Gå til innhold

Sesjon i morgen, hva skal jeg velge?

Torsteinen

Anbefalte innlegg

Heisann, skal på sesjon i morgen, men er sinnsykt usikker på hva jeg skal velge.

Vet ingen verdens ting om noe innenfor forsvaret...

Har tenkt på MP, fordi det hørres kult ut...

Jeg har lywst til å ta mange forskjellige førerkort i militæret (har klasse B), og har også lyst til å skyte med mange fete våpen etc.. kjenne litt på gutten i meg mao.

Er ikke så keen på å ligge ukesvis i iskalde telt i nord sammen med skitne gåte jevnaldrende...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tenkt noke på kva slags våpengrein du vil inn i?

Er du ute etter ei litt hard teneste eller vil du berre handtere ein del våpen og kunne skryte av at du har gjort kule ting?

Hæren er den våpengreina som det er flest moglegheiter i visst du presterer sånn nokenlunde, men du kan også risikere å ende opp som infanerist i nord-norge. Det er også størst sjangse for å ende opp i store øvelser i hæren.

Luftforsvaret har mange spesialiserte tjenesteområder rundt vedlikehald og sikring av fly og flyplass.

Sjøforsvaret har kystjegere, dykkere og slike ting, du kan også få mogleheita til å resie utanlands med eit av skipa.

Husk å spørre etter tjenester som ikkje står opplista i brosjyrene du får utlevert, det er ofte dei kulaste tjenestene dei "gjøymer" der.

Ellers, vil du bli MP må du velge det på sesjonen då det er eigen rekruttskule for MP, dette skal visstnok være ei bra tjeneste berre synd at du ikkje får noken kurs som kan brukast i det sivile (med untak om du tar andre kurs på voksenopplæringa)

Sjølv var eg på brannstasjonen på ØHF, og fekk røykdykkingskurs og redningskurs etter rekrutten. Eg var i flyforsvaret, var ganske kjekkt visst du liker den type ting.

Er det utdanning, kurs og sertifikater du er ute etter bør du prøve og havne på ein så stor leir/base som mogleg for å ha flest mogleg valg. Det er også ein fordel å ikkje ha turnus slik at du har alle kveldane fri. Mange kurs kan være vanskelig å få med seg visst du f.eks berre er på vakt anna kvar veke.

Til slutt, spør og grav. Bruk den tida du trenger for å finne noken du kan tenke deg å holde på med. Husk og drikke mykje vatn før sesjonen (du må avlegge urinprøve) og ta med nist og kanskje noke lesestoff (det kan bli lenge å vente)

Lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Blir jeg bannlyst om eg tar med meg laptop'en på sesjon..? (som lesemiddel/ventestoff)

I så fall hadde jeg definitivt dukka opp med en.

Lenke til kommentar

Hvis du trur valgene du gjør på sesjon har noe å si så må du tro om igjæn, de plasserer deg der det trengs folk, de valgene du gjør det er mer eller mindre symbolske valg... Du skal uansett på en rektruttskole, og først der tar du valgene om hva du skal gjøre resten av førstegangstjenesten, så leng du ikke søker befalskole da....

Lenke til kommentar

Poenget er at har du kvalifikasjoner, ressurser eller stålvillje for å gjære noke spesielt får du stortsett den tjenesta.

Gir du faen, gir forsvaret faen i kor du havner. Så enkelt er det.

Forsvaret ønsker flinke folk i dei jobbane kor dei treng flinke folk. I viktige jobber treng dei folk som kan prestere og som dei kan stole på.

Lenke til kommentar

MLRS virker ganske kult. Jeg var var i Artilleriet og kjørte en radar beltevogn som kostet rundt 25mill, og det var også ganske kult. Jeg fikk skyte med alt utenom Glock. Vi kastet granater,12.7 :thumbup: ,m-72, mp5,ag3, ag3 med bombekaster og sist,men ikke minst: MG

Lenke til kommentar
Poenget er at har du kvalifikasjoner, ressurser eller stålvillje for å gjære noke spesielt får du stortsett den tjenesta.

Gir du faen, gir forsvaret faen i kor du havner. Så enkelt er det.

Forsvaret ønsker flinke folk i dei jobbane kor dei treng flinke folk. I viktige jobber treng dei folk som kan prestere og som dei kan stole på.

Det har du helt rett i, men forsvaret ser ikke hvordan du er bare på 1 sesjon, men det er jo sant det du sier, at viser man innsats på Rekrtuttskolen blir man satt der du søker vanligvis, så lenge du har kvalifikasjonene de krever....

The Avatar; du sier du var på ØFH, jeg er ØHF selv på saniteten, dimmer om 1 måned :)

Lenke til kommentar

Militæret er skøy da, med litt innsats så kan du få mykje ut av eit år i kongens klær. Er veldig få som faktisk har vært inne som har berre negative ting å seie om militæret.

kjexter:

Så du er ein av dei "håplause" sanitetsfolka som alltid sommler på uttrykkninger :!: , ikkje værste plassen å være på Ørlandet (Håper berre at dere har fått ny rektor på voksenopplæringa for han som var der for 1 og eit halvt år sida var rett og slett innkompetent)

Lenke til kommentar
kjexter:

Så du er ein av dei "håplause" sanitetsfolka som alltid sommler på uttrykkninger :!:

haha,haaaa.....har brannstasjon vært 2,5km utenfor leiren har det tatt dere en stund å rykke ut å bære hysjte, brannstasjon låg jo nesten på stripa... :p ..

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å ta artelleri eller mekanikk.

Artelleri - som datanerd vet jeg ikke om noe bedre enn å sitte på rompa og se på en skjerm

mekanikk - gikk Vk1 kjøretøy, ganske greit, kan ta utenlandstjeneste uten å "være i fronten", så det passer meg bra!

Vil egentlig ikke inn i militæret, men jeg har perfekt syn, rent rulleblad, normal BMI, høye karakterer, grei kondis, så jeg er egentlig tjenestedyktig vil jeg si...

Ganske vanskelig å lure seg unna da? er jo alltids lettest med legemld, men har ingen planer å selvpåføre noen skader på noen ledd for å slippe unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...