Langbein Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: Den 2002-05-19 22:03, runmad skrev:"Den 2002-05-19 21:47, Langbein skrev:"VMWare er avhengig av at du har alle aktuelle OS. Hvis du skal kjøre Windows via VMWare i Linux er du nødt til å ha Windows i tillegg."Nei! :smile: Allt du trenger er CD-en med det aktuelle OSet! Jo, men det jeg mente var at Wine er selvforynt,dvs. det inneholder en egen implementasjon av Win32 grensesnittet, og man skal i prinsippet kunne klare seg uten MS Windows eller annen Microsoft-kode på maskinen. Altså et 100% gratis alternativ til Windows. Dog fungerer ikke dette helt i dag, dessverre. VMWare på sin side krever at man har alle OS'ene som jeg skrev over. Man må ikke ha Windows installert, men man må ha det orginale (hvis man er ærlig) os'et i tillegg. VMWare tilbyr m.a.o. ikke noen OS-emulering, kun emulering av den underliggende hardwaren (x86). Lenke til kommentar
Booth Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 wine er ikke nødvendigvis et alternativ til wmware Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 "Jo, men det jeg mente var at Wine er selvforynt,dvs. det inneholder en egen implementasjon av Win32 grensesnittet, og man skal i prinsippet kunne klare seg uten MS Windows eller annen Microsoft-kode på maskinen. Altså et 100% gratis alternativ til Windows. Dog fungerer ikke dette helt i dag, dessverre." Nå skjønner jeg ingenting.........:smile: Ja men hvordan skal du få installert f.eks Word i wine? Det går IKKE med den versjonen av wine som jeg har. Jeg må nødt til å installere word I en Windowspartisjon, så kan jeg gå tilbake i Linux og oppdatere Wine (med winesetup), for at wine skal få tak i de nye .dll filene. Deretter kan jeg velge om jeg vil ha .dll filene i "fake Windows" mappa i Linux. Hvis jeg velger "fake windows" kan jeg kjøre "msword.exe" (ellerhva det nå fil heter) rett fra Linux, uten å gå inn på Windowspartisjonen. Jeg kan bare kopiere "msword.exe" inn i hjemmemappa mi og glemme Windowspartisjonen Hvis jeg IKKE velger "fake windows", MÅ jeg inn på Windowspartisjonen og klikke på "msword.exe". Da leser Wine .dll filene direkte fra system32 mappa på Windowspartisjonen. Mulig dette er rotete forklart. Mulig jeg har brukt Wine helt feil også, men jeg har ikke fått det til på noen annen måte. Jaja...:smile: runmad Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: Den 2002-05-20 00:33, runmad skrev:Mulig jeg har brukt Wine helt feil også, men jeg har ikke fått det til på noen annen måte. Neida, du har nok brukt det riktig. Problemet er at Wine er ikke helt fullkomment. Det er ikke sikkert det noen gang kommer til å bli det heller fordi det kommer stadig nye windows-versjoner. Men det jeg mente er at målet med Wine er at det skal være selvforsynt, det skal altså ikke være behov for Microsoft Windows i det hele tatt på maskinen. Men det er 2 problemer som gjør at man ofte er avhengig av MS Windows også: - De fleste Windows-programmer har veldig fancy installasjonsprogrammer, og disse kan ikke kjøres i Wine. Det er visst så mye som må fungere for å kunne kjøre et sånt InstallShield-program, bla. noe DCOM greier. Er ikke ekspert på dette men det ihvertfall ganske komplisert. - Enkelte programmer er avhengig av native windows dll-filer for å fungere. Det kan f.eks. være hvis det mangler noe funksjonalitet i Wine på et område. Til slutt skal det nevnes at det faktisk finnes en del Windows progammer som kan installeres og kjøres direkte i Wine, men det er typisk litt mer "hardcore" programmer som distribueres i form av en simpel .zip fil som bare pakkes ut, og bare kjøre .exe fila direkte. Men de fleste windows programmer har altså sånne "fancy" installasjonsprogrammer som Wine ikke takler. Men kanskje den vil klare en dag i framtiden - det er lov å håpe :smile: Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Da er vi på bølgelengde :smile: Wine er ikke brukandes til så mye, men WinAmp(ingen vits egentlig), kalkulator og notepad går jo ypperlig.:wink: Msword er absolutt værdt å starte fra Windows, har jeg merket runmad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå