Mr_Tiger Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Lurte på om der går og ha både norsk og engelsk xp på nettverket? Jeg har en server med server2000(engelsk) og to maskener med xp(engelsk) Den siste maskinen har norsk xp og den klarer jeg ikke å få på nett. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Skal ikke ha noen betydning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 OSI modellen har ikke noe forhold til språk. Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 De fleste nettverk i Norge har en server med engelsk språklig OS og norsk windows på klientene. Ser ingen problemer med dette, med mindre du kun kan et av språkene selv. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Dersom du skal kjøre noe active directory opplegg med roaming profiles kan det bli litt kluss siden de forskjellige versjonene har forskjellig navn på mappene (noe som for øvrig er helt tullete. Norske versjonen burde beholde originale mappenavn) Endret 23. oktober 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Dersom du skal kjøre noe active directory opplegg med roaming profiles kan det bli litt kluss siden de forskjellige versjonene har forskjellig navn på mappene (noe som for øvrig er helt tullete. Norske versjonen kunne behold originale mappenavn) Dette er noe av det mest tullete jeg har hørt. Registeret i windows er på engelsk uannsett hvilket språk GUI'et er på. Jeg må bare gratulere for jeg har hørt mye rart i min tid. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Dette er noe av det mest tullete jeg har hørt. Registeret i windows er på engelsk uannsett hvilket språk GUI'et er på.Jeg må bare gratulere for jeg har hørt mye rart i min tid. Nå har jeg aldri sagt noe om registeret? Jeg snakker om system-mapper på harddisken. "Application data" "Local settings" etc. Jeg snakker faktisk av erfaring. Husker ikke det konkrete eksempelet, men det var i alle fall så problematisk at jeg valgte å slutte å bruke roaming profiles på hjemmenettverket, fordi den ene PC'en hadde norsk windows. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Jeg har ikke påstått at du har nevnt registret. Jeg sa at registret er på engelsk uannsett hvilket språk GUI'et har. Mitt utsagn. Ville ikke presse på deg noe du ikke hadde sagt. Sorry. Skulle vel vært et linjeskift der. Roaming profiles er NT4 teknologi. I dag (Win2k3) brukes DFS for samme jobb og den er dønn stabil for klienter i kombinasjon med synkroniseringsmapper. Da kan klienten ta med seg maskinen hjem og jobbe med sitt. Synkronisering kan fåregå over internett eller når klienten kommer inn i domenet igjen. Vi bruker å sette at klienten får 50 pålogg før han må inn til domenet igjen. Funker som bare det. Roaming profiles blir for belastende over internett. En profil kan jo bli svært stor. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Du siterte meg og sa at det var tull, noe som er helt feil. Jeg skrev at det KAN bli litt kluss hvis han skal gjøre det jeg skrev. Det er mulig å unngå det, men det fører til en del knoting. Merk at trådstarter har win2000 - og dermed ikke mulighet for å bruke DFS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Merk at trådstarter har win2000 - og dermed ikke mulighet for å bruke DFS. Lurer på hva denne linken fra Microsoft sier. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Nå skal jeg være forsiktig med å rote med noe nettverksrelatert, men kan det være så enkelt som at de engelske maskinene per default tilhører arbeidsgruppen Workgroup, mens den norske tilhører gruppen hva den nå heter standard i norske Windows, og derfor ikke "ser" gruppen serveren er i? Det problemet hadde vi. Løsningen var å gå inn på Systemegenskaper (høyreklikk på Min Datamaskin på Startmenyen og velg Egenskaper.) Så velger du Datamaskinnavn og klikker på Endre, og der sørger du for at maskinen tilhører samme arbeidsgruppe som serveren. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Spørsmål til trådstarter. Har du satt opp domene? Har du satt opp Reversed lookupzone i DNS til å peke til seg selv? Pr. default er DNS kun satt opp med forward lookupzone. DHCP satt opp med de rette verdier? Brukes serveren som en gateway for klienter? Hvis serveren kommer seg på Internett skal jo klientene også komme seg også dit via serveren. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Spørsmål til trådstarter.Har du satt opp domene? Har du satt opp Reversed lookupzone i DNS til å peke til seg selv? Pr. default er DNS kun satt opp med forward lookupzone. DHCP satt opp med de rette verdier? Brukes serveren som en gateway for klienter? Hvis serveren kommer seg på Internett skal jo klientene også komme seg også dit via serveren. Jeg har fått det til nå. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Jeg har fått det til nå. Fortell oss gjerne hvordan. Det kan være nyttig for andre i samme situasjon. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå