Gå til innhold

LCD og døde piksler

CAH1

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg ny LCD flatskjerm:

Hansol 17" LCD H711 TCO-99 "Silver"

(Det er ikke DVI på den, men det har jeg ikke på skjermkortet heller)

http://www.flexi-data.no/beskrivelser/111357.jpg

Det jeg hovedsaklig lurer på er om døde eller defekte piksler på LCD skjermer er et problem som noen her har erfaringer med. Jeg liker ikke tanken på å kjøpe en LCD skjerm til 7000,- for så å oppdage at det er daue piksler på den.

Har sett at hardware har testen denne skjermen og godt god for den...

A Elbereth Gilthoniel silivren penna miriel o menel aglar elenath!

[ Denne Melding var redigert av: Smyagol på 2002-05-19 20:09 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei lita anbefaling for fremtiden meiner eg er å gå for skjerm med DVI inngang selv om skjermkortet en har nå er uten. Har sett i noen LCD tester at det sies bildet blir bedre ved skifte fra VGA til DVI på samme maskin / skjerm. Når en "blar opp endel" for ny skjerm som antakelig vil "overleve" flere maskiner (skjermkort) meiner eg det er ei "forsikring for fremtiden" og også ha DVI inngang.

Har selv lyst på 17" LCD og vil følge "ideen" over.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-19 21:10, Flipflap skrev:

TROR døde piksler skjer i produksjons prosesenn å ikke etterpå, dvs. at hvis man finner en skjerm uten døde piksler er man trygg.

Tror ikke det gis garanti for døde piksler.

Dette er noe jeg vet! Enten så er de døde med en gang eller så blir de det aldri!

Skjermene følger forskjellige ISO standarder som omfatter hvor mange pixel feil som er "lov" før du skal kunne få ny skjerm. Disse garantiene synes jeg imidlertid er alt for dårlige. 1 pixel feil er 1 for mye!

Lenke til kommentar

Det er en død pixel på min lcd skjerm, som begynner å bli over 2 år gammel.

Kan ikke si at jeg har irritert meg for mye over den, ser den kun ved enkelte bakgrunnsfarger. Aldri når jeg jobber eller gjør noe annet konstruktivt.

Lenke til kommentar

Mye grei info her.

Jeg vet som allerede nevnt at hvis du får en skjerm uten døde piksler så vil du heller aldri få det.

Her på hardware i test av samme skjerm leste jeg at DVI er noe de fleste klarer seg uten, men det kan jo hende dette ikke stemmer.

Jeg spiller en del på PC-en, men hvis jeg skal har nytt skjermkort i tillegg så blir for mye peng.

Jeg liker nemlig denne LCD skjermen veldig godt:-)

Designet er stilig og spesielt fargen!

Teit at en så dyr skjerm ikke har DVI syns jeg...

[ Denne Melding var redigert av: Smyagol på 2002-05-19 22:23 ]

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg at du kjøper en skjerm med dvi port. Forstår egentlig ikke hvorfor ikke flere skjermer blir levert med dette.

På min (EIzo L365) ble bildet merkbart bedre på dvi kontakten og bildet ble også ferdig innstilt. Helt ut i kantene, perfekt farge og knallsterkt bilde.

En død pixel vises som enten en konstant hvit eller sort prikk et sted på skjermen. En skjerm kan ha inntil 3 slike før den kommer over den nye iso standarden.

Har du fått de blir du ikke kvitt de og det vil ikke komme nye. De kommer pga småfeil i produksjonen og ikke på grunn av bruk.

Kjøp en kvalitetskjerm med både dvi og analog så er du sikra for fremtiden og. Regner ikke med at du kommer til å skifte LCd skjermen din ut med en gang.

Ps. noen som hvet hvor lenge en lcd skjerm holder?

10 000 timer, 50 000 eller?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor lenge de holder dessverre, men jeg håper det er lenger enn 10000 timer for det er ca så mye i ett år. Det er vel plasma skjermer som har slike begrensninger.

Hvis jeg skal ha DVI må jeg velge en annen skjerm og jeg tror jeg har skjønt at Eizo er det folk flest har selv om designet ikke er noe kult.

