Gå til innhold

Hvordan gjøre AGP 2x om til AGP 4x?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper det er noen her som kan hjelpe meg med dette:

For å gjøre det kort, så vil jeg gå rett på sak:

Har kjøpt et stk Gainward GeForce4 Ti4600 GS-kort. Jeg la inn all nødvendig software fra Gainward. Deretter klikket jeg på Gainwards egen "Expert Tool", og valgte deretter "Information".

Der står det på tredje linje fra toppen at:

Bus Type: AGP 2x Sideband Addressing

Betyr det at AGP-bussen min kjører på 2x istedenfor 4x som jeg vil ha den til å gjøre?

Er det en rask måte å finne ut om AGP-porten min kjører på 2x eller 4x?

Dersom dette betyr at jeg kjører på 2x - er det en måte jeg kan sette AGP-porten til å kjøre 4x?

Jeg har vært i Bios'en og sett at AGP-valget var satt til 4x, og det var det.

Jeg har en PIII 1GHz prosessor av ny type (ser ut som en Tualatin (eller noe slikt!), denne sitter på et stk. Asus CUSL2-hovedkort med biosoppdatering nr 8 ett eller annet - husker ikke akkurat nå i farten. Har overklokket denne lett til å kjøre på 1200MHz + Ti4600 kortet kjører på 315 x 690 - er mer å gå på, men dog lell :smile:

Har lastet ned og kjørt 3DMark 2001 SE på default settings og skrudd av alt som jeg kan (alle kjørende programmer unntatt Explorer, ingen AA og Vsynk av++)-det ga meg en score på 7729.

Er på MadOnion.com GamersHQ... akkurat nå som Active Project under navnet "A Gainward Ti4600GS on a PIII1000/133"

Og det jeg da lurer på er om dette resultatet mitt stemmer bra med min mistanke om at jeg har 2x AGP istedenfor 4x.

Jeg beklager at denne posten kanskje er litt forvirrende satt opp, har holdt på en stund og lest i manualer og lurt og klikket rundt som en gal og siden jeg bare blir mer og mer interessert i å vite hva jeg har - vel, da tenkte jeg at jeg skulle spørre noen som kanskje viste med sikkerhet hva man bør gjøre!?

Det er svært godt mulig at allt er som det skal være, og da må jeg bare beklage denne unødvendige forespørselen, men dersom dette er tilfelle... - er det noen her inne som vet noe som kan opplyse meg om hvordan situasjonen er?

Uansett - ha en flott søndagskveld alle sammen!

Med vennlig hilsen

Ice T.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan ikke gjøre et agp 2x kort om til et agp 4xkort. du kan jo prøve å overklokke det... men er det noen vits i? sjansen for å drepe kortet er overhengende

om begrensningen ligger i agp-porten på hk'et (at kortet er 4x og sloten er 2x), så er det det samme som gjelder her.

om du leser litt mer i manuallen for hk og skjermkort så finner du sikkert ut av ting

håper du skjønte noe av dette :smile:

Lenke til kommentar

Hei Roald Hansen!

Jeg tror det ble en liten misforståelse her. Mitt Asus CUSL-2 kort HAR AGPx4 - det er en AGP-Pro port, men både manualen og Asus sin hjemmeside sier at porten er AGP4x ready. Mitt tidligere grafikkort kjørte på AGP4x, men dette nye Gainward Ti4600 GS kjører av en eller annen grunn på AGP2x!!!??

Altså, både AGP-porten på hovedkortet mitt og det nye grafikkortet er AGP4x sertifisert.

Har pratet med Gainward i USA (aldri noe svar å få fra Gainward Europa) og ble da fortalt at ja, det var et ikke uvanlig "problem"!

Løsningen ville da - i henhold til Gainward, å finne og installere en nyere AGP-driver til hovedkortet eller å sette CMOS til AGP4x. Vel, CMOS er AGP4x enabled - da er det bare å finne en ny AGP-driver da tenkte jeg.

Vel, har ikke funnet noen ny AGP-driver hos verken Asus eller Intel! Pokker! :smile:

Så, du sjønner, det er ikke snakk om å gjøre om et AGP2x kort til å bli et AGP4x kort - både hovedkortet og grafikkortet er AGP4x-ready!

Og da er jeg tilbake til begynnelsen igjen - hvordan i svarte :smile: får jeg grafikkortet mitt til å kjøre AGP4x igjen?

Er det noen andre her inne som har opplevd det samme og som kanskje har funnet en løsning?

Nå føler jeg at alt jeg kan gjøre er å vente til Intel eller kanskje Asus lager en ny AGP-driver som ordner dette "problemet".

Det er slett ikke sikkert at det er så stor forskjell mellom å kjøre i 2x istedenfor 4x, men personlig tror jeg en god del ytelse kan hentes inn med å kjøre grafikkortet i full 4x.

Uansett, takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt, følte bare at du misforsto en del av innholdet. :smile:

Ha en god kveld alle sammen!

Ice T.

Lenke til kommentar

Din CPU er ikke Tualatin. Da ville den ikke kunne kjøre på et CUSL2.

At du ikke kan kjøre AGP4X skyldes at brikkesettet (i815E) automatisk slår ned til AGP2X når du overklokker over en viss FSB-frekvens. Husker ikke helt riktig hvor, men det er rundt 140MHz et sted.

Du skal ikke bry deg mere om det. AGP4X er ikke merkbart bedre enn AGP2X, du vil ikke merke forskjell, ikke engang ved benchmarks. Uansett er det bedre for ytelsen at du kan kjøre CPUen din raskere.

Så, eneste "fix" er å klokke ned. Og det bør du ikke gjøre.

Lenke til kommentar

Takk Kjetil!

Aner du noe om hvor stor forskjellen er - jeg mener, vil man som bruker merke noen forskjell, eller er det bare under div. tester man ser forskjell?

Hele dette innlegget skyldes bare at siden mitt gamle Asus GeForce 256DDR kjørte på AGP4x - vel, da skal selvfølgelig også dette nye fartsvindunderet også gjøre det liksom :smile:

Det blir på en måte feil når nye produkter kommer ut og disse går tilbake i tid til en AGP2x verden når vi nå snakker om AGP8x... strange!

Men nå er i alle fall nysgjerrigheten min vekket og den krever et svar - tror jeg vil forsøke å prate litt med Nvidia og Intel før jeg gir meg :smile:

Uansett - takk for svar og god kveld alle sammen! :smile:

Ice T.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-20 23:51, egilso skrev:

Din CPU er ikke Tualatin. Da ville den ikke kunne kjøre på et CUSL2.

At du ikke kan kjøre AGP4X skyldes at brikkesettet (i815E) automatisk slår ned til AGP2X når du overklokker over en viss FSB-frekvens. Husker ikke helt riktig hvor, men det er rundt 140MHz et sted.

Du skal ikke bry deg mere om det. AGP4X er ikke merkbart bedre enn AGP2X, du vil ikke merke forskjell, ikke engang ved benchmarks. Uansett er det bedre for ytelsen at du kan kjøre CPUen din raskere.

Så, eneste "fix" er å klokke ned. Og det bør du ikke gjøre.

ja på systemet ikke så mye på grafikken.

Kjetil

Lenke til kommentar

Tusen Takk Jason!

Jeg fant noen oppdatterte *.inf-filer, men ante ikke helt hva disse inneholdt. Tror rett og slett jeg skal prøve å oppgradere til nyere versjon av denne - kanskje noe blir anderledes da? :smile:

Var på Guru3D.com's hjemmeside og fant disse under Intel-drivere - fant ingen rene AGP-drivere, men den *.inf-saken var der.

Takker og bukker!

Takk til dere alle sammen som tar tid til å svare på innlegget mitt og fortsatt god kveld til alle sammen! :smile:

Ice T.

Lenke til kommentar

Dette irriterer nok noen men pytt..

Kjøper du et merke som har vært på markedet lenge, et merke som er til å stole på, et merke som gjerne koster litt mer FÅR du gjerne litt "mer" og litt mindre problemer...

Jeg mener Asus er et slikt merke og jeg kjøpte mitt ASUS 8200 Deluxe for 3000kr mens billigkort uten noen deluxe option kostet ned mot 2000kr og jeg angrer slett ikke

Lenke til kommentar

Hei egilso

Ja, jeg er fullstendig klar over at min PIII ikke er en Tualatin - det jeg mente var at når jeg ser på prosessoren, så er nesten hele overdelen til den dekket av en sølvblank plate som gjør montering av en kjøler og det å oppnå god kjøleeffekt til bare en drøm! :smile:

De andre PIII'erne jeg har hatt hadde en liten firkant i midten av prosessoren. Denne er mye mer min smak.

Takk for alle innlegg!

Ice T.

Lenke til kommentar

Hei Telcontar!

Var det ikke større forskjell mellom 2x og 4x AGP?

Da var det jo slett ikke mye for meg å stresse meg sånn opp for!

Synes selv at dette Gainward kortet har gitt meg sinnsykt mye bedre bildekvalitet enn hva det tidligere Asus-kortet ga meg og det er faktisk utrolig kult å kunne sette på "alt" for å få best mulig bildekvalitet - de fleste av spillene mine har blitt mye mer detaljrike og MYE penere å se på!

Uansett - takker for alle innlegg og tipps!

Ice T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...