Gå til innhold

wine. Hvordan kjøre setup filene?


Anbefalte innlegg

Har begynnt å eksperimentere med wine.

Skulle legge inn noen drivere til musa, og et spill.

Jeg tar setup.exe og åpner den i wine, men det funker ikke no særlig.

Får første bilde i den grafiske installasjonen, men der stopper alt.

Står noe i wine terminalen om at verdiene er i bruk eller no.

Noen som kan hjelpe? Gjerne steg for steg, er fersk jeg også. :smile:

 

På forhånd takk.

 

PS SuSe 8.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg missforstått hele greia her?

Hva er vitsen med wine hvis jeg må ha det pokkers win#&¤@ innstallert også.

Har fått med meg såpass at wine ikke er en emulator, men trodde det funka sånn på en måte. (utrolig dumt sagt :smile: )

Må du ha en partisjon med windows når du bruker wineX også?

Føler meg ganske dum nå.

Trodde at wine juksa til det så man kunne bruke windows program i linux uten noe mer, enkelt og greit. Hvis jeg må ha windows også så hadde jeg jo ikke trengt wine, for det vil vel fungere dårligere i wine enn i windows tross alt.

 

Ja jeg er et spørsmålstegn nå, men takk i alle fall, lærer hele tiden.

Lenke til kommentar

Appropo drivere. Jeg finner ikke linux drivere til musa mi, sånn merkelig laser mus av sjeldent fabrikat. Hørte rykter om at yast kunne bruke windows drivere til hardware, så jeg gambla på at det skulle funke.

Musa virker, men får ikke til scroll hjulene eller noen av ekstra knappene.

 

Jaja, takk for svarene alle sammen. Er ikk elenge siden jeg begynnte med linux, og har ikke planer om å slutte heller, liker det utrolig godt, men jeg kan ikke så mye enda.

 

:smile:

Lenke til kommentar

Vitsen med Wine er selvsagt å kunne kjøre Windows-programmer inne i Linux.

 

Om man trenger Windows i tillegg, kommer an på programmene du skal bruke. Endel Windows-programmer har så "fancy" installasjonsprogram at selve programmet blir barnemat i forhold. M.a.o. klarer Wine fint å kjøre programmet, men man trenger dessverre Windows for å installere det. Veldig kjipt, men har hørt at WineX skal være bedre på installasjon.

 

Kan noen som bruker WineX bekrefte dette?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 20:59, Pelikan1 skrev:

Appropo drivere. Jeg finner ikke linux drivere til musa mi, sånn merkelig laser mus av sjeldent fabrikat. Hørte rykter om at yast kunne bruke windows drivere til hardware, så jeg gambla på at det skulle funke.

Musa virker, men får ikke til scroll hjulene eller noen av ekstra knappene.


Du kan ikke bruke noen Windows-drivere i Linux, uansett Wine eller ikke. Hvilket fabrikat er musa? Det går kanskje an å tweake konfigurasjonsfilene til XFree86 for å få hjulet til å funke.

Lenke til kommentar

Wine og WineX er to forskjellige ting. WineX er en emulator, mens wine kan kjøre programmer fra en Windowspartisjon.

 

Selv så har jeg VMware, en emulator lik WineX. Altså har jeg en egen mappe i "hjemmemappa" mi som fungerer som en Windowspartisjon, når jeg starter VMware.

 

runmad

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 21:15, Flipflap skrev:

langbein,


Yast 2 har støtte før å bruke Skjerm drivere fra windows. Tror skjermdrivere bare innholder oppløsning og refreshrate som skjermen klarer.


Ok. Men som du sier så nok skjermdriveren bare en simpel .inf-fil eller no som sier maks oppl./refresh. Jeg tenkte på "ordentlige" drivere som inneholder programkode, og de tror jeg ikke kan installeres på Linux.

Lenke til kommentar

Takker og bukker igjen, fikk oppklart en del her ja.

Musa er A4tech, mulig at jeg fant linux drivere nå alikevel, må rote litt rund først, signup og greier.

Vel, når jeg kan like mye om linux skal jeg prøve å bli like flink til å svare andre.

 

:smile:

 

pelikan1

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 21:15, runmad skrev:

Wine og WineX er to forskjellige ting. WineX er en emulator, mens wine kan kjøre programmer fra en Windowspartisjon.


