Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

lage egen radio kanal for folk i winamp!

Anbefalte innlegg

Ehm.. Gjort, men stress å laste over sangene etterhvert som de skal spilles av...

Derfor jeg har tenkt streaming en god stund, og endelig fant jeg det.. :p

Du må jo ikke laste over sangene for å spille de av da... du har jo nettverk :roll:

Når windows deling ikke funker, så må jeg hive dem over på en eller annen måte... Så nå tenker jeg på shoutcast.. Med mindre noen andre har noen gode ide`er...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For de som er nybegynnere så anbefaler jeg SAM2. Du kan laste ned demo på www.download.com - Dette programmet gjør alt for deg, bare å trykke på div knapper så fungerer det. Pluss det er MYE bedre enn Winamp shoutcast greiene :D

SAM2 er jo bare en encoder, i tillegg til dette trenger du jo en server som sender streamen. Jeg sitter selv som teknisk ansvarlig i studentradioen i Molde, og vi bruker SAM2 (www.spacialaudio.com) som encoder kjørende på Windows 2000 og Icecast 2 (www.icecast.org) kjørende på Debian som streamserver. Tror Icecast skal kunne kjøre under Windows også, men er ikke helt sikker. Min erfaring med Shoutcast er at det er veldig ustabilt, spesielt med mange lyttere.

Husk også at du trenger god utgående båndbredde til nettradio, det holder ikke lenge med en ADSL-linje med 128kbps ut...

Hvis du vil ha flere tips om nettradio er det bare å sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Humm... Jeg skal ikke ha nettradio.. Bare høre mp3 fra den andre maskinen som står uten skjerm, mus og tastatur i ganga... Ikke har den lydkort heller... Og da vil ikke winamp spille av...

Da er vel saken så enkelt som å dele disken på den maskina musikken ligger på, og så montere denne som nettverksdisk på den andre pc'en... Du trenger da ikke streaming for å få til dette.

Lenke til kommentar

Hmm, ikke akuratt det trådstarter var på jakt etter, men hva med KPlaylist?

Er mere som er "Musikk "fil" -server", fungerer på den måten at du laster opp musikken på en server, eller din pc for den saks skyld.

Deretter kan du lage kontoer der kompisene dine kan logge seg inn og plotte av de sangene de vil høre på, og få de opp i valgt medieavspillingsprogram, anbefaler WinAMP.

Da vil lytteren få opp en playlis som om at han selv har sangene, med et unntak, han streamer sangene fra serveren.

Utrolig genialt for å høre på favoritmusikken på jobben, uten å flytte på noen ting.

Edit: Det baserer seg på PHP, så du trenger en webserver med PHP støtte, Apache er jeg usikker på om at det trenger.

Bruker du Windows kan du laste ned PHPTriad, inneholder Webserver, Apache og PHP for Windows.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg sender over WMA via en server i USA. Tjenesten er riktignok ikke helt gratis men kvaliteten er god. Dere kan lytte til stereo 44000hz 64 kbit sek. WMA er bedre enn mp3 etter min mening. Flere har windows mediaplayer enn Winamp.

www.nv31.com

Min private radiokanal... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...