kaaasen Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 En stadig økning i antall søppelmail og virus i kombinasjon med generelt dårlig kunnskap hos nettbrukere kan bety slutten for internett, i alle fall hvis professor Hannu H. Kari ved det teknologiske universitet i Helsingfors får rett. Han etterlyser blant annet bedre og mer utbygget infrastruktur på nettet, et forbedret identifikasjonssystem og programvare i stand til å kunne takle den økende mengden av virus og spam. Les mer her Hva mener dere? Jeg har lest flere artikler om at dagens Internett har en for dårlig infrastruktur, og at det er alt for sårbart. Nå om dagen blir det jo bare flere og flere idioter som sender ut spam, hacker og ødelegger for alle oss andre. Greit nok, det høres veldig dramatisk ut, og jeg vet ikke helt hva han finske forskeren har for en grunn til å sette akkurat 2006 som året Internett får nedgangen. Men er dette realistisk? Vil det hjelpe hvis man setter opp en helt ny infrastruktur? Vil det få en slutt på all denne driten for en stund, eller hvertfall redusere faren? Hva slags andre ting må gjøres? Er det mulig å få en slutt på dette? Noen som har noen meninger? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 hadde tenkt å skrive et langt innlegg nå, men får bare si at jeg det vil alltid være spam, virus og annen drit på nettet, man må bare spre kunnskapen om å beskytte seg på en bedre måte. Jeg har så godt som aldri fått virus eller e-mail spam, dette er fordi jeg bruker sunn fornuft, og god beskyttelse. At internett går under i 2006 tviler jeg sterkt på.. nedgang kanskje, men ikke undergang! Lenke til kommentar
cerox Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Vist eg ikkje tar helt feil. finnes det mange som er inige og jobber for å løse disse problemene eller å lage helt nye infrastrukturer. Skulle blant annet ikke forundre meg om blant annet Microsoft har sine prosjekt! Men har det ikke alltid vert ein kamp mellom Crackers og hackers så lenge disse har existert. man skal huske på at langt fra dei fleste som blir kalt hackers er ondsinnede. men det vil altid finne personer som har eit begjer for makt eller penger som driver dem til "elektronisk Terror" men eg vil gjette på at man om 10 år ikkje vil ha eit internett slik som vi kjenner det i dag. man må jo huske på at utviklingen går i rekord fart. og at internett er mange år gammelt ( 20+ tror eg ) Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Internett har jo utviklet seg en del på de årene da Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Ja, internett er veldig gammelt, og det er kanskje på tide å tenke nytt? Starte nesten helt på nytt, og bygge opp et system som vil klare å holde unna problemer i hvertfall noen år, helst enda lengre? Lenke til kommentar
cerox Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Tror ikke det blir så lett å satse på eit heilt nytt system. men heller ein forbedring av eksisterende nett. da med tanke på den teknologi som er utviklet for å få det til å fungere (ruter, switch, fiber teknologi dvs servere. osv..) eg har mer tro på at man ved å se på fordan maskiner komuniserer sammen over internett (tcp/ip) og gjør noe her. da vil det bli lettere å kontolere hordan og hvilke data som blir sendt. hoved problemet med dagens internett er at det blir for enkelt å integrere kjørbare programm inni feks html kode! en annen grun til at det blir vanskeleg å starte eit nytt system er at internett er så komersielt (noe som også kan vere/er eit problem) at mange store firma vil kunne motsette seg totalt. Men eg tviler sterkt på at internett vil forsvinne. men at det heller vil endre seg. men intrnett vil altid vere der. selv om vi kankje ikke vil kunne kjenne det i gjenn om 10 år. Lenke til kommentar
cerox Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 for å ta opp problemet med hackere, spam, og virus osv. dette er problemer som alltid har vert og alltid vil vere. slike ting vil man aldri bli kvitt!!! Lenke til kommentar
rlz Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Nedgang, ja! Undergang, nei! Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 merkelig!! hva kommer da liksom! Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Blir nesten som at verden må nedlegges siden det er så mye elendighet!! :!: En tåplig forsker som vil ha litt oppmerksomhet etter min mening... Lenke til kommentar