Selv så har jeg VMware, en emulator lik WineX


Er ikke WineX bare en kommersiell videreutvikling av Wine med først og fremst bedre støtte for spill?

 

VMWare har jo ingenting med Windows å gjøre i det hele tatt, det er bare en x86 emulator som kan kjøre et hvilket som helst Intel-OS.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-19 21:22, Langbein skrev:

Quote:


Den 2002-05-19 21:15, runmad skrev:

Wine og WineX er to forskjellige ting. WineX er en emulator, mens wine kan kjøre programmer fra en Windowspartisjon.


Selv så har jeg VMware, en emulator lik WineX


Er ikke WineX bare en kommersiell videreutvikling av Wine med først og fremst bedre støtte for spill?

 

VMWare har jo ingenting med Windows å gjøre i det hele tatt, det er bare en x86 emulator som kan kjøre et hvilket som helst Intel-OS.

 

Jo det er mulig jeg tar feil. Har ikke rota noe med WineX, men jeg trodde det var en emulator.

Men VMware er nå absolutt best, synes nå jeg da :wink:

 

runmad

Lenke til kommentar

et lite ps:

 

Står ikke wine for: Wine Is Not an Emulator ?

 

Er det sånn at WMware funker slik jeg vil at wine skal funke ( <--- hæ?)

At jeg kan kjøre windows stasj i linux uten å trenge ha en partisjon med windows?

Er jeg helt på blåbær tur eller?

Er det WMware workstation vi snakker om eller?

Er dere oppgitt over meg nå eller? :smile:

Hihi, jeg skjønner ikke no lenger, dette ble for mye, særlig med xine posten også, tror ikke hjernen min klarer å gjøre så mange ting på en gang. jaja.

Lenke til kommentar

Wine er et selvstendig program, dvs. man skal (i prinsippet) kjøre Windows-progammer uten å ha Windows på maskinen.

 

VMWare er avhengig av at du har alle aktuelle OS. Hvis du skal kjøre Windows via VMWare i Linux er du nødt til å ha Windows i tillegg. Du trenger riktignok ikke legge den inn på en egen partisjon - du kan bruke virtuelle partisjoner som f.eks. at en fil på hjemmeområdet ditt i Linux fungerer som en virtuell Windows-partisjon. VMWare lurer m.a.o. Windows til å tro at fila er en komplett FAT/NTFS partisjon. Håper ikke forklaringen ble helt på trynet...

Lenke til kommentar

"Den 2002-05-19 21:47, Langbein skrev:

Wine er et selvstendig program, dvs. man skal (i prinsippet) kjøre Windows-progammer uten å ha Windows på maskinen."

 

Det lønner seg å ha Windows på en egen partisjon, hvis man skal kjøre programmer i wine. Men det er vel slik at Wine må ha tak i endel .dll filer som programmet bruker. Og det kan jo være vanskelig når du bare har en setup fil å gå ut ifra. Selvfølgelig kan du jo starte "Notepad" (notepad.exe) direkte. Der er det jo ingen .dll fil som Notepad må ha.

 

"VMWare er avhengig av at du har alle aktuelle OS. Hvis du skal kjøre Windows via VMWare i Linux er du nødt til å ha Windows i tillegg."

 

Nei! :smile: Allt du trenger er CD-en med det aktuelle OSet!

 

"Du trenger riktignok ikke legge den inn på en egen partisjon - du kan bruke virtuelle partisjoner som f.eks. at en fil på hjemmeområdet ditt i Linux fungerer som en virtuell Windows-partisjon. VMWare lurer m.a.o. Windows til å tro at fila er en komplett FAT/NTFS partisjon. Håper ikke forklaringen ble helt på trynet..."

 

Det går også an å installere et OS (f.eks Win98) fra VMware direkte. Kan kjøre oppstartdiskett og hele pakka :smile: VMware emulerer en "PC" inni PC-en!

 

:smile:

 

 

runmad

 

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-05-19 22:06 ]

Lenke til kommentar

Skal bare være litt ekkel og hive på denne teksten til dere:

 

This WINE configuration will not use an existing Windows installation, doing so can corrupt some directory names on your Windows partition causing Windows not to work properly anymore.

It is safer to create a fake Windows installation

on your Linux partition (BTW: the goal of

WINE is to run Windowss applications without Windows installed).

 

http://franksworld.net/wineguide/config.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...