Hvis jeg kjøper en 15" LCD så er det i grunnen ikke noen oppgradering fra min 17" CRT i så måte.

Kunne godt tenkt meg en stor LCD...

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Smyagol på 2002-05-20 16:35 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Smyagol på 2002-05-20 16:42 ]

Lenke til kommentar

Kjøpte Eizo FlexScan L365 som ukens tilbud fra Komplett. Hadde lest en del omtaler og fant ut at det var et bra kjøp. Spenningen var stor da jeg slo den på, men skrekk og gru, fikk da for første gang i mitt liv se hvordan en pixelfeil ser ut. Den lyste som en stjerne mot den svarte bakgrunnen i oppstartsbildet.

Etter å ha fulgt med litt angående dette temaet innser jeg at dete ikke en reklamasjonsgrunn, og jeg tror ikke det er noe vits i å prøve engang, i og med at Komplett opplyser på sine sider at "Alle LCD skjermer vi selger følger ISO standard 13406-3 eller bedre, som bl.a. omfatter pikselfeil". Eneste muligheten er å benytte angreretten, men det er jo ingen garanti for at den neste skjermen er feilfri, dessuten er den nå ca 750 kr dyrere (ikke lenger på tilbud), og portoutgifter kommer i tillegg, så jeg får nok leve med pixelfeilen. Den sees kun mot mørk bakgrunn, og er litt irriterende særlig ved DVD-avspilling.

Må ellers si at det er en lekker skjerm med et lyssterkt og knivskarpt bilde, og jeg hadde vært kjempehappy hvis det ikke var for den forb... døde, eller rettere sagt alltid levende pixelen.

Lenke til kommentar

heh ja jeg vet at Eizo har holdt høy standard på sine skjermen for å unngå defekte piksler men de er dyre også...uff og huff.

Jeg må tenke mer på dette, for meg er designet på skjermen litt viktig og den tar vel seg best ut når den er svart tenker jeg.

Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt litt på: Hva med å kjøpe en skjerm som er demobrukt? Da er det ikke verre enn å spørre WebSjappa om det er døde piksler på den, så er du trygg. Om en skjerm er brukt i noen timer eller har en ripe i lakken et sted er vel ikke det verste...

Lenke til kommentar

Som de fleste skriver så er det riktig at enten så har skjermen døde pixler eller ikke. Fargen på disse er enten hvit, grønn, rød eller sort. DVI på en LCD skjerm er et must. Mange kjøper LCD skjermer som har stilig design. Jeg skaffet meg en Neovo X-174. Dette er etter min mening det penste skjermen i markedet. Den har tekniske data som ligger i toppklassen.

Response time 25ms

Contrast ratio 400:1

Brightness 220 cd/m2

Viewing angle 160/160

DVI, VGA og S-VHS inngang.

0 døde pixler. (sikkert flaks)

Det er ikke mange 17" som kan viste til dette i salg.

Jeg har testet flere skjermer på arbeid HP, Compaq viewsonic og de er ikke like bra som Neovoen min.

Jeg har ikke testet EIZO og Samsung. Det er de eneste skjermene som kan konkurere men Neovo.

Lenke til kommentar

Hva koster den og hvor kan jeg få kjøpt den?

Hva har dere andre lagt ut i deres kjøp av LCD?

Og hvordan få kjøpt en demobrukt skjerm...

A Elbereth Gilthoniel silivren penna miriel o menel aglar elenath!

[ Denne Melding var redigert av: Smyagol på 2002-05-21 06:44 ]

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bestilt en Eizo Flexscan L565 17" LCD. Den kommer til norge i slutten av mai. Jeg bestilte den for 8632 kroner hos http://www.flexi-data.no

Dette er vel en av de dyreste og beste 17" skjermen du får i dag, og jeg gleder meg som en unge til jeg får den :smile: Håper ikke det er noen døde pixeler på den.

Response time 30ms

Contrast ratio 400:1

Brightness 230 cd/m2

Viewing angle 170/170

Analog og Digital inngang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...