slettet Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Eg har ikkje lese artikkelen, sp det kan være dette er besvart der, men eg prøver meg: Kva meines med internett? Websider? Epost? Eller utveksling av informasjon mellom datamaskiner? Eg trur ikkje internett forsvinn med det fyrste. Skal folk (og bedrifter) slutte å sende epost og utveklse informasjon på anna vis? I byrjan var det oppringt samband mellom maskiner, men når det begynte å bli fast samband, samt at informasjonene alltid låg tilgjengleg, så blei det internet.. Fjerner ein dagens internett vil det alltids komme noko nytt, og sannsynlegvis basert på akkuratr det samme prinsippet: Utveksling av informajon, som ligg på maskiner fast tilkobla *kall-det-f.eks-internett-eller-guggnett*. Sterk påstand: Internett vil aldri forsvinne, omtrent som religion. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Vet at Intel holder på med noe redesign greier. Skal se om jeg klarer å grave opp /. artikkelen. EDIT: http://slashdot.org/article.pl?sid=04/09/11/1446219 http://slashdot.org/article.pl?sid=04/09/13/0317250 Endret 18. oktober 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Det kommer med all sansynlighet til å komme en overgang om relativt få år til en ny "versjon" av internet, der nye stukturer, standarder osv. for en skikkelig opprenskning. Om det vil skje som en flytende overgang, eller om du vil rett og slett få Internet2 er litt vanskligere å si. Det alle kan være enig om er at internet protokoller og strukturer har trent en overhaling i lang tid nå, og at det bare er et spørmål om tid før det vil bli gjort. Om det vil fikse all problemene som spam og mail-virus tviler jeg på, men det vil nok gjøres uansett av diverse andre grunner. -Stigma Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) gmail har jo nå begynt med en greie som kan faktisk stoppe spam, får håpe det fungerer, tror jeg leste en artikkel om det på itavisen.no alt håp er ikke ute! Endret 18. oktober 2004 av rakib Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 "Slutt for internett i 2006" det må være noe av det mest tullete jeg har hørt, jeg tror neppe at en finsk forsker vil greie det. Som andre sier og som jeg er enig er at det kan bli nedgang, men undergang nei. At den strukturen internett er bygd opp på idag kommer til å forsvinne og det kommer noe nytt og bedre er ikke umulig, og jeg er ikke akkurat den personen som tror på hva folk sier vil skje om så og så lenge, jeg venter heller å ser! Lenke til kommentar
TrAI Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Syntes det til stadighet er noen som forutser nettets undergang i media... Har ikke sett noe på dette tilfellet, men det virker ofte som det er mer slik som dette med cyberterror, noe som er et populært tema å komme med hypoteser om, men som viser seg å være ett mindre problem enn man skulle tro ut i fra artiklene. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 merkelig!! hva kommer da liksom! Michael Jackson Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Intressante meninger... Men jeg tviler sterkt på at internett vil gå under, ei heller på nedgang....... Tenk når alle indere og kinesere virkelig vil på nettet..... (1 av 3 personer i verden bor i disse landene) Vi vil nok heller se økt oppmerksomhet mot sikkerhets løsninger som skal verne oss mot den verste søpla. Men det er vel kunnskap som blant brukerene som trengs mest...... Lenke til kommentar
Brafa Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 At internet går under i 2006, ikke sjangs! Iallefall så lenge det ikke skjer svært store forandringer i den vestlige civilisasjonen. Hvorfor skulle dette skje? Joda, kan godt hende at spam/virus osv vil fortsette å øke, men det er så mange mennesker på jorda som etterhvert har gjort seg helt avhengig av nettet at det vil ta lang tid før slike ting kan skje. Og hvis først internet blir truet på denne måten så vil millioner av hobby-kodere samt firmaer rundtomkring jobbe intenst for å lage systemer/produkter som kan løse slike problemer, og dermed tjene seg styrtrike på noe som hele verden trenger. Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 :!: så fikk jeg meg en latter inatt også! er jo helt tåpelig og spå noe sånt.. internett kommer ikke til og forsvinne på veldig mange år. og når den tid kommer har vi for lengst fått oss et nytt og bedre system. at spam og virus er et økende problem er jo ikke helt sant. folk begynner blir mye mer bevisst på dette og er flinkere og ta forhåndsregler, og da er verken spam eller virus noe særlig problem egentlig. og dette tror jeg bare folk kommer til og bli flinkere og flinkere til etterhvert som årene går. samtidig som programvaren blir flinkere til og ta knekken på slike ting. nei, god natt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå