Gå til innhold

IP-adresse på Red Hat 7.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-19 21:16, Langbein skrev:

Er det ikke en kommando som heter 'netconfig' på Redhat. Kjekt gui hvor du kan fikse alt sånt, må vel være root for å endre ip ihvertfall.


 

Dette er ikke satt opp på maskinen fra før av, så jeg skal ikke endre IP. Men jeg bruker samme commando for å legge til IP-instillinger for første gang?

Lenke til kommentar

Vel, om du allerede har satt opp eth0 med en ipadresse gateway osv kan du enkelt sette opp en ekstra med f.eks

ifconfig eth0:1 ip.add.re.sse

 

om du eventuelt gjør noe feil eller noe annet krøllkan du ta den ned med ifconfig eth0:1 down

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 23:20, Booth skrev:

Vel, om du allerede har satt opp eth0 med en ipadresse gateway osv kan du enkelt sette opp en ekstra med f.eks

ifconfig eth0:1 ip.add.re.sse


om du eventuelt gjør noe feil eller noe annet krøllkan du ta den ned med ifconfig eth0:1 down


 

Jeg har ikke satt opp eth0

Kan du gi meg et hint - hvordan gjør jeg det? :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du har lasta inn modulen for nettverkskortet, så prøv med "ifconfig eth0 IP", f.eks

"ifconfig eth0 192.168.0.1"

Hvis du får feilmeldinger kan det være at ikke riktig modul for nettverkskortet er lastet.

Ellers ville jeg, som det ble tidligere nevnt, prøvd netconfig. Er ikke så godt kjent med Redhat, men i Slackware er det i hvert fall netconfig...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 23:30, Zofuzz skrev:

Hvis du har lasta inn modulen for nettverkskortet, så prøv med "ifconfig eth0 IP", f.eks

"ifconfig eth0 192.168.0.1"

Hvis du får feilmeldinger kan det være at ikke riktig modul for nettverkskortet er lastet.

Ellers ville jeg, som det ble tidligere nevnt, prøvd netconfig. Er ikke så godt kjent med Redhat, men i Slackware er det i hvert fall netconfig...



 

Hvordna kan jeg sjekke hvilken modul for nettverkskortet som er lastet?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 23:56, Langbein skrev:

Sorry! Kommandoen heter 'netcfg', ikke 'netconfig'. Jeg hadde som sagt ikke tilgang til linuxburken min istad.


Ellers hadde du også fått tilgang til det via 'control-panel'. Er vel en link til det på desktopen i kde.


 

Tja, det er en kommando som heter "netconfig" også i Red Hat :smile:

Lenke til kommentar

Nå har du sikkert fått det til med netconfig / netcfg , men for å ta det litt sånn "for neste gang" greie, noe som vil fungere på alle linux distro'er er;

ifconfig eth0 ip netmask maske

route add default gw GATEWAY netmask 0.0.0.0 metric 1

 

eks; hvis gateway'en/routeren din er 192.168.0.1, og linux burken din skal ha ip 192.168.0.2, og du bruker dns serverene til telenor (eksempelet bruker usubnetta ip nett);

 

ifconfig eth0 192.168.0.2 netmask 255.255.255.0

route add default gw 192.168.0.1 netmask 0.0.0.0 metric 1

echo nameserver 193.212.1.10 >> /etc/resolv.conf

echo nameserver 193.212.1.11 >> /etc/resolv.conf

 

 

Vet ikke om dette var nyttig for deg, eller for noen, kanskje, kanskje ikke :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 11:44, jean skrev:

Nå har du sikkert fått det til med netconfig / netcfg , men for å ta det litt sånn "for neste gang" greie, noe som vil fungere på alle linux distro'er er;

ifconfig eth0 ip netmask maske

route add default gw GATEWAY netmask 0.0.0.0 metric 1


eks; hvis gateway'en/routeren din er 192.168.0.1, og linux burken din skal ha ip 192.168.0.2, og du bruker dns serverene til telenor (eksempelet bruker usubnetta ip nett);


ifconfig eth0 192.168.0.2 netmask 255.255.255.0

route add default gw 192.168.0.1 netmask 0.0.0.0 metric 1

echo nameserver 193.212.1.10 >> /etc/resolv.conf

echo nameserver 193.212.1.11 >> /etc/resolv.conf



Vet ikke om dette var nyttig for deg, eller for noen, kanskje, kanskje ikke :wink:


 

Hei!

 

Jeg har nå prøvd dette, men fikk følgende feilmelding:

 

SIOCSIFADDER: Ingen slik enhet

etho: Unknown Interface: Ingen slik enhet

SIOCSIFNETMASK: iNGEN SLIK ENHET

route: Oppslag av vertsnavn feilet

 

Setter pris på om noen har en idè om hva jeg nå kan gjøre. :smile:

 

Er det mulig at nettverkskortet ikke er installert? Hvordan får jeg sjekket det?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: script på 2002-05-20 12:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 12:29, jean skrev:

Jepp, det er veldig mulig, in fact, det er feilen.. Det vil si, feilen er at nettverkskortet ikke er oppe og går, av en eller annen grunn.. Har du oppgradert kernelen din noen gang? Hva slags nettverkskort har du?


 

kernelen har jeg ikke oppgradert.

Jeg har et 3Com Etherlink III.

 

Er det noen plass jeg kan sjekke om maskinen virkelig har "oppdaget" dette kortet?

 

Og ja; takk for alle tips underveis... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...