Gå til innhold

Erstatning av ICE-vifta

Anbefalte innlegg

Jeg har fundert mye på å fjerne den neste "svakheten" på min SN41G2 etter at jeg gjennomførte en svært vellykket operasjon på min 250w SilentX PSU. (Satte inn to 40mm SilenX-vifter. GULL!!! :yes: )

I dag kjøpte jeg meg en 80mm 19db Papst. Lurte på om maskina begynte å gå når jeg startet den, men skjønte at den gjorde det når bildet kom opp på skjermen!! :D Papst-vifta er virkelig lydløs. Idletemperaturen er den samme som før byttet, og stress-tempen går aldri over 53 grader. Selv i et varmt rom.

Det går altså ann å gjøre en Shuttle ørevennlig!! :thumbup:

Er det noen andre erfaringer med å bytte ut ICE-vifta her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske mange forslag på forums.sudhian.com hvor en av de skal være virkelig vellykkede... Søk etter "push pull" (push-pull etc) så finner du ut at en kis ved navn JungleJoe har lagt til en 92mm vifte bakpå shuttle'en i tillegg til utbytting av 80mmeren.

Interessant...

:E

Lenke til kommentar

SilenX-viftene kjøper Shuttle-entusiaster fra hele verden hos en liten nettbutikk i Alta!!! www.vendur.no er verdt et besøk. De to 40mm viftene koster 165 kroner stykket, og det var det jammen verdt!

19db Papst-vifte fikk jeg fatt i hos www.digitalimpuls.no sin butikk i Oslo. Der kjøpte jeg også en Zalman passiv chipset-kjøler for å bli kvitt den hissige 40mm vifta.

I tillegg har jeg et passivt kjølt Geforce 4 Ti 4200 som ikke bråker i det hele tatt.

Resultatet er at det eneste som lager støy i maskinen min er en 19 db papastvifte, som stort sett går på saaakte hastighet. (Det vil si mindre en 19db) I tillegg til de to 14db gullviftene fra www.vendur.no.

Nå gjenstår det bare å se på demping/kjøling av disker/DVD brenner + vurdere å dekke innsiden av kabinettet med dempematter for å få maskinen heeeelt stille! :D

Lykke til med moddingen..

Lenke til kommentar
SilenX-viftene kjøper Shuttle-entusiaster fra hele verden hos en liten nettbutikk i Alta!!! www.vendur.no er verdt et besøk. De to 40mm viftene koster 165 kroner stykket, og det var det jammen verdt!

19db Papst-vifte fikk jeg fatt i hos www.digitalimpuls.no sin butikk i Oslo. Der kjøpte jeg også en Zalman passiv chipset-kjøler for å bli kvitt den hissige 40mm vifta.

I tillegg har jeg et passivt kjølt Geforce 4 Ti 4200 som ikke bråker i det hele tatt.

Resultatet er at det eneste som lager støy i maskinen min er en 19 db papastvifte, som stort sett går på saaakte hastighet. (Det vil si mindre en 19db) I tillegg til de to 14db gullviftene fra www.vendur.no.

Nå gjenstår det bare å se på demping/kjøling av disker/DVD brenner + vurdere å dekke innsiden av kabinettet med dempematter for å få maskinen heeeelt stille! :D

Lykke til med moddingen..

Hei. Har en Shuttle SB65G2, altså med et 865PE hovedkort(P4). Er ikke helt samma hardware, men bruker nok samme vifte osv. Min bråker ganske mye nå, og skulle gjerne hatt en mer stille ICE vifte og også skjermkortvifte.

Hvordan er det mulig at papst-vifta er så mye mer stille, når den har samme størrelse? Er det fordi den går på et lavere turtall? Min ICE vifte har jeg instilt til å gå på 2% i SpeedFan, men allikevel så bråker den endel, og den er veldig plagsom å ha på om natta. Hjelper det virkelig så mye med en skikklig papst vifte? Er det noe med kulelagerene eller noe som gjør at den støyer mindre eller går den på lavere turtall?

Hvordan har du modda passiv kjøling på TI4200 kortet? (har samme kort selv, og det bråker ganske mye)

PSU modd høres også interessant ut, men det er vel kanskje en litt større operasjon...

Lenke til kommentar

jeg vil ikke si at det er en stor mod å skifte ut viftene i PSU-en... Det eneste du må gjøre er å bytte ut de to trepins molex-kontakter med to topins kontakter. Det kan sikkert gjøres på mange måter, men jeg brukte to små "sukkerbiter" for å sette det hele sammen. Fungerer bra.

En annen, og kanskje enklere løsning er å la ledningene gå ut av PSUen og ned på en trepinskontakt på hovedkortet.

Linken over er riktig! Viftene er verdt sin vekt i gull!!

Det er vel motoren, kulelagrene og vifteformen som gjør Papstviftene stillegående. Det finnes faktisk en 12db-versjon også, men jeg tok ikke sjanse på det! :no: Etter det jeg har hørt, så er 80mm viftene til SilenX enda bedre...

Lykke til med moddinga gutter! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Dette her drømte jeg om for noen uker siden, helt til jeg fikk 6800 GT-kortet mitt. Det har en upåklagelig ytelse, men støyen ligner ingenting. Stanser jeg viften på kortet med fingen, blir det stille som graven. Akkurat på et punktet angrer jeg på at jeg ikke kjøpte X800pro.

Lenke til kommentar

Helt "plug and play" er det ikke, men nesten. Du må fremdeles bytte ut trepins molex-en med en topins... Eller lodde da... Det er vel den beste løsningen.

Eller er et å skru løs "jettmotorviftene", fjerne de, og skru på plass "gullviftene" istedet.

Jeg glemte å fortelle at den billigste moden for å få lavere lyd er å kutte bort "gitteret" forran ICE-radiatoren og PSUen...

Lenke til kommentar

Det er absolutt den beste og billigste (Det er jo gratis!) moden du kan gjøre. Slipper mer luft til, og du slipper turbulensen som skaper ekstra støy!

Det er win-win det.

Jeg har både fjernet "gitteret" ved ICE-vifta og "beskyttelsen" utenfor de to viftene i PSUen... Resultat: Kjøligere system og mindre støy...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...