go IE!!

Lenke til kommentar
Jeg har hvertfall installert to like opera versoner i forskjellig mappe, og de har forskjellige instillinger. De kan jeg ha oppe samtidig hvis jeg vil, så skjønner ikke at det er noe problem.

Takk for tipset. Det skal jeg prøve...

Edit: Og til dere som skriker så høyt om at IE er så usikkert og ustabilt: Her er bevis for at det i hvert fall er mer stabilt enn de andre: http://www.internetnews.com/security/article.php/3425631

"All browsers (Mozilla, Firefox, Netscape, Opera, Lynx and Links) but Microsoft Internet Explorer kept crashing on a regular basis due to NULL pointer references, memory corruption, buffer overflows [and] sometimes memory exhaustion, taking several minutes on average to encounter a tag they couldn't parse"

"the quality of core code appears to be far better than that of its 'secure' competitors"

Og husk at vi snakker om siste versjon av IE, så ikke kom med historiske utsagn som ikke stemmer lenger, slik mange anti-MS folk gjør hele tida!

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Jeg er tilhenger av IE i microsoft basert miljø, enkelt, greit, har det jeg trenger.

Har testet Opera og firefox også, hadde jeg vært mer anti ms hadde jeg garantert likt en av de bedre, men jeg skal ikke begi meg ut en anti eller anti anti ms diskusjon.

go IE!!

Det er litt latterlig å tillegge alle som ikke bruker IE en "anti-ms"-mening. Nå er det faktisk slik at IE er dårligere, ike slik at man er "anti-ms" for enhver pris.

AtW

Lenke til kommentar
Nå er det faktisk slik at IE er dårligere, ike slik at man er "anti-ms" for enhver pris.

AtW

Det var da litt av en påstand. Som jeg viser til tidligere, og selv har erfart, så er IE mer stabilt og mer kompatibelt enn de andre browserene. Litt færre funksjoner betyr ikke nødvendigvis dårligere...

Lenke til kommentar

go IE!!

Det er litt latterlig å tillegge alle som ikke bruker IE en "anti-ms"-mening. Nå er det faktisk slik at IE er dårligere, ike slik at man er "anti-ms" for enhver pris.

AtW

hvis det er dårligere, så si hva som er dårligere på en saklig måte med begrunnelser som bunner i noe intelligent og ikke bare tomme ord.

Lenke til kommentar
hvis det er dårligere, så si hva som er dårligere på en saklig måte med begrunnelser som bunner i noe intelligent og ikke bare tomme ord.

Ser ikke at du har begrunnet din påstand heller, ikke kast stein i glasshus vet du ;)

Hvorfor er Ie og foretrekke i MS-miljø kontra andre leser?

Endret av agvg
Lenke til kommentar

det er vel forklart nok av ganger i denne tråden, ymse features mangler, samt at den er en eneste stor sveitserost.

nye sikkerhetsvarsler omhandler stort sett hvilken ny bug man nå har funnet i IE, hvor lenge Microsoft har visst om denne uten å gjøre noe med den, og en testside som viser hvordan denne rammer deg.

det begynner å nærme seg patetisk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...