Gå til innhold

Mulighet for "cluerating" ?

Anbefalte innlegg

Det er mange folk på forumet her, og desverre også mange som ikke helt vet hva de snakker om. Dette kan være forvirrende for folk som spør om hjelp til ting, og får ørtenhundre svar, der noen er bra, noen er dårlige, noen er ubrukelige og av og til noen som kan være farlige å gjøre.

Er også ganske irriterende når man innimellom blir motsagt av en eller annen tulling som har sett Hackers-filmen, og er instant ekspert på alt som har med data å gjøre.

Hadde det vært mulig å lagt til et slags cluerating system, så folk lettere kan se hvem som vet hva de snakker om?

Jeg er klar over at dette isåfall vil bli ganske stort og komplisert (for eksempel en som er god på windows er ikke nødvendigvis ekspert på digitalkameraer), og kan slå skjevt ut (rating-wars *ugh*) om det er bygd feil.

Det jeg vil med dette innlegget er å høre tanker og få litt diskusjon rundt dette, for å få bedre innsikt i ideen, finne problemer, og eventuelt løsninger på de problemene som kan oppstå med et slikt system. Se på det som et tanke-eksperiment, ikke et konkret forslag ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Høres jo vel og bra ut, men kan bli litt stress.

Det som faktisk hadde fungert, på en enkel og grei måte, er hvis hw.no og resten av søstersidene hadde "certificates" som enkelte brukere kunne hatt i signaturen, hvis de utmerket seg spesielt i noe. F. eks. for overklokking, videokameraer, mp3-spillere osv.

Det hadde vært noe det. :)

Lenke til kommentar

wh1te sin måte hadde nok fungert best, men det Terrasque snakker om er også en god idè.

Som vi har diskutert før så er muligheten for at dette rating systemet blir misbrukt stor, og har vel egentlig vært grunnen til at hw.no ikke har innført dette.

wh1te sin idè likte jeg egentlig :)

Lenke til kommentar

selv om man kan mye så er man ikke ufeilbarlig. Hva om jeg har en utmekelse i skjerm og sier noe som er helt på trynet til en nybegynner. Skal han da vektlegge mitt svar opp mot de tre andre som mener dette er feil?

Hva med å kvalitetssikre de som har fått en utmerkelse? Selv om noen kan masse om PU idag er det ikke sikkert de er oppdatert om et halvår.

Poenget mitt er at dette systemet er ikke veldig vanntett. Jeg mener at man skal ta alt man hører på et slikt forum med en klype salt, og heller se etter tendenser i summen av svar, ikke stole blindt på ett bestemt innlegg eller en bestemt person.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

QUOTE (DesertGlow @ 19/10/2004 : 21:47)
Problemet med en "cluerating" er at det er noe som faktisk må rate de forskjellige brukerne, og da kan man oppleve at folk får mange "fake" ratings.

Trenger ikke være "noe" som rater, heller "noen".

Tror dette hadde vært en god måte å heve standarden i poster på. Gir noen noe annet å strebe etter enn postcount.

Lenke til kommentar

Bra at folk likte ideen, og bra med konstruktive svar :-)

wh1te, likte ideen din ganske bra :-) Enkel og grei å utføre.

men det er også andre måter man kan gjøre ting på. For eksempel en multiple-choice quiz ;) La oss si 50 poster for å kunne ta <emne> 1. 100 posts og <emne> 1 for å kunne ta <emne> 2. Og videre oppover. I tillegg kunne man hatt det slik at de som har 2 kan gi forslag til spørsmål for 1, 3 for 2 osv.. Dette ville hatt den fordelen at man slipper at moderatorene springer rundt og holder orden på det.

selv om man kan mye så er man ikke ufeilbarlig. Hva om jeg har en utmekelse i skjerm og sier noe som er helt på trynet til en nybegynner. Skal han da vektlegge mitt svar opp mot de tre andre som mener dette er feil?
Hva med å kvalitetssikre de som har fått en utmerkelse? Selv om noen kan masse om PU idag er det ikke sikkert de er oppdatert om et halvår.

Poenget mitt er at dette systemet er ikke veldig vanntett. Jeg mener at man skal ta alt man hører på et slikt forum med en klype salt, og heller se etter tendenser i summen av svar, ikke stole blindt på ett bestemt innlegg eller en bestemt person.

Jeg har da aldri sagt at det ville være vanntett :) Og det er menneskelig å feile. Hvis det får deg til å føle deg bedre, tenk heller på % sjangse for at svaret er riktig. Ved høyere rating vil også den % sjangsen stige. Bedre? ;)

Lenke til kommentar

Alt hvor antall poster telles, gir grobunn for det som kalles postcount-horer. Alt hvor man skal få rating fra forum-medlemmer, fører fort til enten at noen blir politisk og prøver å skaffe seg masse positiv rating ellers så kanskje jeg synes noen er en dust og gir de negativ rating, selv om de har skrevet et veldig bra inlegg.

Kanskje om ratingen ble gjort av forum officials, at de har mulighet til å gi en pluss eller en minus til noen dersom de leser et inlegg de synes er veldig bra, eller veldig dårlig.

Men som enden sier, det blir merarbeid for moderatorene. Men hva ellers skal de gjøre? ;)

_

johanf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

QUOTE (johanf @ 20/10/2004 : 20:49)
Men som enden sier, det blir merarbeid for moderatorene. Men hva ellers skal de gjøre? ;)

Nettopp!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...